14.07.2022
* Порядку подання відомостей про трудову діяльність працівника, фізичної особи — підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі, затверджений постановою правління Пенсійного фонду від 12.03.2021 № 11-1.
Однією з функцій Пенсійного фонду (далі — ПФУ) є формування та ведення реєстру застрахованих осіб Держреєстру соцстрахування (далі — реєстр застрахованих осіб). В ньому на кожну застраховану особу заводиться персональна електронна облікова картка. Перелік всього того, що повинне міститися в цій картці доволі великий та наведений в ч. 4 ст. 20 Закону № 2464*.
Є там й та інформація, якою володіють роботодавці, але не передають її ПФУ. Точніше, ця інформація раніше зазначалася в паперових трудових книжках і потрапляла пенсійникам. Проте перехід на е-трудові цей канал перекрив.
А ще в персональній електронній обліковій картці особи є частина, яка відображає її трудову діяльність. Так звана електронна трудова книжка. Порядок та черговість подання відомостей для створення е-трудових визначає ПФУ за погодженням із Мінсоцполітики (п. 5 ч. 4 ст. 20 Закону № 2464). Прописані вони в Порядку № 11-1.
Тож ПФУ схоже вирішив скористатися наведеною нормою й додати в Порядок № 11-1 те, чого йому не хватало для щастя. А за одно й існуючі норми Порядку підкоригувати/уточнити.
Почнемо з найбільш цікавої та неоднозначної забаганки ПФУ.
З 15.07.2022 в Порядку № 11-1 з’явиться п. 8. У ньому буде прописано, що у разі відсутності в реєстрі застрахованих осіб Держреєстру соцстрахування окремих відомостей на застраховану особу, такі відомості подаються страхувальником за допомогою вебпорталу електронних послуг ПФУ.
Що ж це за відомості, що можуть бути відсутні на тому порталі? І як роботодавець повинен дізнатися, що вони там відсутні?
Почнемо з відповіді на перше запитання. Перелік відомостей, які подають страхувальники у разі відсутності таких відомостей на порталі ПФУ, пенсійники наводять в тому ж п. 8 Порядку № 11-1. Це відомості про:
— прийняття на роботу,
— переміщення з одного структурного підрозділу до іншого;
— переведення на іншу постійну посаду або роботу,
— звільнення,
— поновлення на роботі,
— призупинення/відновлення дії трудового договору,
— присвоєння, зміну або позбавлення рангу, розряду, класу, звання, категорії, складання присяги;
— стажування, навчання тощо.
Як бачите, перелік не повний. І які ще відомості під «тощо» сховав ПФУ, мабуть, одному йому відомо.
Про те, як роботодавець дізнається про відсутність цих відомостей, пенсійники умовчують. На наш погляд, якщо й говорити про їх надання роботодавцем-страхувальником через портал ПФУ, то виключно на своїх найманих працівників й за свій період трудових відносин.
Щодо самих відомостей, то, вважаємо, що всі їх вносити через портал ПФУ роботодавцеві не потрібно. Як і раніше, головним постачальником трудових відомостей на працівника є Д5 Об’єднаного звіту. У цьому додатку роботодавці відображають серед іншого інформацію про:
— прийняття та звільнення особи;
— переміщення особи з одного структурного підрозділу до іншого,
— переведення на іншу постійну посаду або роботу;
— призначення особи на нову посаду.
Тож, якщо в реєстрі застрахованих осіб відсутня інформація, яка зазначається в Д5, то це означає, що десь щось «накосячили» при поданні звіту. Отже і «заводити» її до реєстру, на наш погляд, слід через виправлення помилки в Д5, а не напряму через портал ПФУ.
Відомості, яких бракує, наприклад, про присвоєння, зміну або позбавлення рангу, розряду, класу, звання, категорії, слід подавати через вебпортал електронних послуг ПФУ в електронній формі у вигляді xml-файлу, структуру якого буде наведено в додатку до Порядку № 11-1 після 15.07.2022.
В які строки вносити? Вони не визначені.
Підсумуємо. Для вірного виконання приписів п. 8 Порядку № 11-1 потрібні детальні роз’яснення ПФУ.
Переходимо до другої порції змін в Порядок № 11-1. Стосуються вони подання скан-копій трудових книжок.
Якщо ви ще не відскакували паперові трудові своїх найманих працівників та не передали ці скани ПФУ, то вам буде цікава наступна інформація.
Пенсійники вносять такі зміни в Порядок № 11-1.
Щодо способу подання. Як і раніше подати відомості про трудову діяльність може або роботодавець за працівника, або сам працівник.
При чому, якщо до змін мали лише варіант подання за допомогою порталу ПФУ в електронній формі, то з 15.07.2022 з’являється ще один — особисто працівником (тобто ніжками) до тероргану ПФУ.
Увага! Якщо подаємо через портал, то відомості про трудову діяльність за період:
— до 10.06.2021 формуємо (на вибір) або у вигляді копій передбачених законодавством документів, виготовлених шляхом сканування, або в оцифрованому вигляді (тобто створюємо відповідний електронний запису в електронному кабінеті на порталі ПФУ та додаємо до нього скановані копії документів, на підставі яких створювали запис);
— з 10.06.2021 — в електронній формі у вигляді xml-файлу, структуру якого буде наведено в додатку Порядку № 11-1.
Щодо сканів. Уточнено, що скануємо виключно ті сторінки трудових книжок, до яких внесено записи. Пусті сторінки ПФУ не потрібні. Про це ми писали й раніше.
Щодо переподачі. Відомості про трудову діяльність працівника подаємо одноразово. Повторне подання можливе лише якщо:
— передали скани трудової, а потім виявили в ній неправильний чи неточний запис за періоди після 01.07.2000 і виправили його;
— самостійно оцифровували трудову книжку на порталі ПФУ й допустили помилку.
При повторному поданні відомостей про трудову діяльність подаємо скани титульної сторінки та сторінки зі змінами.
Бережіть себе! Все буде Україна.