27.05.2021

Страховий випадок та перші дії

Як-то кажуть, від нещасного випадку ніхто не застрахований — і цеглина на голову може впасти. Причому в такому разі більше пощастить тому, хто в касці. Тому якщо вже страховий випадок відбувся, легше буде тому, у кого на руках є страховка. Але врахуйте: сам факт нещасного випадку — ще не гарантія виплати страхового відшкодування. Важливо знати, що ж робити при цьому передусім. Ось про це й поговоримо в нашій статті.

Страхові випадки, на які поширюється дія договору страхування, можуть бути найрізноманітнішими. Тут може йтися як про шкоду, заподіяну стихійним лихом (повінь, ураган тощо), так і про шкоду, завдану діями людини (пожежа, порушення умов експлуатації тощо).

Важливо, щоб така подія була зазначена в договорі страхування як страховий випадок (ст. 16 Закону № 85). Також вивчіть правила, які щодо вашого виду страхування розробив страховик (ст. 17 Закону № 85), а, зокрема, зверніть увагу на:

винятки зі страхових випадків та обмеження в страхуванні;

— ваші дії як страхувальника в разі настання страхового випадку;

— перелік документів, що підтверджують настання страхового випадку тощо.

Крім того, ви зобов’язані виконувати вимоги, передбачені ст. 21 Закону № 85, а також інші умови, прописані договором страхування*.

* Тобто для страхувальника важливо ознайомитися з усіма умовами договору страхування ще на етапі його підписання.

Підставою для отримання страхового відшкодування є (ст. 25 Закону № 85): (1) заява страхувальника й (2) аварійний сертифікат, складений комісаром, що засвідчує настання страхового випадку та суму збитків.

(1) Заява. Страхувальник зобов’язаний повідомити страховика про настання страхового випадку у строк, передбачений договором страхування (ст. 21 Закону № 85). У такій заяві обов’язково мають бути зазначені дата і місце страхового випадку, відомості про настання страхового випадку, дата і місце страхування, номер поліса, завдання, яке повинні виконати аварійний комісар, дата і місце складання заяви, перелік матеріалів, що додаються (п. 13 Положення № 8).

У цій заяві страхувальник повинен також зазначити особу, якій при настанні страхового випадку перераховуватиметься страхове відшкодування. У випадку зі страхуванням ОЗ такою особою може бути: (1) або сам страхувальник; (2) або ремонтна організація, що здійснює відновлення пошкодженого після страхового випадку ОЗ.

(2) Аварійний сертифікат. За результатами проведеного дослідження аварійний комісар складає спеціальний документ, на підставі якого здійснюватиметься страхова виплата, — аварійний сертифікат (ст. 25 Закону про страхування, пп. 2 і 16 Положення № 8).

Аварійний сертифікат має бути засвідчений підписом і штампом саме того комісара, який займався розслідуванням конкретно цього страхового випадку. Аварійний сертифікат складається у двох примірниках, один з яких видається страховикові (страхувальникові), а другий зберігається в аварійного комісара (пп. 19 та 20 Положення № 8). На нашу думку, складати аварійний сертифікат можна й у трьох примірниках, щоб примірник документа одночасно мали і страховик, і страхувальник.

При цьому врахуйте: розмір страхового відшкодування не може перевищувати розміру прямих збитків страхувальника і зазвичай зменшується на суму франшизи.

Якщо сума збитків менше передбаченої франшизи — страхова виплата не здійснюється.