17.01.2022

Ліцензія на імпорт пального в тарі до 5 л?

До нас звернувся читач із такими запитаннями. Чи потрібно суб’єкту господарювання, який планує імпортувати в Україну пальне у споживчій тарі ємністю 5 літрів і менше з метою подальшої реалізації, придбати ліцензію для ввезення такого пального? Чи передбачена якась відповідальність за здійснення імпорту пального в тарі до 5 л без наявності ліцензії? Давайте разом пошукаємо на них відповіді.

«Пальне» чи ні?

Щоб чітко пересвідчитися, що товари, які наш читач збирається імпортувати у до 5-літровій тарі*, є саме «пальним» у розумінні Закону № 481**, що регулює, зокрема, питання пальних ліцензій, треба переглянути коди УКТ ЗЕД та найменування підакцизного пального у спеціальній таблиці з підакцизним пальним, наведеній у п.п. 215.3.4 ПКУ. Адже в останньому абзаці ст. 1 Закону № 481 установлено, що термін «пальне» вживається в ньому у значеннях, наведених у ПКУ. А визначення терміна «пальне», наведене у п.п. 14.1.1411 ПКУ, відсилає нас саме до згаданого п.п. 215.3.4 ПКУ. Зверніть увагу: до пального віднесено, зокрема, розчинники або розріджувачі на основі етанолу, уайт-спірит та інші субстанції, які часто бувають у дрібній тарі і які в когось можуть з «пальним» навіть не асоціюватись…

* Тут і надалі під «до 5-літровою» розуміємо також і тару рівно 5 літрів (тобто і пальне у 5-літровій тарі). Податківці цей момент трактують ліберально (див. БЗ 113.04).

** Закон України «Про державне регулювання …» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Ліцензування «дрібнотарних» операцій

Згідно з ч. 21 ст. 15 Закону № 481:

Суб’єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують

Звертаємо увагу, що в цій нормі йдеться про такі операції, як роздрібна, оптова торгівля пальним та зберігання пального «виключно у споживчій тарі до 5 літрів». А ось операції з імпорту пального, на жаль, тут не згадано.

А в ч. 15 цієї ст. 15 Закону № 481 є загальна норма, в якій зазначено, що імпорт чи експорт пального здійснюється за наявності у суб’єкта господарювання, який імпортує чи експортує пальне, ліцензії на право виробництва чи зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним.

Оскільки спеціальної ліцензії для імпорту пального Закон № 481 не передбачає, а ліцензію на право оптової, роздрібної торгівлі або зберігання пального в тарі до 5 л отримувати не потрібно, було б логічно стверджувати, що і для імпорту пального в такій дрібній (до 5 л) тарі не потрібна наявність будь-якої зі згаданих ліцензій. Гадаємо, в ч. 21 ст. 15 Закону № 481 тому про імпорт і не згадується, що для імпорту (та експорту) спеціальної ліцензії не передбачено!

Виняток тут — лише для госпсуб’єктів, що виробляють пальне в тарі до 5 л. Їм ліцензія на виробництво пального потрібна, а тому і для здійснення імпорту чи експорту пального їм ця ліцензія (на виробництво пального) знадобиться.

Проте податківці, спираючись на норми цих двох частин ст. 15 Закону № 481, роблять фіскальні висновки. Наприклад, у діючій консультації в БЗ 113.04***, відповідаючи на запитання стосовно наявності ліцензії для імпорту пального в споживчій тарі до 5 л, вони наголошують, що

*** Повний її текст див. тут: zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques

імпорт пального, незалежно від ємності тари, здійснюється за наявності у госпсуб’єкта, що імпортує пальне, ліцензії на право виробництва або зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним

Аналогічний висновок фігурує у низці роз’яснень: див., наприклад, у листах ДПСУ від 30.09.2020 № 4069/ІПК/99-00-09-03-03-06 та від 11.11.2020 № 4645/ІПК/99-00-09-03-03-06, а також у консультації, що окремо розміщена на сайті ДПСУ (cv.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/print-487660.html).

Здавалося б, що податківці тут чітко зайняли таку фіскальну позицію. Водночас у більш пізньому листі ДПСУ від 14.06.2021 № 2390/ІПК/99-00-09-03-02-06 вони ухилилися від відповіді на прямі аналогічні запитання. Навряд чи це означає, що вони змінять позицію на ліберальну, але цей лист можна використати, щоб переконати суддів у непотрібності ліцензії. Хоча це — на крайній випадок (коли проґавили), а так ми б не радили здійснювати імпорт пального в тарі до 5 л без наявності хоча б якоїсь із згаданих ліцензій.

Яку саме ліцензію потрібно конкретному «до 5-л-імпортеру», мабуть, варто вирішувати виходячи з того, що саме він буде робити із ввезеним пальним. Якщо буде його реалізовувати, варто придбати ліцензію на оптову чи роздрібну торгівлю. Якщо є і опт, і роздріб, мабуть, краще орієнтуватися на той вид торгівлі, який є домінуючим. Коли пальне імпортуватиметься для власних потреб — то спрощену ліцензію на зберігання пального. Утім, ми тут виходимо з логіки, а буквально для імпорту достатньо наявності будь-якої зі згаданих ліцензій…

Якщо імпортували без ліцензії

Якщо ж фіскальною перевіркою будуть виявлені операції імпорту «до 5-л-пального» без наявності будь-якої з ліцензій, вважаємо, що податківці не зможуть застосувати до імпортера будь-який із штрафів, передбачених у ст. 17 Закону № 481. Адже саме за імпорт пального без ліцензії штрафу Закон № 481 не передбачає. Виходячи з тексту згаданих консультацій податківці наявність якоїсь зі згаданих ліцензій вважають критичним тільки для цілей імпорту (ввезення в Україну) пального в тарі до 5 л. Тобто для такого своєрідного контролю при імпорті.

Не виключається й така зовсім фіскальна позиція: у разі імпорту пального в тарі до 5 л ліцензія на його продаж (зберігання) начебто стає необхідною і для цих операцій. І як підсумок — спроба застосувати штраф зі ст. 17 Закону № 481 за торгівлю (зберігання) імпортованим до 5 л пальним без ліцензії. Вельми очевидно, що такий підхід суперечитиме не тільки нормам Закону № 481, а й навіть згаданим роз’ясненням податківців, які ми теж вважаємо певною мірою фіскальними…

Крім того, майте на увазі, що ст. 164 КУпАП передбачає санкції**** за діяльність без отримання ліцензії, якщо така діяльність підлягає ліцензуванню відповідно до закону.

**** Штраф від 1700 до 3400 грн з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, здобутих внаслідок вчинення цього адмінпорушення, або без такої.

Карантинний мораторій на адмінштрафи не поширюється. Але, як ми згадали, податківці вважають, що наявність якоїсь ліцензії критична лише для імпорту (ввезення в Україну) пального в тарі до 5 л, а для торгівлі пальним (його зберігання) у такій тарі ліцензія не потрібна. Тому за такого підходу застосування цього адмінштрафу буде некоректним, адже діяльність з імпорту (й експорту) пального ліцензуванню відповідно до закону не підлягає.

Але все-таки, враховуючи позицію ДПСУ та можливі проблеми, ми не радимо здійснювати імпорт пального в тарі до 5 л без наявності якої-небудь зі згаданих ліцензій.