12.12.2024

Скасування КІК-штрафів: друга спроба

Закон України від 04.12.2024 № 4113-IX

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Штрафи за більшість КІК-порушень, вчинених з 1 січня 2022 року до завершення воєнного стану, не застосовуються, якщо ці порушення будуть усунені протягом шести місяців після його закінчення

Як відомо, КІК-штрафи і зараз тимчасово не застосовуються. Ще у травні Законом України від 09.05.2024 № 3706-IX відповідні правила були внесені до ПКУ (п. 72 підрозд. 10 розд. ХХ). Тому виникає питання: навіщо власників КІК вдруге звільнили від штрафів? Пояснюємо, у чому річ.

Дійсно, в ПКУ вже є норма про незастосування штрафів до кінця воєнного стану (плюс шість місяців) за більшість КІК-порушень. Ішлося про штрафи, передбачені в абз. 1 — 8 п. 120.7 ПКУ. Серед них:

— неподання та несвоєчасне подання Звіту про КІК;

— невідображення у Звіті про КІК відомостей про всі наявні КІК або невідображення суттєвої інформації (наприклад, інформації про операції КІК з офшорними юрисдикціями);

— неподання повідомлення про КІК (про набуття або втрату контролю).

Але була проблема з формулюваннями. Зараз установлено, що звільнення від штрафів є тимчасовим і діятиме до кінця воєнного стану з додатковими шістьма місяцями після його завершення. Це формулювання залишало відкритим питання: чи це реальне звільнення від відповідальності або лише відстрочка у застосуванні штрафів?

Як ми відразу зазначали у коментарі до травневого закону, є всі підстави вважати, що повного амністування КІК-порушень не відбулося. Тобто фактично все зводилося до того, що штрафи за КІК-порушення, вчинені у цей період, можуть застосовуватися після закінчення воєнного стану (плюс шість місяців). Докладніше див. «КІК-штрафи тимчасово не застосовуються» // «Податки & бухоблік», 2024, № 50 (ср. ).

Зараз спроба виправити ситуацію. Вона набагато вдаліша.

Ідея така: за порушення, вчинені з 1 січня 2022 року до кінця місяця, у якому буде припинено воєнний стан, до платників податків не застосовуються штрафи за ті самі КІК-порушення (абз. 1 — 8 п. 120.7 ПКУ).

Як бачимо, зараз установлена чітка прив’язка до періоду вчинення порушення (наприклад, неподання Звіту про КІК або повідомлення про КІК). Тобто йдеться не про період, коли штрафи не застосовуються, а про період, коли порушення було вчинено. Але таке звільнення не є абсолютним. З’явилася додаткова умова для звільнення від КІК-штрафів — необхідно виконати обов’язки, визначені ст. 392 ПКУ, протягом шести місяців після завершення воєнного стану.

Тобто для уникнення штрафів все ж таки потрібно буде подати неподані протягом дії воєнного стану Звіти з КІК чи повідомлення про КІК та усунути інші порушення. Причому зробити це слід «протягом шести місяців після завершення воєнного стану».

На наш погляд, це теж не найкраще формулювання, оскільки формально виходить, що контролююча особа має виконати свої обов’язки саме в шестимісячний період після закінчення воєнного стану. Тобто в період, який починається після припинення воєнного стану і триває шість місяців. Тому виникає питання: що ж із тими порушеннями, які були (чи ще будуть) закриті до скасування воєнного стану? Невже ж це не звільнятиме від штрафних санкцій? Жодної логіки у такому тлумаченні не бачимо, тому маємо надію, що йдеться не про шестимісячний період, коли треба виконати порушені обов’язки (як воно сформульоване), а саме про граничний термін, до якого треба ці порушення виправити. Тобто виконання обов’язків раніше спливу цього граничного строку (не важливо, коли саме: протягом дії воєнного стану чи протягом шести місяців після його закінчення) буде звільняти від штрафів.

Безумовне звільнення передбачено в частині адміністративної та кримінальної відповідальності за будь-які КІК-порушення, вчинені починаючи з 1 січня 2022 року до завершення воєнного стану. Тут немає ані обмеження за складом порушень, ані умови про «виправлення» протягом шести місяців після закінчення воєнного стану.

Нагадаємо також, що як перша спроба змін, так і поточна не передбачає звільнення від величезного штрафу за неподання документації з трансфертного ціноутворення, інших копій первинних документів щодо КІК на запит контролюючого органу.

На час підготовки матеріалу Закон ще не підписаний Президентом та не набув чинності. Але з урахуванням суті змін конкретна дата опублікування закону в частині КІК-штрафів ні на що не впливає. Головне, щоб Закон у принципі набув чинності.

Закон, що коментується, також урегулював питання визначення дати старту для сплати військового збору з доходів ФОП та юросіб групи 3 (див. «Військовий збір: очікуємо швидкі зміни до нового закону» // «Податки & бухоблік», 2024, № 98), а також деякі аспекти застосування режиму Дія Сіті (див. «Дія Сіті: зміни з ПДФО, ЄСВ і не тільки» // «Податки & бухоблік», 2024, № 100).