16.02.2023

Платник спецЄП та безоплатна роздача алкоголю

Запитання з вебінару. Чи може ТОВ — платник єдиного податку 2 % (є ліцензія на роздрібний продаж алкогольних напоїв) безоплатно роздавати вино як акцію або рекламу? Якщо так — то як документально оформити?

Наша відповідь позитивна, але зверніть увагу й на низку нюансів.

Щодо права роздачі. Так, вважаємо, що платник ЄП групи 3 за ставкою 2 % (спецЄП) має право у рекламних (акційних) цілях безоплатно роздавати вино.

По-перше, згідно з п.п.1 п. 9.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ (див. виняток у дужках) платники спецЄП мають право здійснювати роздрібну торгівлю підакцизними товарами, тобто — у тому числі алкогольними напоями, включаючи вино. А визначення «продаж (реалізація) товарів» (див. п.п. 14.1.202 ПКУ) охоплює також операції з безоплатного надання товарів. Тому в рамках ПКУ є підстави таку безоплатну реалізацію вважати різновидом операцій роздрібної торгівлі. Логіку нашого висновку підтверджують і консультації фіскалів щодо обов’язкової наявності у госпсуб’єкта для здійснення такої безоплатної роздачі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (див. нижче). Отже, вважаємо, що здійснення операцій з безоплатної рекламної роздачі вина (або інших алкогольних напоїв*) не порушує встановлені ПКУ правила роботи на спецЄП.

* Як і тютюнових виробів…

По-друге, як ми вже зазначили, фіскали вимагають наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, прирівнюючи операції з безоплатної роздачі товарів до роздрібної торгівлі. Див. консультацію в БЗ 113.03.

І хоча цей висновок доволі натягнутий, але це — їх усталена позиція.

Однак така ліцензія у вас вже є, тож цей момент не буде перешкодою.

Роздрібний акциз та мінціни. Оскільки дата виникнення податкових зобов’язань для безоплатних передач ПКУ не визначена, то

не здійснюється і оподаткування роздрібним акцизом рекламних операцій безоплатного розповсюдження алкогольних напоїв (і тютюнових виробів)

Саме такий коректний висновок роблять і податківці в консультації в БЗ 114.04 — див. першу частину цієї консультації (а її друга частина теж присвячена необхідності наявності «роздрібної» ліцензії).

А от із мінцінами є нюанс. Ми вважаємо, що до операцій з безоплатної роздачі алкоголю вони застосовуватись не можуть. Адже при безоплатному розповсюдженні цін ніяких взагалі немає — ні менших, ні більших за мінімальні. Однак нагадаємо, що раніше податківці тут незаконно погрожували штрафом* зі ст. 17 Закону № 481**, але потім фіскальну консультацію з БЗ прибрали і зараз із цього приводу відмовчуються… Але якщо в рекламних цілях вино (чи інші алко-напої) будете реалізовувати, скажімо, за якимись акційними зниженими-символічними цінами (за «1 грн» тощо), то шанси отримати цей штраф будуть завеликі.

* У розмірі 100 % вартості отриманої партії товару, розрахованої виходячи з мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін, але не менше 10000 гривень.

** Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Детальніше про це та інші моменти, пов’язані з безоплатними рекламними роздачами алкогольних (й тютюнових), читайте в матеріалі «Рекламні роздачі алко- й тютюнових виробів (акциз, ліцензії, мінціни)» в «Податки & бухоблік», 2022, № 59.

Щодо оформлення. Що стосується документального оформлення акційної безоплатної роздачі — тут багато залежить від того, як влаштовано ваше внутрішнє діловодство. Зазвичай проведення рекламних акцій оформлюється окремим наказом, у якому одним із заходів зазначається безоплатна рекламна роздача відповідних товарів (тут — конкретних видів вина). Бажано розробити й кошторис витрат на такі заходи (проведення рекламних роздач), мати накладні на відпуск (акти на списання) товарів, що роздаються, звіти з результатами рекламної акції.