26.12.2024

Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року. Частина І

З 1 січня 2025 року повністю втрачає чинність Закон № 481*. До цієї дати його норми (в частині, яка не суперечить Закону № 3817) ще регулюють питання ліцензування, електронних реєстрів ліцензіатів, місць зберігання, обладнання, виробництва спирту тощо. Тож проаналізуємо Закон № 3817, який з 2025 року регулюватиме питання ліцензування операцій зі спиртом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, РЕС та пальним.

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Нові й оновлені терміни

Спочатку — щодо нових термінів-дефініцій, які пов’язані з ліцензуванням і додадуться з 2025 року. Зокрема, з 1 січня наступного року з’являться такі терміни: «Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах», «Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального», «ліцензіат», «ліцензійна справа», «місце роздрібної торгівлі», «надання ліцензії», «орган ліцензування», «припинення дії ліцензії» (див. їх відповідно в пп. 28, 29, 38, 39, 51, 53, 65, 74 ч. 1 ст. 1 Закону № 3817).

Зосередимося на цікавих місцях деяких із термінів.

Єдині реєстри. Визначення двох згаданих «ліцензійних» Єдиних реєстрів були й раніше, але тепер додано, що

ці два Єдині реєстри тепер — складові «інформаційно-комунікаційної системи». Значення і зміст цих реєстрів дуже сильно зросли

Їм присвячені в Законі № 3817 окремі ст. 34 та 35 (відповідно), детальніше — нижче.

«Орган ліцензування». Органів ліцензування, як і раніше, два види: центральний (далі — ЦО) та територіальні органи (далі — ТО) ДПСУ.

З 1 січня 2025 року ліцензії на роздріб та «спрощені» ліцензії на зберігання пального має видавати в новому — автоматичному режимі саме ЦО (центральний орган ДПСУ)!

«Місце роздрібної торгівлі». Цей новий термін прийшов на заміну старого терміна «місце торгівлі» із Закону № 481. Щодо нього детальніше.

Новий термін явно побудований на базі старого, але ширший і має відмінності. Якщо зіставити ці схожі терміни, то випливає таке.

По-перше, у новому терміні визначено, що таким місцем є:

— місце реалізації товарів (продукції), у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, в якому проводяться розрахункові операції,

або

місце реалізації товарів (продукції), з якого здійснюється їх відвантаження для подальшої доставки до кінцевих споживачів.

(Доданий у новому терміні текст ми виділили.)

Нова частина терміна — щодо місця реалізації, з якого здійснюється відвантаження товарів, — схоже, «заточена» під дистанційну торгівлю (через інтернет). Водночас, зауважимо, що саме на таке місце (з якого відвантажуються товари) має бути зареєстровано РРО/ПРРО і отримано ліцензію на роздрібну торгівлю!

Крім того, у разі торгівлі алкоголем формально закон вимагає і для такого місця роздрібної торгівлі, з якого відвантажуються товари, наявності торговельної площі не менше 20 кв. метрів!..

По-друге, за старим терміном «місце торгівлі» місце реалізації алкогольних напоїв має бути торговельною площею не менше 20 кв. метрів. Виняток — лише для пива. А

у терміні «місце роздрібної торгівлі» розмір площі місця реалізації алконапоїв не має значення вже для торгівлі не тільки пивом, але й сидром і перрі (без додавання спирту), та/або збродженими напоями, одержаними виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 % об. (без додавання спирту)

Звісно, ці вимоги щодо розмірів площі не стосуються, коли торгують вроздріб столовим вином: виключно ним або разом із пивом, сидром, перрі тощо. Адже на роздрібну торгівлю столовим вином норми Закону № 3817 також не поширюються.

Нові-старі Реєстри

Реєстри «посерйознішали». Вже згадані вище Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі для зручності — Реєстр АТ), «Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального» (далі — Реєстр П) — не новина. Адже вони наявні й діють (діяли) ще за Законом № 481.

Водночас норми Закону № 3817 приділяють питанням, із ними пов’язаним, набагато більше уваги, значимість та наповненість цих Реєстрів серйозно зросла. І тепер їм у Законі окремо присвячені вельми ємні статті, в яких багато норм чіпляють і процедури ліцензування. «Спирто-алко-тютюново-РЕС-ліцензійному» Реєстру АТ присвячена ст. 34 Закону № 3817, «пальному» Реєстру П — ст. 35. Порядок ведення цих, значно «модифікованих», нових-старих Реєстрів має затвердити КМУ.

Тепер у ці Реєстри має вноситись (автоматично) набагато більше різних відомостей, ніж в їхні старі аналоги (див. відповідно ч. 4 ст. 34 та ч. 4 ст. 35).

Суміжні норми. У нормах цих статей також чіпляється низка питань, пов’язаних із заявами про отримання чи припинення дії відповідних ліцензій (форм заяв, їх подання тощо), а також — про внесення змін до відомостей, що містяться в цих Реєстрах. Якось це недолуго, адже в Законі є спеціальні статті, що регулюють порядок отримання, припинення ліцензій, в яких дублюються ці питання. А от питання щодо внесення змін виключно регулюють саме ст. 34 та 35 (читайте про це нижче).

Вільний доступ. Тут усе виглядає надто цікаво! Адже

ДПСУ має забезпечити безоплатний вільний доступ до відомостей, які містяться в Реєстрі АТ та в Реєстрі П

Щодо «пального» Реєстру! Вільний доступ до його відомостей, серед яких адреси виробництва / торгівлі / зберігання пального, місткість резервуарів, ємностей тощо (див. ч. 19 ст. 35), під час війни виглядає ну якось зовсім… (брутальне слово)! Прямо «на блюдечку» ворогу — реальні координати для ракетних ударів…

Щодо доцільності засвічування даних виробників / виробництв спирту, біоетанолу теж є великі питання…

Витяги, надання відомостей, строк зберігання. За бажання ліцензіат може отримати витяг з Реєстру АТ чи Реєстру П. Витяг надається безоплатно та безумовно (форму витягу розробляє КМУ).

Відомості з обох Реєстрів надаються також правоохоронним чи іншим державним органам, органам місцевого самоврядування на їхній запит у вигляді витягу із зазначеного реєстру протягом 5 робочих днів з дня отримання запиту.

Відомості про ліцензії, строк дії яких скінчився, зберігаються в Реєстрах протягом 5 років з дати припинення дії або закінчення строку дії ліцензії з подальшим переданням на архівне зберігання.

«Перехідне» наповнення Реєстрів. ДПСУ протягом першого півріччя 2025 року має забезпечити наповнення Реєстру АТ та Реєстру П відомостями про ліцензії, видані до 1 січня 2025 року, та іншими відомостями, що повинні міститися у цих Реєстрах.

Увага! Госпсуб’єкти, які мають діючі ліцензії з безстроковим терміном дії, надані до 1 січня 2025 року (такі ліцензії за Законом № 481 видавались лише на виробництво!), з метою наповнення Реєстру АТ та Реєстру П повною інформацією про ліцензії зобов’язані одноразово при сплаті чергового платежу за ці ліцензії, термін сплати якого припадає на перший період починаючи з 1 січня 2025 року, зазначити у заяві про сплату такого чергового платежу всі відомості, визначені ч. 3 ст. 43 Закону № 3817, та додати до такої заяви документи (за необхідності), визначені ч. 4 і 5 ст. 43 цього Закону.

Що малось на увазі «припадає на перший період», нам не зрозуміло? Оскільки мова йде про ліцензії на виробництво, за які сплачується один річний платіж, то мабуть мається на увазі увесь 2025 рік.

ДПСУ вносить зазначені у таких заявах відомості до Реєстру АТ та Реєстру П. Тож за перші півроку-2025 за рахунок таких заяв ДПСУ не зможе забезпечити Реєстри «старими відомостями», адже сплачувати за «старі» ліцензії (і подавати згадані заяви з відомостями та документами) виробники будуть і у другій половині 2025 року*…

* Адже строк чергової сплати рахується від дати отримання конкретної ліцензії…

Види ліцензій, їхня вартість та строк дії

Усього в ст. 41 Закону № 3817 передбачено 24 види різних ліцензій. У таблиці нижче ми наведемо згруповану інформацію щодо видів, вартості та строку дії ліцензій, а також органу ДПС, що їх «курує».

Нове «ліцензійне»

№ з/п

Вид ліцензії

Вартість (річна) в МЗП*

(у дужках — у грн у 2025 р.)

Який орган надає (та припиняє дію)

1 — 9

на право виробництва: спирту етилового; спиртових дистилятів; біоетанолу; алкогольних напоїв; тютюнових виробів; тютюну; РЕС; пального;

на право ферментації тютюнової сировини

0,15

(1200 грн)

ЦО

10

на право оптової торгівлі спиртом етиловим

85

(680 тис. грн)

ТО

11

на право оптової торгівлі спиртовими дистилятами

85

(680 тис. грн),

для малих виробництв — 4,5

(36 тис. грн)

ТО

12

на право оптової торгівлі алкогольними напоями

85

(680 тис. грн),

для малих виробництв — 4,5

(36 тис. грн)

ТО

13

на право оптової торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту)

0,15

(1200 грн)

ТО

14

на право оптової торгівлі тютюновими виробами

85

(680 тис. грн)

ТО

15

на право оптової торгівлі РЕС

0,15

(1200 грн)

ТО

16

на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним

0,8

(3600 грн)

ТО

17

на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним

2

(16 тис. грн)

ТО

18

на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями

1,5 — «Місто»

(12 тис. грн)

0,08 — «Село»

(640 грн)

ТО;

в авторежимі — ЦО**

19

на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту)

0,15

(1200 грн)

ТО; в авторежимі — ЦО**

20

на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами

0,35 — «Місто»

(2800 грн)

0,05 — «Село»

(400 грн)

ТО;

в авторежимі — ЦО**

21

на право роздрібної торгівлі РЕС

0,35 — «Місто»

(2800 грн)

0,05 — «Село»

(400 грн)

ТО;

в авторежимі — ЦО**

22

на право роздрібної торгівлі пальним

0,35

(2800 грн)

ТО

23

на право зберігання пального

0,15

(1200 грн)

ТО

24

на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки

0,1***

(800 грн)

ТО;

в авторежимі — ЦО**

* Розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, в якому здійснюється платіж (в дужках довідково зазначаємо вартість ліцензій у грн у 2025 році).

** Припинення цих ліцензій, отриманих в автоматичному режимі, здійснюють ТО.

*** Ця ліцензія є безоплатною у разі зберігання пального в ємностях та/або споживчій тарі (крім споживчої тари, тари споживача та поворотної тари (газові балони) кожна об’ємом до 60 літрів включно), за умови що місткість кожної такої ємності не перевищує 250 літрів та загальна місткість таких ємностей та/або споживчої тари не перевищує 500 літрів включно.

Примітка. Ставки для ліцензій на роздрібну торгівлю алконапоями:

«Місто»ставка за кожний окремий РРО/ПРРО, що зареєстровані за адресою місця торгівлі, крім території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст або які розташовані за межами населених пунктів — центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані до 50 кілометрів та які мають торговельні зали площею понад 500 м2;

«Село»ставка за кожний окремий РРО/ПРРО, що зареєстровані за адресою місця торгівлі на території сіл і селищ (крім території сіл і селищ, що знаходяться у межах території міст або які розташовані за межами населених пунктів — адміністративних центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані до 50 кілометрів та які мають торговельні зали площею понад 500 м2).

Аналогічним чином («Місто» і «Село») поділені ставки для ліцензій на роздрібну торгівлю тютюновими виробами та РЕС. Тільки вони застосовуються за місце торгівлі цілком (а не за кількістю РРО/ПРРО у місці торгівлі).

Кілька важливих моментів.

1. Усі ліцензії видаються безстроково! Але плата за них установлена за рік і справляється переважно за рік.

Виняток: ліцензії на право роздрібної торгівлі алконапоями, тютюновими виробами, РЕС — річна плата за них справляється щоквартально рівними частинами! Тож якщо забажаєте платити щоквартально (то розділіть річну вартість на 4).

2. Перший платіж завжди здійснюється до отримання ліцензії.

3. Майже всі види ліцензій надаються окремо на кожне місце провадження відповідного виду госпдіяльності*.

* У разі якщо виробництво згаданих товарів чи ферментація тютюнової сировини здійснюються на території єдиного (цілісного) майнового комплексу, розташованого більше ніж за однією адресою, місцем провадження діяльності є такий єдиний (цілісний) майновий комплекс.

Виняток: ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, РЕС, на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі — одна ліцензія (окремо на кожний вид госпдіяльності) надається за місцезнаходженням заявника.

Вартість офіційно. Додамо також, що за нормами ст. 49 Закону № 3817, яка запрацювала вже в 2024 році: до 1 січня звітного року ДПС розміщує на своєму офіційному вебсайті інформацію про вартість ліцензій на право провадження відповідних видів госпдіяльності на звітний рік / квартал, розраховану з урахуванням МЗП, установленої законом на 1 січня звітного року.

ДПС у м. Києві вже справилась. Тож можете перевірити за 2025 рік наші цифри «у грн»…

Новий порядок отримання (крім «автоматичного»)

Старі ліцензії. Перш ніж перейдемо до нових ліцензійних правил, нагадаємо, що згідно з п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817 ліцензії на право провадження відповідного виду (видів) госпдіяльності, видані до 1 січня 2025 року відповідно до Закону № 481, вважаються чинними та підтверджують право на провадження такої госпдіяльності до завершення строку, на який їх було видано (для ліцензій, виданих на визначений строк), або до дня припинення їхньої дії в порядку, визначеному Законом № 3817. Однак усі подальші дії, пов’язані із цими ліцензіями (зміна відомостей, нюанси сплати, припинення тощо) мають підпорядковуватись нормам Закону № 3817.

Право на отримання ліцензії. Різні вимоги, які надають право на отримання ліцензій, визначено в ст. 42 Закону № 3917.

Отримати ліцензію можна лише за умови реєстрації або взяття на облік госпсуб’єкта у податкових органах, подання ним відомостей про об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, через які здійснюватиметься відповідний вид ліцензійної діяльності (за формою № 20-ОПП), та проходження електронної ідентифікації онлайн в електронному кабінеті і здійснення листування з ДПС через електронний кабінет відповідно до прийнятої ДПС заяви про бажання отримувати документи через електронний кабінет*!

* «Заяву про бажання отримувати документ через Електронний кабінет» (J/F 1391602) можна заповнити у режимі «Введення звітності» електронного кабінету і подати її до податкового органу за посиланням.

Ліцензії на право виробництва спирту етилового, біоетанолу, пального надаються тільки — юридичним особам, інші види ліцензій — усім госпсуб’єктам.

Щодо різних специфічних вимог (наявності матеріально-технічної бази тощо), які переважно стосуються права на отримання ліцензій на виробництво, див. у згаданій ст. 42.

Подання заяви. Для отримання ліцензії госпсуб’єкт подає до визначеного органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду госпдіяльності у паперовій або електронній формі**. У ст. 43 Закону № 3817 знайдете детальні інструкції щодо заповнення й подання заяви і відповідних документів.

** На заяву, що подається в електронній формі, накладаються кваліфікований електронний підпис та кваліфікована електронна печатка (за наявності) заявника (ч. 6 ст. 34 та ч. 6 ст. 35 Закону № 3817).

Відомості, які мають бути в заяві, наведено в ч. 3 ст. 43 Закону № 3817. Вивчіть їх уважно, щоб вам не відмовляли в прийнятті заяв. Зокрема, зверніть увагу, в якому форматі мають зазначатися адреси (п. 4 ч. 3 ст. 43).

Форми заяв про отримання ліцензії, а також про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі.., і про припинення дії ліцензії та порядок їх заповнення затверджуються КМУ (ч. 7 ст. 34 та ч. 7 ст. 35)

Поки що про їх затвердження інформації немає…

У нормах цієї ж ст. 43 знайдете, які саме документи обов’язково мають додаватись до заяв на відповідні види ліцензій!

Рішення. Відповідний орган ліцензування (ЦО чи ТО) зобов’язаний прийняти рішення про надання або про відмову в наданні ліцензії у такі строки:

1) не пізніше 20 робочих днів з дня одержання від заявника заяви про отримання ліцензії на право виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв (крім малих виробництв: дистилятів, виноробної продукції чи пива), тютюнових виробів, РЕС, пального, на право вирощування тютюну, на право ферментації тютюнової сировини, на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі, роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального;

2) не пізніше 10 робочих днів з дня одержання заяви про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв (для малих виробництв дистилятів, виноробної продукції чи пива), на право оптової або роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, РЕС, на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.

Не пізніше наступного робочого дня за днем прийняття рішення про надання або про відмову в наданні ліцензії орган ліцензування:

вносить відомості про надання ліцензії у відповідний Реєстр (АТ чи П) та направляє заявнику витяг з цього Реєстру в електронній формі,

або

направляє заявнику рішення про відмову у наданні ліцензії в електронній формі із зазначенням підстави відмови.

У разі ненадання органом ліцензування протягом цього строку заявнику витягу з Реєстру або рішення про відмову, наступного робочого дня після спливу зазначеного строку в органу ліцензування виникає безумовний обов’язок внести відомості про надану ліцензію до відповідного Реєстру, без прийняття рішення про надання ліцензії

Поживемо-побачимо, чи працюватиме ця норма на практиці…

Право на провадження виду госпдіяльності заявник набуває з дня внесення органом ліцензування відомостей про надану ліцензію до Реєстру АТ чи П або з дня, наступного за днем виникнення безумовного обов’язку внесення органом ліцензування таких відомостей.

За порушення строку прийняття рішення про надання або про відмову у наданні ліцензії посадові особи органів ліцензування несуть відповідальність, встановлену законом за порушення вимог законодавства у сфері надання адміністративних послуг. Стаття 16627 КУпАП передбачає адмінштраф від 200 до 400 нмдг. Але веселить те, що адмінпротокол за цим порушенням складають органи Нацполіції (а рішення приймає суд)…

Також у ст. 43 міститься норми: щодо можливості адміністративного (в порядку ПКУ) чи судового оскарження дій службових осіб органів ліцензування* і щодо відшкодування збитків за заподіяну рішеннями, діями або бездіяльністю органів ліцензування (їх посадовими особами) шкоду. Віримо… ☺

* Рішення ТО можна оскаржити в адміністративному та судовому порядку, ЦО — тільки в судовому.

Відомості, які має містити в собі рішення про надання ліцензії, наведені в ст. 44 Закону № 3817 (ср. ).

Відмова у наданні. У ч. 1 ст. 45 Закону № 3817 міститься 13 пунктів-підстав для відмови в наданні ліцензії. Зверніть увагу, що там, серед інших, є: подання заяви не за встановленою формою або з порушення порядку її подання; неповідомлення податківців про об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням (тобто — за формою № 20-ОПП); неподання або подання не в повному обсязі разом із заявою копій документів, визначених цим Законом; підписання заяви особою, яка не має на це повноважень; заявник на дату подання заяви не пройшов електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті або не здійснює листування з контролюючим органом через електронний кабінет, або контролюючим органом прийнято заяву про відмову отримувати документи через електронний кабінет (детальніше всі причини відмови — див. у ч. 1 ст. 45). Щодо відомостей, які має містити «відмовне» рішення, щодо строків набуття ним чинності і (увага!) щодо деталей оскарження такого рішення див. в інших нормах ст. 45 Закону № 3817.

Порядок отримання ліцензій в автоматичному режимі

Види ліцензій. Як ви могли вже побачити в таблиці, в автоматичному режимі мають надаватися ліцензії на право роздрібної торгівлі:

алкогольними напоями;

сидром та перрі (без додавання спирту);

тютюновими виробами;

РЕС.

А також — ліцензії на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.

Умови для «автомату». Порядок «автоматичного» надання таких ліцензій визначає ст. 47 Закону № 3817. В ч. 1 цієї статті викладено

сім умов для надання ліцензій в автоматичному режимі. Окрім згаданих електронної ідентифікації госпсуб’єкта онлайн в електронному кабінеті і повідомлення про об’єкти за формою № 20-ОПП, там є — відсутність боргу з акцизного податку та із сплати штрафів, застосованих відповідно до цього Закону, відсутність факту припинення дії ліцензії на такий вид госпдіяльності за рішенням ДПС протягом останніх 12 місяців*, незнаходження під санкціями тощо

* Навіщо в п. 4 та п. 7 ч. 1 статті 47 викладено дві схожі умови, нам залишається тільки гадати…

Заява (складання, подання). Для отримання ліцензії в автоматичному режимі заява подається до ЦО через Єдиний державний вебпортал електронних послуг або в електронній формі у порядку, встановленому ст. 42 ПКУ. Фіскали роз’яснили, що заяву можна подати через меню «Листування з ДПС» приватної частини електронного кабінету (БЗ 113.04). Із заявою на видачу відповідної ліцензії подається документ, що підтверджує сплату квартальної (річної) суми за таку ліцензію. Таким документом тепер має бути заява про внесення відповідного платежу за ліцензію (в якій зазначається код класифікації доходів бюджету, сума внесеного платежу, номер і дата платіжної інструкції, що підтверджує оплату).

Зверніть увагу на те, які відомості має містити заява! Вони детально розписані в ч. 3 ст. 47.

Результати (ліцензія, відмова, оскарження). Ці відомості (інформація) заяви має детально оброблятися / перевірятися програмним забезпеченням ЦО не пізніше наступного робочого дня за днем отримання заяви. За результатом цієї обробки / перевірки: надається в автоматичному режимі ліцензія (вносяться відомості до відповідного Реєстру і направляється витяг із нього заявнику); або — відмова у наданні ліцензії (чи відмова у наданні в автоматичному режимі та застосовується процедура надання ліцензії у загальному порядку).

Повідомлення про відмову формується і надсилається заявнику в автоматичному режимі із зазначенням підстави для відмови.

Підстави для відмови, викладені в ч. 7 ст. 47, здебільшого аналогічні наведеним у ст. 45 (для отримання у звичайному порядку). Але є й «оригінальні» — зокрема невідповідність умовам, визначеним для автоматичного отримання ліцензії (див. вище)…

У разі відмови заявник може подати до ЦО нову заяву за умови усунення підстави / підстав для відмови, зазначених у повідомленні.

Оскаржити відмову у наданні ліцензії в автоматичному режимі можна лише в судовому порядку.

Про зміни в реєстрах, підстави для припинення ліцензії, штрафи та інші нюанси ліцензування з 2025 року — дивіться у другій частині статті («Ліцензування алкогольних / тютюнових /пального з 2025 року. Частина IІ» // «Податки & бухоблік», № 104, 2024).

Висновки

  • Ліцензійні «правила гри» за Законом № 3817 з 01.01.2025 суттєво змінюються. Зокрема, запрацюють нові «ліцензійні» терміни, на які варто звернути увагу, і особливо — на новий термін «місце роздрібної торгівлі».
  • Органів ліцензування, як і раніше, два види: центральний та територіальні органи ДПСУ. Але з 1 січня 2025 року центральний орган ДПСУ ще має видавати в автоматичному режимі: ліцензії на роздрібну торгівлю та «спрощені» ліцензії на зберігання пального.
  • Дуже серйозні зміни відбудуться із двома Єдиними реєстрами ліцензіатів («спирто-алко-тютюново-РЕС» та «пальним»). Значно зростає їх значимість та наповненість різними відомостями. Є проблеми із наповненням цих реєстрів відомостями за ліцензіями, наданими до 2025 року. (Детальніше — в статті.)
  • Нові норми передбачають 24 види ліцензій. Всі види видаються безстроково. Плату за них встановлено за рік, розмір її прив’язано до розміру МЗП, що діє на 1 січня звітного року. Плата справляється за рік, а за ліцензії на роздрібну торгівлю алконапоями, тютюновими виробами, РЕС — щоквартально рівними частинами.
  • Видані до 01.01.2025 ліцензії вважаються чинними до завершення строку, на який їх було видано (для ліцензій, виданих на визначений строк), або до дня припинення їхньої дії.
  • Заяву про отримання ліцензії, як і раніше, можна подати у паперовій або електронній формі. Відомості, які мають бути в заяві, та які саме документи мають додаватись до заяв на відповідні види ліцензій, див. у ст. 43 Закону № 3817!
  • Центральний орган ДПСУ в автоматичному режимі надаватиме ліцензії на роздрібну торгівлю: алконапоями; сидром та перрі (без додавання спирту); тютюновими виробами; РЕС. А також — ліцензії на зберігання пального для власних потреб.
  • Є 7 умов для отримання таких ліцензій в автоматичному режимі. Заява подається до ДПСУ в електронному вигляді. Автоматична обробка заяви і результат (надсилання витягу чи відмова) має бути не пізніше наступного робочого дня за днем отримання заяви.