23.09.2021

Комісія із соцстрахування: нюанси щодо е-лікарняних і не тільки

Працівник надав паперовий листок непрацездатності або ж е-лікарняний на порталі ПФУ змінив статус на «Готово до сплати». Страховий стаж визначений. За діло береться комісія (уповноважений) із соціального страхування.

Організовуємо

Питання щодо роботи комісії (уповноваженого) із соціального страхування все ще регулює Положення № 13. Для е-лікарняних нового Положення ніхто не розробляв і до чинного зміни не вносив. Тому діємо приблизно за старою схемою, але з нюансами, про які розповімо нижче.

А тепер пройдемося загальними організаційними питаннями роботи комісії (уповноваженого).

Якщо у вас на підприємстві працівників (застрахованих осіб) не більше 15, то можна обійтися без комісії із соцстрахування. Досить обрати уповноваженого із соціального страхування. Якщо працівників 16 і більше, то в цьому випадку потрібна саме комісія.

Фізособи-підприємці теж повинні стурбуватися створенням комісії із соцстрахування, якщо у них більше 15 працівників, або призначити уповноваженого, якщо працівників 15 і менше.

А якщо підприємство або ФОП не створили комісію? Чи є за це порушення відповідальність?

ФСС у листі від 20.08.2019 р. № 1694-03-1 відповів на це запитання так. Прямо відповідальність за нестворення комісії (необрання уповноваженого) із соцстрахування не передбачена. Але, надалі, у разі виявлення факту відсутності комісії (уповноваженого) на підприємстві, ФСС залишає за собою право відмовити в наданні фінансування за заявами-розрахунками, які були сформовані не на підставі протоколів комісії (уповноваженого) із соціального страхування до моменту ухвалення рішення саме комісією (уповноваженим).

Пояснює свій погляд ФСС тим, що Законом № 1105 чітко визначено, що рішення про призначення матеріального забезпечення приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування.

Тому, попри те, що відповідальності за нестворення комісії (уповноваженого) немає, краще все ж позбавити себе від можливих проблем і не нехтувати нею.

На новоствореному підприємстві комісія (уповноважений) із соціального страхування створюється (обирається) в місячний строк після держреєстрації підприємства. До складу комісії входять, з одного боку, представники адміністрації підприємства, а з іншого — застрахованих осіб, тобто працівників підприємства.

Засідаємо

Основною формою роботи комісії із соцстрахування є засідання. Члени комісії беруть участь у них особисто без права передачі своїх повноважень іншим особам.

Комісія правомочна приймати рішення на засіданні за наявності більше половини її членів за наявності представника кожної сторони

Засідання проводяться відповідно до затвердженого комісією плану, але не рідше двох разів на місяць. Хоча якщо в цей період на підприємство не зайшли документи для призначення виплат (тобто комісії розглядати нічого), засідання — не обов’язкові.

Уповноважений із соцстрахування розглядає питання надання матзабезпечення у міру надходження відповідних звернень.

Засідання комісії протоколюється. Рішення комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосували більшість присутніх на засіданні членів комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови є вирішальним (п. 4.1 Положення № 13).

Документи, необхідні для призначення допомоги з тимчасової втрати працездатності і по вагітності та пологах, комісія (уповноважений) розглядає не більше 10 днів з дня їх надходження (ч. 1 ст. 32 Закону № 1105).

Зверніть увагу: ця норма Закону № 1105 не змінилася. Але раніше 10 днів, відведених комісії на розгляд, відлічувалися, по суті, з дня отримання лікарняного від працівника. Відповідно, зібравши певну кількість листків непрацездатності, переконавшись, що члени комісії в достатній кількості можуть бути присутніми на засіданні, комісія починала свою роботу.

Наразі комісії потрібно встигнути «прозасідати» протягом 10 днів з дня появи лікарняного на порталі ПФУ із статусом «Готово до сплати»*.

* Див. роз’яснення ФСС на офіційному сайті www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977093.

Звідси у багатьох бухгалтерів виникає запитання: а якщо 10-денний строк розгляду лікарняного пропущений? Чого чекати?

Відповідаємо: штрафних санкцій за порушення 10-денного строку розгляду листків непрацездатності немає. Тому нічого страшного не станеться, якщо комісія трохи запізниться з розглядом лікарняного.

І вже поготів не можна стверджувати, що лікарняний ПФУ, який «провисів» на порталі більше 10 днів із статусом «Готово до сплати», не підлягає оплаті. Але ми не закликаємо зловживати цим терміном, а лише підкреслюємо, що ситуації можуть бути різними і в деяких випадках не варто шукати проблему там, де її немає.

І ще одне поширене запитання. А як комісії працювати з е-лікарняними? Адже роздрукувати е-лікарняний з порталу ПФУ технічно неможливо? Тут є тільки один варіант — зробити скрин документа, а потім його роздрукувати. Нічого іншого запропонувати поки не можемо.

Оформляємо

Усі рішення комісії (як про призначення допомоги, так і про відмову в призначенні) в день їх прийняття оформляють відповідним протоколом/рішенням уповноваженого. Його форма передбачена Положенням № 13 (ср. ).

У перехідний період, коли на підприємстві дійсними будуть і паперові, і е-лікарняні,

рішення, як оформляти протоколи: окремо для е-лікарняних і окремо для паперових або робити один протокол на усі випадки тимчасової непрацездатності, залишається за підприємством

Дієте, як вам зручно.

Також ураховуйте, що нумерація причин непрацездатності в паперовому лікарняному та в е-лікарняному не збігаються. Тому при заповненні графи «Причина непрацездатності:…» за е-лікарняним скористайтеся довідником номерів причин тимчасової непрацездатності у «Заява-розрахунок». За паперовими лікарняними зазначайте номер причини непрацездатності, проставлений на бланку листка непрацездатності.

Наведемо фрагмент заповненого розділу І Протоколу комісії (уповноваженого) із соцстрахування.

Якщо з якихось причин комісія (уповноважений) не може винести позитивну ухвалу про виплату допомоги, заповнюємо розділ II Протоколу із зазначенням причин відмови в допомозі.

Перелік підстав для відмови в допомозі наведений у ст. 23 Закону № 1105. Так, допомогу по тимчасовій непрацездатності не надають, наприклад:

— у разі одержання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні кримінального злочину;

— за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи;

— за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій навчальній відпустці;

— у разі тимчасової непрацездатності, пов’язаної із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп’яніння або дій, пов’язаних з таким сп’янінням;

— у разі порушення застрахованою особою режиму лікування в період отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови і порядку оскарження обов’язково видаємо працівнику — застрахованій особі не пізніше п’яти днів після винесення відповідної ухвали.

Пам’ятаємо, що рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства про відмову в призначенні матзабезпечення може бути оскаржене застрахованою особою у відділенні робочого органу виконавчої дирекції Фонду, де перебуває на обліку підприємство. Строк для оскарження — 5 днів з моменту отримання повідомлення про відмову. Також застрахована особа може звернутися з цим питанням до суду (розд. V Положення № 13).

висновки

  • Рішення комісії (уповноваженого) про призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності приймаються тільки за е-лікарняними із статусом на порталі ПФУ «Готово до сплати».
  • Протоколи комісії (уповноваженого) для е-лікарняних оформляються за формою, передбаченою Положенням № 13.