24.05.2021

Коли з ф. № 5 потрібні розгорнуті примітки

Ми — аудитзобов’язане підприємство, звітуємо за нацстандартами. Раніше щорічно у складі річної фінансової звітності подавали Примітки за формою № 5. Проте при аудиті цього року аудитори сказали, що до форми № 5 потрібні розгорнуті примітки з поясненнями. Чи це так?

Вимоги аудиторів небезпідставні. Розглянемо чому.

Форма № 5 «Примітки до річної фінансової звітності» затверджена наказом Мінфіну від 29.11.2000 р. № 302 (далі — наказ № 302). Цим наказом також обумовлені особливості складання приміток до фінансової звітності (багато в чому залежні від того, чи підлягає річна фінансова звітність підприємства оприлюдненню). І встановлено, що:

— підприємствам, які не зобов’язані оприлюднювати річну фінзвітність, досить в її складі заповнити ф. № 5, а також розкрити інформацію, обумовлену п. 2 наказу № 302, а ось

— підприємства, які зобов’язані оприлюднювати річну фінзвітність, разом з примітками за ф. № 5 повинні наводити усю іншу інформацію, розкриття якої передбачене національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку (п. 3 наказу № 302). Як правило, склад цієї інформації визначений прикінцевим профільним розділом «Розкриття інформації в примітках до фінансової звітності» багатьох нацстандартів (наприклад, за запасами — п. 29 НП(С)БО 9, за основними засобами — пп. 36-39 НП(С)БО 7 і так далі).

До того ж з примітками може наводитися й інша інформація, яка визнана керівництвом підприємства суттєвою і дає повнішу й об’єктивнішу картину про фінансовий стан і результати діяльності підприємства (наприклад, показники фінансової стійкості тощо). Усю цю пояснюючу інформацію наводять у довільній формі, самостійно обраній підприємством: у вигляді письмових пояснень, графіків, таблиць тощо (п. 4 наказу № 302).

Тож, як бачимо, підприємству, яке оприлюднює фінзвітність, однієї ф. № 5 без пояснень буде недостатньо, а треба складати розгорнуті примітки. Тут аудитори мають рацію.

Також нагадаємо, що після аудиту аудитзобов’язані підприємства повинні:

— не пізніше ніж до 30 квітня (1 червня) 2021 року оприлюднити на власній вебсторінці річну фінансову звітність разом з аудиторським висновком;

— не пізніше 10 червня 2021 року подати повний комплект річної фінзвітності разом з аудиторським висновком податківцям (п. 46.2 ПКУ).

Причому щоб дотриматися вимоги про оприлюднення річної фінансової звітності з ч. 3 ст. 14 Закону про бухоблік*, доведеться оприлюднити повний комплект форм разом з розгорнутими примітками (та аудиторським висновком).

* Закон України «Про бухоблік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

А ось подавати розгорнуті примітки з поясненнями податківцям, думаємо, не треба. Точніше, підприємство, що звітує за нацстандартами, робити це не зобов’язано. Достатньо подати фіскалам річну фінзвітність (у складі п’яти форм) з аудиторським висновком. У будь-якому разі, тут доречна аналогія з підприємствами, що звітують за МСФЗ (для яких немає затвердженої форми приміток і які через те складають їх у довільній формі). Так от подавати такі довільні примітки податківці від МСФЗшників не вимагають. Хоча дозволяють подати їх за бажання через меню «Листування з ДПС» приватної частини ЕК разом із супровідним листом (БЗ 102.20.02).

Детальніше про те, як не пізніше 10.06.2021 р. подати податківцям річну фінзвітність з аудиторським висновком, див. лист ДПСУ від 21.04.2021 р. № 1660/ІПК/99-00-21-02-01-06, БЗ 102.20.01 // «Податки & бухоблік», 2021, № 39, с. 26. А про складання приміток за ф. № 5 — «Податки & бухоблік», 2020, № 103, с. 46.