08.06.2023

е-ТТН: чи буде обов’язкова з 01.08.2023?

З якої дати буде застосовуватись виключно електронна ТТН (е-ТТН)? У новинах можна зустріти інформацію про дату «01.08.2023». Та чи дійсно саме з цієї дати е-ТТН стануть обов’язковими?

Одразу скажемо:

поки що на рівні законодавчих актів дата, з якої е-ТТН стануть обов’язковими, не визначена

Дата «01.08.2023» фігурувала в повідомленні, опублікованому на сайті КМУ. Але ця дата була лише в планах.

Дата, з якої буде здійснений перехід на обов’язкове застосування виключно е-ТТН, як передбачається, буде визначена Законом про внесення змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо запровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі (законопроєкт від 20.01.2022 № 6534).

Саме цим законопроєктом планується внести зміни до Закону про автомобільний транспорт* і закріпити використання виключно е-ТТН. Але

* Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ.

проєкт цього Закону зараз знаходиться на доопрацюванні. В тому числі поки що на рівні обговорень знаходиться і дата, з якої планується обов’язкове запровадження е-ТТН

Малоймовірно, що це буде дата 01.08.2023. Адже поки що немає навіть тексту доопрацьованого законопроєкту. Крім того, ще має бути розроблена відповідна підзаконна нормативна документація. Немає інформації і про готовність самого державного Реєстру ТТН, в якому мають обов’язково реєструватися всі е-ТТН.

На рівні обговорень є інформація, що обов’язковість е-ТТН буде впроваджуватися поетапно (не для всіх СГ одночасно). Крім того, певний час буде ще діяти перехідний період.

Як саме відбуватиметься реєстрація е-ТТН у державному Реєстрі ТТН та обмін е-ТТН між учасниками перевезення, має бути ще врегульовано підзаконними нормативними документами. Наразі є лише затверджений Порядок реалізації експериментального проекту щодо впровадження електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної, затверджений наказом Мінінфраструктури від 07.05.2020 № 301 (ср. ).

До речі,

вже зараз суб’єкти господарювання в рамках цього експериментального проєкту за бажанням можуть протестувати, як працює обмін е-ТТН

Зазначимо, що самі Правила № 363* дозволяють зараз використовувати як паперові, так і е-ТТН. Але обійтися виключно е-ТТН поки що не можна.

* Правила перевезення вантажів автомобільним транспортом, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.97 № 363.

Так, згідно з п. 11.5 Правил № 363 у разі використання е-ТТН замовник (вантажовідправник) друкує, підписує і надає водію (експедитору перевізника) в одному примірнику паперову копію е-ТТН — для пред’явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху. Водій (експедитор перевізника) ставить свій підпис на паперовій копії е-ТТН про прийняття ним вантажу для перевезення.

Якщо суб’єкт господарювання бажає вже зараз протестувати, як працює обмін е-ТТН, йому необхідно звернутися до акредитованого ЕДО-провайдера (оператора платформи ЕДО) та укласти з ним угоду про використання системи е-ТТН.

Перелік таких провайдерів можна знайти на сайті е-ТТН.

Провайдер — суб’єкт господарювання, який надає ЕДО-платформу — програмне забезпечення (онлайн-сервіс), через яке буде забезпечуватися реєстрація та обмін е-ТТН.

В учасників перевезення можуть бути різні ЕДО-провайдери.

Відповідно до Порядку реалізації експериментального проекту передбачається така схема реєстрації та обміну е-ТТН між учасниками перевезення:

1. Вантажовідправник в особистому кабінеті (наданому йому провайдером) створює е-ТТН, прикріпляє супровідні документи та реєструє її в системі електронного документообігу е-ТТН.

Після того, як запрацює Реєстр ТТН Мінфінраструктури, е-ТТН має бути зареєстрована вантажовідправником в цьому Реєстрі.

Всі сторони/учасники перевезення, зазначені в е-ТТН, мають право на будь-якому етапі знайти і переглянути інформацію про е-ТТН.

2. Підписання е-ТТН здійснюється в три етапи з заповненням відповідних блоків ТТН:

1) навантаження автомобіля в пункті вантажовідправника, підписується електронним підписом уповноваженої особи вантажовідправника;

2) прийняття вантажу уповноваженою особою перевізника, підписується електронним підписом перевізника в особі водія або експедитора;

3) розвантаження автомобіля в пункті вантажоодержувача, підписується електронним підписом уповноваженої особи вантажоодержувача.

Після накладання електронного підпису кожним з сторін/учасників перевезення вантажу відбувається оновлення статусу е-ТТН.

Як ми зазначили вище, система має надавати можливість підписання е-ТТН всіма сторонами/учасниками перевезення вантажу автомобільним транспортом незалежно від того, яка ЕДО-платформа ними використовується.

Етап завершення процесу перевезення вантажу фіксується в е-ТТН накладанням електронного підпису вантажоодержувача та оновленням статусу е-ТТН у всіх сторін/учасників перевезення вантажу.

Можливо внести зміни до е-ТТН шляхом реєстрації коригуючих актів до зареєстрованої е-ТТН. Старі реквізити при цьому не видаляються, а автоматично маркуються як не актуальні. Коригуючий документ завжди підписується всіма сторонами/учасниками перевезення для підтвердження згоди на зміну реквізитів.

Що стосується контролю у водіїв наявності ТТН, то передбачається, що Державна служба України з безпеки на транспорті матиме спеціальні технічні засоби, за допомогою яких вони здійснюватимуть перевірку е-ТТН.

Більш детально говорити про те, як це все функціонуватиме, можна буде вже після того, як буде прийнятий законопроєкт про внесення змін до Закону про автомобільний транспорт, а також розроблені і затверджені підзаконні нормативні документи під ці зміни.

Висновки

  • На рівні законодавчих актів дата, з якої е-ТТН стануть обов’язковими, не визначена. Малоймовірно, що це буде 01.08.2023.
  • Вже зараз за власним бажанням суб’єкти господарювання можуть протестувати, як працює обмін е-ТТН. Для цього необхідно укласти договір про використання е-ТТН з акредитованим провайдером. Перелік таких провайдерів можна знайти на сайті е-ТТН.
  • Наразі використання е-ТТН передбачає виготовлення її паперової копії — для пред’явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті.