10.01.2022

Виробники алкоголю та звіт № 1-ОА

Сьогодні розглянемо деякі питання щодо необхідності подання Звіту за формою № 1-ОА виробниками алкогольних напоїв. І в рамках цієї теми розглянемо ще таке цікаве звернення. Підприємство — виробник пива. Виготовлене пиво воно реалізує самостійно через свої роздрібні точки. Але є і ліцензія на оптову торгівлю, яку придбали про всяк випадок і яка так і не знадобилася. Чи потрібно йому подавати звіт 1-ОА, якщо оптової торгівлі не ведеться? Якщо так, то чи треба зазначати у звіті всі обсяги реалізованого в роздріб пива? Податківці наполягають, що підприємство має подавати цей звіт і відображати у гр. 9 розділу І обсяги реалізованого в роздріб пива, та погрожують штрафом у 17 тис. грн!

Загальне про 1-ОА

Нам цікавий Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за формою № 1-ОА (далі — Звіт № 1-ОА). Щоб визначитися, чи треба його подавати і виробникам алкоголю, що реалізують власну продукцію, давайте подивимось нормативи.

Обов’язок подання цього та ще низки алкогольних та тютюнових звітів встановлена у ст. 16 Закону № 481*. Її нормами визначено, що госпсуб’єкти, які отримали ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю, зокрема, алкогольними напоями, та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, подають до податкового органу щомісяця до 10-го числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) алкогольних напоїв за формою, встановленою цим органом.

* Закон України «Про державне регулювання…» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Як бачимо, умовами для подання звітності ця норма висуває: 1) наявність у госпсуб’єкта ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю алко-напоями та 2) здійснення такої діяльності та/або експорту, імпорту зазначеної продукції.

Звіт № 1-ОА і порядок його заповнення було затверджено наказом Мінфіну від 11.02.2016 № 49. Цим наказом було затверджено ще низку алко-тютюнових звітів і порядків їх заповнення, уключаючи й також цікавий для нашої теми — Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв за формою № 2-РС (Звіт № 2-РС).

Виробники, опт та 1-ОА

Якщо відштовхнутись від назви Звіту № 1-ОА та від норм Порядку його заповнення, здається, що його повинні подавати тільки ті госпсуб’єкти, які придбавають (!) та реалізують товари у оптовій торговій мережі. А виробники алкоголю свою продукцію не придбавають, а виробляють. Тому, здавалося б, цей звіт мають подавати лише ті виробники, які ще й підторговують «на стороні» оптом (!) чужими алко-товарами. Цей звіт і за його формою призначений для відображення обсягів придбання і реалізації алко-напоїв суто оптовими торговцями і не пристосований для виробників.

У Звіті № 1-ОА навіть немає графи, в якій мали б відображатися обсяги самостійно виробленого алкоголю (оприбуткованого на склад)

Але ж Звіт № 1-ОА побудовано за схемою заповнення: залишок на початок; придбано та реалізовано у звітному місяці; залишок на кінець. І в цю схему заповнення не вписуються обсяги реалізованого виробленого алкоголю без його надходження, що може викликати мінусові залишки «на кінець». До того ж обсяги реалізації алко-продукції у звітному місяці і її залишки «на початок» і «на кінець» виробники і так відображають у Звіті № 2-РС! Здавалося б, виробникам щодо реалізації своєї продукції не варто подавати Звіт № 1-ОА…

Але тут не все так просто. У ст. 15 Закону № 481 встановлено, що госпсуб’єкти, які отримали ліцензію на виробництво алко-напоїв**, здійснюють постачання цієї продукції суб’єктам господарювання оптової і роздрібної торгівлі та іншим українським споживачам за наявності ліцензії на оптову торгівлю!

** Крім виробництва вин виноградних, плодово-ягідних або напоїв медових із виноматеріалів виключно власного виробництва.

Тобто для реалізації оптом власної продукції виробники повинні мати також і ліцензію на оптову торгівлю алкоголем. У свою чергу, в п. 1 Порядку заповнення Звіту № 1-ОА зазначено, що цей звіт подають госпсуб’єкти, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі алко-напоями, до податкових органів за основним місцем обліку в електронній формі. І ця вимога відповідає згаданій нормі зі ст. 16 Закону № 481. Тобто формально — маєте оптову ліцензію, хоч ви виробник, хоч ні — Звіт № 1-ОА маєте подавати! Фіскали дотримуються саме такої думки. Вони вважають, що виробники, які реалізують оптом свою продукцію, повинні подавати також і 1-ОА. Це чітко випливає з консультації в БЗ 113.04 (ср. ). А питання відсутності у формі звіту графи для готової продукції вони там же намагаються «розрулити», зазначаючи таке: якщо виробник здійснює оптову (!) реалізацію алко-продукції власного виробництва, то у графі 5 Звіту № 1-ОА зазначається обсяг алкогольних напоїв у звітному місяці, що отримано з виробництва для реалізації підприємствам оптової торгівлі, роздрібної торгівлі та на експорт. Тож виробникам, що реалізують свою продукцію оптом, краще подавати Звіт № 1-ОА, заповнюючи його за алгоритмом, викладеним у цій консультації.

Виробник сам реалізує у роздріб

Тепер — безпосередньо про нашу ситуацію. Підприємство здійснює два види діяльності: виробництво пива і його роздрібну торгівлю. Що стосується виробництва, то тут однозначно необхідно подавати Звіт № 2-РС. Окремого ж звіту для реалізації алкогольних напоїв у роздріб зараз не передбачено. А оптової торгівлі алко-напоями підприємство не здійснювало і не здійснює. Тому оскільки

друга умова зі ст. 16 Закону № 481 для подання звітності не виконується, вважаємо, що обов’язок подання Звіту № 1-ОА у підприємства відсутній

Чому ж місцеві фіскали вимагають від підприємства його подання? Адже одного факту наявності оптової ліцензії для цього замало, необхідно і «здійснення такої діяльності»! Можливо, фіскали чіпляються за згаданий п. 1 Порядку його заповнення? Але вважаємо такий підхід несистемним і таким, що не відповідає Закону № 481. Наш висновок підтверджують також і сама форма Звіту № 1-ОА, і згадана консультація в БЗ 113.04. Окрім того, що в цій консультації мова йде про відображення в цьому звіті лише оптових продажів, ще податківці пишуть, що залишки на початок та на кінець звітного періоду у Звіті № 2-РС та у Звіті № 1-ОА можуть не збігатися! А таке можливе за наявності у виробника також і роздрібних продажів його продукції.

Якщо ж стати на позицію місцевих фіскалів, що у цьому випадку треба подавати Звіт № 1-ОА, то тоді можна подавати його лише порожнім. Адже реалізація в оптовій торговельній мережі відсутня. А згадана графа 9 розділу 1 цього звіту («Обсяги реалізації у звітному місяці… у роздрібну торгівлю») призначена для відображення в ній оптових (а не роздрібних!) продаж, що здійснені на користь інших суб’єктів, які торгують у роздрібній мережі***. Тож ми не бачимо підстав пхати у цю чи будь-яку іншу графу обсяги пива, що було підприємством самотужки реалізовано у роздріб. А от якщо підприємство почне реалізовувати алкоголь також і оптом, то тоді йому необхідно буде подавати також і Звіт № 1-ОА. Але відображати в ньому необхідно буде рух і залишки тільки тих обсягів алкоголю, які реалізуються оптом!

*** Щодо цього та ін. при заповненні Звіту № 1-ОА див. також лист ДФСУ від 14.06.2018 № 2611/6/99-99-12-02-02-15/ІПК та БЗ 113.02.