26.12.2024

Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року. Частина ІІ

Продовжуємо обговорювати ліцензійні зміни за Законом № 3817, які чекають нас з 1 січня 2025 року. Початок див. у «Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року. Частина І» // «Податки & бухоблік», 2024, № 104.

Зміна відомостей

Не в ліцензії, а в Реєстри! Як ми вже згадували в ч. І (див. «Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року. Частина І» // «Податки & бухоблік», 2024, № 104), питання щодо внесення змін відомостей, які надавались при отриманні ліцензій, викладені у статтях Закону, присвячених Реєстрам АТ та П, тобто: у ст. 34 та ст. 35 відповідно.

Якщо у Законі № 481 мова йшла про зміну відомостей, зазначених у ліцензії, то за Законом № 3817 вже йдеться про зміну відомостей, внесених до відповідного Реєстру

Тобто у Законі № 3817 на чільне місце вже поставлені не ліцензії, а два згадані Реєстри (АТ та П) та занесені саме до них (а не до ліцензій!) відомості. Тобто випадків, коли доведеться вносити зміни, з 2025 року явно побільшає! До того ж такі випадки тепер чітко зазначені в Законі (про що нижче).

Строки й механізм. Тож далі ми говоритимемо про аналогічні вимоги, що стосуються внесення змін до обох Реєстрів, а коли десь виникатиме своя специфіка, ми зазначимо про це окремо.

Отже, у разі якщо після отримання ліцензії у ліцензіата відбулися зміни у відомостях, що містяться у відповідному Реєстрі, ліцензіат зобов’язаний протягом 30 календарних днів з дня настання події, що спричинила ці зміни, подати до органу ліцензування заяву про внесення змін до відомостей у такому Реєстрі.

Заява у затвердженій КМУ формі (паперовій або електронній) подається до органу ліцензування, що прийняв рішення про надання такої ліцензії (крім випадку зміни місцезнаходження ліцензіата)

У разі зміни місцезнаходження ліцензіата заява про внесення змін подається до органу ліцензування за новим місцезнаходженням (для ліцензій на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним — до органу ліцензування за місцем провадження діяльності).

Події, коли необхідні зміни. Заява про внесення змін до відомостей, що містяться у відповідному Реєстрі, подається у разі настання таких подій:

зміна найменування юридичної особи або прізвища, власного імені, по батькові ФОП;

зміна переліку кодів товарів (продукції), що вироблятимуться, згідно з УКТ ЗЕД;

зміна переліку фіскальних номерів РРО, ПРРО, КОРО та РК, наявних у місці торгівлі.

Окрім того!

Щодо зміни відомостей в Реєстрі АТ ще й такі події:

зміна адреси / адрес місця провадження діяльності (для ліцензій на право виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алконапоїв, тютюнових виробів, РЕС, на право вирощування тютюну, на право ферментації тютюнової сировини);

зміна адреси / адрес місця зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу (для ліцензій на право виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алконапоїв, для виробництва яких використовуються спирт етиловий та/або спиртові дистиляти).

Щодо зміни відомостей в Реєстрі П також:

зміна переліку державних номерних знаків спецтранспорту для перевезення балонів із скрапленим вуглеводневим газом (для ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним — скрапленим вуглеводневим газом у балонах);

зміна відомостей про наявність та ємність стаціонарних резервуарів, ємностей та/або споживчої тари, що використовуються для зберігання пального!

Коли не треба. Заява про внесення змін до відомостей, що містяться в Реєстрах, не подається у разі зміни назви області, району, населеного пункту, вулиці, інших об’єктів топоніміки населених пунктів відповідно до законодавства чи у зв’язку із зміною коду за КАТОТТГ!

Після заяви. Орган ліцензування протягом 5 робочих днів з дня отримання заяви про внесення змін до відомостей, що містяться у відповідному Реєстрі (АТ чи П):

вносить зміни до відомостей, що містяться у Реєстрі, та направляє заявнику витяг із Реєстру в електронній формі;

або

приймає рішення про відмову у внесенні таких змін та направляє його ліцензіату в електронній формі із зазначенням підстави для такої відмови.

У разі ненадання органом ліцензування протягом 5-денного строку ліцензіату витягу з відповідного Реєстру або рішення про відмову, на наступний робочий день після спливу зазначеного строку у такого органу ліцензування виникає безумовний обов’язок внести відповідні зміни до відомостей в Реєстрі та направити ліцензіату витяг із Реєстру в електронній формі.

Припинення дії ліцензії

Отже, ліцензія припиняється (як і раніше анулювалась) або за заявою ліцензіата про припинення дії ліцензії, або за наявності у фіскалів підстав, визначених у ч. 2 ст. 46 Закону № 3817.

Підстави. У нормах Закону № 3817 (ст. 46)

значно збільшилася (до 46!) кількість пунктів-підстав для прийняття фіскалами рішення про припинення дії ліцензії

З набранням Законом чинності (з 27.07.2024) формально «запрацювали» підстави з пп. 22, 23 та 25 ч. 2 ст. 46. Але реально з них мала значення лише підстава з п. 22:

— факт реалізації ліцензіатом алконапоїв, тютюнових виробів або РЕС без наклеєних марок акцизного податку (крім випадків, передбачених законодавством, ЗЕД-контрактом), установлений ДПС під час перевірки та зафіксований в акті такої перевірки. Адже дві інші (з пп. 23 та 25) стосуються обігу електронних акцизних марок, які обов’язковими стануть лише з 2026 року… Цей нормативний «фінт» ми так і не зрозуміли, як і деякі інші законодавчі «викрутаси», на які Закон № 3817, на жаль, багатий… ☹

Деякі з нових підстав. Звісно, ми не будемо перераховувати усі підстави (за бажанням в ч. 2 ст. 46 переглянете самі), а згадаємо деякі стандартні та екстраординарні.

Зокрема:

несплата чергового платежу за ліцензію;

відсутність ліцензіата за місцезнаходженням та/або за місцем провадження діяльності, що зазначені в Реєстрі АТ чи в Реєстрі П;

незаконна відмова у допуску посадових осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки;

відмова у проведенні інвентаризації ОЗ, ТМЦ, коштів тощо під час перевірки;

зберігання та/або реалізація необлікованого пального, встановлені під час перевірки, якщо об’єм необлікованого пального більш як на 5 % перевищує обсяг обігу або залишків пального (для скрапленого газубільш як на 15 %) чи більш як на 2 % об’єм відповідного резервуара;

необладнання РРО спецтранспорту, з якого здійснюється роздрібна торгівля балонів із скрапленим газом, або факт відсутності в Реєстрі П відомостей про державні номерні знаки таких транспортних засобів;

факт повторного (!) протягом 365 днів здійснення роздрібної торгівлі алконапоями, тютюновими виробами, РЕС, пальним через РРО, ПРРО, відомості про які не зазначені в Реєстрі АТ чи в Реєстрі П*;

відсутність у фіскальній пам’яті РРО трьох і більше фіскальних касових чеків, що підтверджують продаж підакцизних товарів протягом періоду, що перевіряється;

— ціла низка інших, серед яких, звісно, — «новина сезону» (останній 46-й пункт ч. 2 ст. 46): несплата госпсуб’єктом (юрособою чи ФОП), що отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, авансового внеску з податку на прибуток / ПДФО!

* Ну, хоча б тут трохи пом’якшало — потрібен повторний такий факт протягом 365 днів.

Цю останню підставу ми вже ретельно аналізували в матеріалі «Роздрібна торгівля пальним та аванси з податку на прибуток» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101 (ср. ).

Прийняття та набуття чинності. Рішення про припинення дії ліцензії приймається:

1) протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання ДПС відповідних документів (у тому числі рішення суду) та/або виявлення даних / відомостей, що є підставою для припинення згідно з ч. 2 ст. 46;

2) у разі припинення дії ліцензії за результатами перевірки ДПС — не раніше 11-го робочого дня за днем направлення госпсуб’єкту акта такої перевірки;

3) у разі припинення дії ліцензії за заявою госпсуб’єктане пізніше 20 робочих днів з дня, наступного за днем отримання такої заяви органом ліцензування.

Орган ліцензування (ЦО чи ТО) не пізніше наступного робочого дня за днем прийняття рішення про припинення дії ліцензії:

вносить відомості про припинення до Реєстру АТ або Реєстру П;

оприлюднює рішення про припинення дії ліцензії на своєму офіційному вебпорталі / субсайтах вебпорталу ДПСУ;

направляє госпсуб’єкту рішення про припинення дії ліцензії в електронній формі.

Рішення про припинення дії ліцензії набирає чинності на другий робочий день за днем направлення його платнику податків

Оскарження. Нова заява. Рішення ТО можна оскаржити в адміністративному та судовому порядку, ЦО — тільки в судовому.

У разі припинення дії ліцензії госпсуб’єкт може подати нову заяву про отримання ліцензії після усунення порушень, що були підставами для припинення. Але є винятки для ліцензій на виробництво, там, можливо, доведеться чекати пів року (детальніше див. у ч. 9 ст. 46).

Строки сплати, нагадування від податківців

Сплата й повідомлення. Згідно з ч. 1 ст. 54 Закону № 3817 сплата чергової річної плати або її щоквартальної частини за надану ліцензію має здійснюватися до початку кожного наступного річного / квартального періоду.

Відповідно до ч. 7 ст. 72 Закону № 3817 контроль за сплатою річної плати або щоквартальної її частини за ліцензію здійснюється органом ліцензування (ТО чи ЦО).

Про внесення чергового платежу за ліцензію повідомляється (заявою) відповідний орган ліцензування в паперовій або в електронній формі, із зазначенням: коду класифікації доходів бюджету, суми внесеного платежу, номера і дати платіжної інструкції, що підтверджує внесення плати

Такий механізм повідомлення про сплату діє вже з 27.07.2024. Йому присвячена консультація ДПС у БЗ 113.04. Там податківці підтвердили можливість подання такої заяви і в електронній формі, а також зазначили, що проставлення відмітки про внесення сплати на оригіналі ліцензії тепер не передбачено!

Нагадування! Увага! З 2025 року орган ліцензування має автоматично формувати та направляти госпсуб’єкту в електронній формі повідомлення про:

необхідність внесення чергового платежу за відповідну ліцензію — за 90, 75, 60, 45, 30 та 15 днів до настання терміну сплати чергового платежу за таку ліцензію;

дату, з якої буде припинена дія ліцензії у разі несплати чергового платежу за таку ліцензію, — за 9 днів до настання терміну сплати чергового платежу за відповідну ліцензію!

Тож тепер із цим буде суворо: вчасно не сплатив — ліцензію припинять швидко!

«Перехідні» оплати. Таки цікавий момент щодо «перехідних» сплат. Сплата за ліцензію здійснюється в розмірі, який діє на дату платежу. До 01.01.2025 ще діють старі (встановлені в Законі № 481) розміри річної плати за ліцензію...

Сплата за наступний рік (квартал) проводиться до (!) відповідної граничної дати. А ця дата розраховується від дати отримання ліцензії. Тобто якщо ця дата випаде раніше 2025, то питань не буде, але якщо ця дата настане у 2025 році, а за ліцензію сплачено у 2024 році за старим розміром, то не виключаємо, що фіскали вимагатимуть доплату. Хоча в Законі питань зміни річних ставок і «перехідних» дострокових сплат не торкаються.

Єдине, що можемо додати: якщо сплатили черговий платіж за ліцензію завчасно в 2024 році і подали (як зараз треба) заяву про таку сплату, то фіскали цей платіж зарахують / проведуть за особовим рахунком, і сказати, що сплати не було, вони не зможуть. А вимагатимуть далі доплату чи ні, поки невідомо...

Штрафи за «без ліцензії»

За несвоєчасну сплату чергового платежу за ліцензію, як і раніше, штрафів-пені не передбачено — просто одразу її дію припинять і копирсайтеся!

А штрафи, передбачені ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 за безліцензійну діяльність, довідково наводимо у таблиці нижче.

Штрафи за безліцензійну діяльність

Вид діяльності, яка здійснювалась без наявності відповідної ліцензії

Розмір штрафу*

№ пункту ч. 2 ст. 73

виробництво спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, вирощування тютюну, ферментація тютюнової сировини

200 % вартості виробленої / вирощеної продукції, не менше 15 МЗП (120 тис. грн)

1

виробництво РЕС

200 % вартості, не менше 3,5 МЗП

(28 тис. грн)

4

оптова торгівля спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом без наявності відповідної ліцензії (крім випадків, передбачених цим Законом)

200 % вартості, не менше 3 МЗП

(24 тис. грн)

12

оптова або роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, РЕС

200 % вартості, не менше 3 МЗП

(24 тис. грн)

13

оптова торгівля тютюновою сировиною

200 % вартості, не менше 3 МЗП

(24 тис. грн)

14

виробництво пального

165 МЗП

(1 млн 320 тис. грн)

5

оптова торгівля пальним або зберігання пального (крім зберігання для власних потреб)

85 МЗП

(680 тис. грн)

15

роздрібна торгівля пальним

45 МЗП

(360 тис. грн)

22

зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки

36

за перше порушення

4 МЗП (32 тис. грн)

за друге порушення

8 МЗП (64 тис. грн)

за третє та наступні порушення

85 МЗП (680 тис. грн)

реалізація чи зберігання пального інших госпсуб’єктів за наявності ліцензії на зберігання для власних потреб

85 МЗП

(680 тис. грн)

37

Бонус!

Штраф за роздрібну торгівлю алконапоями, тютюновими виробами, РЕС, пальним через РРО, ПРРО (КОРО), наявні у місці торгівлі, відомості про які відсутні в Реєстрі АТ чи в Реєстрі П

200 % вартості товарів, реалізованих через такий РРО, ПРРО (КОРО), не менше 8,5 МЗП

(68 тис. грн)

23

* Розміри штрафів у грн для 2025 року наводимо в дужках довідково (виходячи з МЗП — 8000 грн).

Різне (специфічне)

Тут — лише про деякі специфічні нюанси для окремих груп товарів. Насправді, їх ще буде дуже багато… ☹

Виробництво алко. 1. На право виробництва алконапоїв надається єдина ліцензія із зазначенням усіх кодів згідно з УКТ ЗЕД залежно від виду товарів (продукції), що вироблятиметься.

2. Виробництво алконапоїв здійснюється госпсуб’єктами господарювання, які мають ліцензію на право виробництва алконапоїв та повний технологічний цикл виробництва відповідних алкогольних напоїв!

3. Виробники алконапоїв для здійснення оптової та роздрібної торгівлі мають придбавати окремі ліцензії на ці види діяльності (виняток — для оптової торгівлі винами, виготовленими із власних виноматеріалів їх виробниками, та — виноматеріалами госпсуб’єктами первинного виноробства,— таким ліцензія на «опт» не потрібна).

Роздріб (у т. ч. через інтернет). Роздрібна торгівля алконапоями, у тому числі через мережу «Інтернет», може здійснюватися госпсуб’єктами (зокрема, їх виробниками), за наявності у них ліцензії на право роздрібної торгівлі алконапоями.

Столові вина. Як ви вже зрозуміли, і з 2025 року для здійснення роздрібної торгівлі виключно (!) столовими винами придбавати ліцензію на роздрібну торгівлю алконапоями згідно із Законом № 3817 так само не потрібно (див. також БЗ 113.03). Але на оптову — потрібно!

«Кулінарний» алкоголь. Фіскали роз’яснили, що ліцензія на роздрібну торгівлю алконапоями не потрібна госпсуб’єкту, що здійснює діяльність у ресторанному господарстві та використовує алконапої для виробництва фірмових страв, кулінарних виробів або додає такі напої у каву, чай, шоколад. Але — за умови додержання технологічних режимів виробництва такої продукції, визначених нормативною документацією!

І додали, що при цьому всі місця зберігання алконапоїв, які використовуються у виробництві такої продукції, повинні бути внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання (БЗ 113.03).

Роздрібна торгівля тютюновими та РЕС. Роздрібна торгівля тютюновими виробами та/або (!) РЕС здійснюється за наявності у них однієї з таких ліцензій: на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, на право роздрібної торгівлі РЕС.

Зберігання пального. 1. Нагадаємо, що окрім стандартних «бюджетників» / «держрезервників» / «нафто-/газодобувальників» і тих, хто зберігає пальне виключно для генераторів,

вже з 27.07.2024 можна не отримувати ліцензії на право зберігання пального також і госпсуб’єктам, що зберігають пальне виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки у споживчій тарі кожна об’ємом до 60 літрів включно

2. Суб’єкт господарювання, що здійснює виробництво біоетанолу, має право зберігати бензин, призначений для денатурації спирту етилового зневодненого, без отримання ліцензії на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.

***

Поки все. Отже, чекаємо від КМУ відповідних нормативів із формами і порядками. Кепсько, що нові «ліцензійні» норми запрацюють з 1 січня, а крайній строк для розробки нормативів КМУ встановлено аж до 27.01.2025 (див. п. 7 розд. ХІІ Закону № 3817)!.. Тож якщо КМУ дотягне до останнього, то процес надання / припинення ліцензій, внесення змін тощо в січні може вимушено «простоювати»...

Щодо інших норм Закону № 3817, які набудуть чинності з 01.01.2025 (там новин теж достатньо), як і обіцяли, найближчим часом напишемо окремо.

Висновки

  • Раніше мова йшла про зміну відомостей, зазначених у ліцензії, але за Законом № 3817 з 2025 року йтиметься про зміну відомостей, внесених до відповідного Реєстру. З 2025 року таких випадків для змін значно побільшає!
  • Заява про внесення змін до відомостей у Реєстрі в затвердженій КМУ формі (паперовій або електронній) подається до органу ліцензування протягом 30 календарних днів з дня події, що спричинила зміни. На внесення змін до Реєстру (або рішення про їх відмову) ДПС має 5 робочих днів з дня отримання заяви.
  • У ст. 46 Закону № 3817 є аж 46 (!) пунктів-підстав для прийняття ДПС рішення про припинення (раніше це було анулювання) дії ліцензії. Серед них: несплата чергового платежу за ліцензію; несплата госпсуб’єктом (юрособою чи ФОП), що отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, авансового внеску з податку на прибуток / ПДФО!
  • У разі припинення дії ліцензії госпсуб’єкт може подати нову заяву про отримання ліцензії після усунення порушень, що були підставами для припинення. Але є винятки для ліцензій на виробництво, де можна й пів року чекати…
  • Як і раніше, сплата чергової річної плати (її щоквартальної частини) за ліцензію має здійснюватися до початку кожного наступного річного / квартального періоду. Про внесення платежу за ліцензію повідомляється (заявою) у відповідний орган ліцензування в паперовій або в електронній формі.
  • З 2025 року ДПС має автоматично і регулярно направляти ліцензіатам електронні повідомлення про необхідність внесення чергового платежу та про дату, з якої у разі несплати буде припинена дія ліцензії!
  • За несвоєчасну сплату чергового платежу за ліцензію штрафів-пені не передбачено — але тепер швидко припинять дію ліцензії! Розміри штрафів за діяльність без ліцензії з 2025 року дещо збільшились.