06.02.2023

Активи на окупованій території: чи показувати у фінзвітності?

Чи необхідно показувати у фінансовій звітності активи, що перебувають на окупованій території? Залишати такі активи на балансі чи можна їх списати?

Відомо, що за визначенням активи — це ресурси, контрольовані підприємством (ст. 1 Закону про бухоблік*, п. 3 розд. I НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»). А оскільки над об’єктами, що знаходяться на окупованій території, по суті, втрачається контроль, то з’являється питання про відповідність їх критеріям активу (і можливості списанні з балансу).

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

Проте повинні попередити: на цей випадок є прямі норми законодавства — списувати такі непідконтрольні активи з балансу забороняє п. 12 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2000 № 419. Ним установлено, що:

списати з балансу окуповані активи не можна, поки не буде проведена повноцінна інвентаризація. Адже достовірність даних бухобліку та фінансової звітності повинна підтверджуватися інвентаризацією (ст. 10 Закону про бухоблік, п. 7 розд. I Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879);

— проте проведення інвентаризації, у свою чергу, можливо лише в разі безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухобліку. Тому якщо через окупацію / воєнні дії немає такої можливості, то підприємства зобов’язані провести інвентаризацію станом на 1-е число місяця, що настає за місяцем, у якому з’явилася можливість доступу до активів, первинних документів та регістрів бухобліку, і відобразити результати інвентаризації в бухобліку відповідного звітного періоду*;

* Утім, при встановленні фактів знищення (псування, нестачі, розкрадання) окремо визначеного майна керівники підприємств можуть діяти оперативно і приймати рішення про проведення інвентаризації щодо такого окремо визначеного майна (якщо умови дозволяють — є доступ), не чекаючи 1-го числа, а відразу на день установлення таких фактів (абзац чотирнадцятий п. 12 Порядку № 419, абзац третій п. 8 Положення № 879).

— при цьому в річній фінансовій звітності інформацію про такі активи, до яких неможливо забезпечити безпечний і безперешкодний доступ, до проведення інвентаризації відображають за даними бухобліку.

Аналогічні роз’яснення озвучив і Мінфін у листі від 10.10.2022 № 41010-06-62/23254, зазначаючи, що:

необоротні активи та запаси, які на дату складання фінансової звітності фактично перебувають на окупованій території або в районах проведення воєнних (бойових) дій, продовжують обліковуватися у складі активів підприємства, при цьому

— інформацію про відсутність доступу до активів та первинних документів підприємства розкривають у примітках до фінансової звітності;

— до проведення інвентаризації інформацію про такі окуповані активи відображають у фінзвітності за наявними бухобліковими даними.

Щоправда, ще Мінфін звернув увагу на те, що одночасно щодо таких активів (до моменту появи умов доступу, проведення інвентаризації та прийняття щодо таких активів відповідного рішення) підприємство повинне застосувати процедуру оцінки зміни корисності (тобто визначити зменшення корисності — знецінення таких активів) за правилами НП(С)БО 28 «Зменшення корисності активів» — щоб у звітності їх відобразити за об’єктивною вартістю. Детальніше про зменшення корисності див. «Зміна залишкової вартості основних засобів» // «Податки & бухоблік», 2020, № 85 і «Непідконтрольні активи: облікова доля» // «Податки & бухоблік», 2022, № 22.