21.11.2022

Документи на розблокування та строки їх подання

Протягом якого строку наразі платник має подавати документи на розблокування ПН/РК? Чи продовжуються ці строки у зв’язку з воєнним станом?

Навіщо подавати документи?

Податківці заявляють, що Порядком № 520 визначено право, а не обов’язок платника надавати документи, необхідні, аби вони прийняли рішення про реєстрацію ПН/РК (див.: БЗ 101.18 і роз’яснення ГУ ДПС у Черкаській обл. від 26.09.2022).

Але це в теорії. На практиці, звичайно ж, доводити реальність і безризиковість операції без документів — це марна справа. Комісія ДПС повірить вам лише тоді, коли ваші письмові пояснення щодо особливостей діяльності та товарів чи послуг, постачання яких відображає заблокована ПН, будуть підтверджені документами, пов’язаними з цією операцією. Тому право подавати такі документи при блокуванні накладної, по суті, стає обов’язком.

Що це за документи? Перелік документів, що подаються для розблокування ПН/РК, наведено у п. 5 Порядку № 520. Там, зокрема, виділені договори, рахунки, довіреності (!), платіжні документи, банківські виписки з рахунків, що підтверджують оплату товарів/послуг, усі інші первинні документи, що обґрунтовують здійснення господарської операції, зафіксованої в зупиненій ПН/РК.

Які документи подавати?

Розблокувальний пакет повинен містити всі документи, на які є посилання в договорі (включаючи специфікації та додаткові угоди) і які підтверджують факт здійснення операції, зазначеної в заблокованій ПН/РК. Причому якщо ПН/РК заблокована через ризиковість операції, то всі ці документи подаємо з упором на підтвердження цієї конкретної операції. А якщо причина блокування — ризиковість платника, то підтверджуємо реальність діяльності підприємства загалом.

Подекуди платники намагаються «відмахнутися» від блокування самими тільки документами на реалізацію. На жаль, так не вийде. Потрібно висвітлити весь ланцюжок, від придбання товару до його постачання: у кого купили (джерело походження товару/послуги), як доставили (обов’язкова ТТН або інший підтвердний документ), де зберігали (складські приміщення), що з ним зробили, як обробляли (технологічний процес) і кому продали.

Але це ще не все! Зазвичай податківці в розблокувальному пакеті хочуть бачити і документи, що підтверджують складське життя товарів на підприємстві, в тому числі оборотно-сальдові відомості*. Тож залежно від причини блокування ПН/РК не завадить додати в розблокувальний пакет копії оборотно-сальдових відомостей. Зокрема, якщо виявлена невідповідність матеріально-технічній базі — за рахунком 10, або щодо залишків товарів — за рахунками 20, 28, 26 тощо.

* А от суди, схоже, доходять висновку, що без оборотно-сальдових відомостей можна обійтися (див. статтю «Блокування податкових накладних: думка судів на допомогу» // «Податки & бухоблік», 2022, № 88).

Обов’язково потрібно довести наявність трудових і матеріальних ресурсів, місць зберігання та виробничої бази (власних або орендованих земельних ділянок, приміщень, обладнання, транспорту тощо), необхідних для здійснення господарської діяльності. У числі таких документів — штатний розпис, а також відомості про наявність персоналу (власних працівників і сумісників); штатну чисельність і кваліфікацію працівників підприємства; середню заробітну плату (див. роз’яснення ГУ ДПС у Запорізькій обл. від 10.07.2020).

Строки подання документів

За загальним правилом строки подання копій документів та письмових пояснень до контролюючого органу — протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного в ПН/РК (п. 6 Порядку № 520).

Водночас на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених ПКУ та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (п. 102.9 ПКУ). Порядок № 520 якраз належить до такого іншого законодавства.

У п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ встановлено перелік винятків із вищезазначеного правила. Тобто випадків, коли під час воєнного стану податкові строки НЕ зупиняються. Строків на подання розблокувальних документів у цьому переліку — немає. Тому для них діють загальні правила.

Відтак, податківці роблять цілком логічний висновок. А саме: якщо закінчення терміну 365 календарних днів, встановленого для подання платником розблокувального повідомлення, припадає на період дії воєнного стану, то такий перебіг строку зупиняється на період дії воєнного стану (БЗ 101.18; роз’яснення ГУ ДПС у Харківській обл. від 29.06.2022).

Наприклад, якщо ПН складено 01.03.2021, платник може подавати документи протягом усього воєнного стану і ще протягом 5 днів після його завершення (адже саме стільки залишилося від його 365-денного строку станом на 24.02.2022.

А якщо ПН складено вже під час воєнного стану? Що тоді буде з 365-денним строком? На нашу думку, в такому випадку цей строк просто не розпочнеться до закінчення воєнного стану. Тому воєнні ПН можна буде розблоковувати 365 днів після закінчення воєнного стану.

Тобто за усіма податковими накладними, складеними починаючи з 24.02.2022, 365-денний строк наразі заморожено. І тільки коли розпочнеться воєнний стан, побіжать 365-денні строки за усіма ПН, складеними під час нього. За таких обставин на розблокування ПН, складених на початку воєнного стану, звичайно ж, буде більше часу, ніж для тих, що складені наприкінці цього правового режиму.