26.01.2023

Звіт про трудову квоту/норматив: подавати чи ні?

Чи потрібно за підсумками 2022 року формувати та подавати звіт про виконання квоти з працевлаштування громадян, що мають додаткові гарантії у працевлаштуванні, та звіт про працевлаштування осіб з інвалідністю?

Таке запитання постійно звучить на гарячій лінії. Відповідь на нього — ні, не потрібно. Наші аргументи.

Трудова квота. Спочатку пригадаємо, про що мова.

У ч. 1 ст. 14 Закону України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 № 5067-VI (далі — Закон про зайнятість) перелічені категорії громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню. Залежно від кількості працюючих на підприємстві, роботодавцям ч. 2 та 3 ст. 14 Закону про зайнятість встановлювалася так звана трудова квота для працевлаштування таких категорій громадян.

Про працевлаштування громадян у рахунок трудової квоти роботодавці інформували центри зайнятості за формою, наведеною в додатку до наказу Мінсоцполітики від 16.05.2013 № 271 (далі — наказ № 271). Проте санкцій за неінформування та/або невиконання квоти Законом про зайнятість не було передбачено. Хоча центр зайнятості міг поскаржитися Держпраці.

Чому говоримо в минулому часі? Бо законодавець скасував квоту. Законом України від 21.09.2022 № 2622-IX зі ст. 14 Закону про зайнятість було виключено ч. 2 та 3. Скасовуючі норми набрали чинності з 29.10.2022.

Крім того, Мінекономіки наказом від 29.12.2022 № 5574, який набере чинності з дня його офіційного опублікування, визнав таким, що втратив чинність, наказ № 271.

А що на практиці? Якщо в перших числах січня окремі центри зайнятості наполягали на поданні інформації, то наразі погоджуються з тим, що інформувати про (не)виконання квоти не потрібно.

Інвалідний норматив. Ні, його не скасували. Як і раніше, роботодавці зобов’язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, надавати центрам зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю (ст. 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.91 № 875-XII, далі — Закон № 875).

Не змінився й розмір нормативу. Для підприємств та ФОП він складає 4 % від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік. Якщо працює від 8 до 25 осіб, норматив встановлюється у кількості одного робочого місця.

Разом з тим

з 07.11.2022 скасовано обов’язок звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю

Також прибрали згадки про необхідність реєстрації у цьому Фонді. Відповідно зміни були внесені до Закону № 875 Законом України від 18.10.2022 № 2682-IX.

Таким чином, роботодавці, як і раніше, зобов’язані (1) розраховувати норматив для працевлаштування осіб з інвалідністю, (2) виділяти робочі місця для працевлаштування таких осіб та (3) приймати їх на роботу, якщо вони звернулися за працевлаштуванням, або ж інформувати центри зайнятості про потребу в таких працівниках.

А ось висновок про (не)виконання нормативу Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю робитиме на підставі відомостей з Об’єднаної звітності (див. рядки 10 заголовної частини Податкового розрахунку).

Порядок контролю за виконанням нормативу та перевірки роботодавців щодо його виконання, у тому числі шляхом зарахування нормативу, визначить КМУ. Здійснюватиме такі перевірки Держпраці.

Якщо роботодавець норматив не виконав, Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю до 10 березня року, що йде за звітним, в автоматизованому режимі надішле йому розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв’язку з таким невиконанням.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронний кабінет роботодавця на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду. Форму та порядок повинні визначити спільно Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю та Пенсійний фонд.