05.12.2024
Військово-транспортний обов’язок (далі — ВТрО) для органів влади, а також підприємств, установ, організацій (далі — підприємства) та громадян — власників транспортних засобів установлено ст. 6 «мобілізаційного» Закону № 3543*. На виконання норм цієї статті постановою КМУ від 28.12.2000 № 1921 було затверджено Положення про військово-транспортний обов’язок (далі — Положення), до якого КМУ періодично вносив відповідні зміни.
* Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 № 3543-XII.
Цьогоріч Законом № 3633* було змінено низку норм ст. 6 Закону № 3543 і додано до неї нові норми стосовно ВТрО. Частина з них застосовується з 18 травня цього року, частина запрацює з 18.12.2024. Тож далі ми ще обговоримо ці «новинки», а детально про них ви можете прочитати в статті «Оновлена мобілізація авто: відрядження, звітність, штрафи» // «Податки & бухоблік», 2024, № 44.
Крім того, що Закон № 3633 (п.п. 3 п. 3 ч. ІІ) надав КМУ три місяці з дня його опублікування (тобто максимум — до 17 липня цього року), щоби привести свої нормативи (гадаємо, це стосувалось і Положення) у відповідність до нових норм. Водночас уже зима, наближається друга дата «транспортного» звітування до ТЦК, але ще й досі діє стара редакція Положення. Тож оскільки ще цих змін чи офіційних роз’яснень немає (а може, їх і до 20.12.2024 не дочекаємося…), виходимо з поточної редакції Положення.
Що, хто та коли. У п. 15 Положення для юросіб — підприємств, установ, організацій (далі — підприємства) установлена обов’язковість подання до ТЦК двічі на рік відповідної інформації за формою, наведеною в додатку 1 до Положення. Це — Відомість про наявність і технічний стан транспортних засобів і техніки, а також про громадян, які працюють на підприємстві, в установі та організації на таких транспортних засобах і техніці, станом на ____ _____________ 20___ р. (далі — Відомість).
Як ми вже згадували, встановлений строк «зимового» подання підприємствами Відомості до ТЦК — до 20 грудня («літнього» — до 20 червня). На сьогодні думка судів та Мін’юсту така, що «до» треба розуміти як «включно»*. Але щоб не виникало суперечок, краще подати до ТЦК Відомість не пізніше 19-го…
* Про це див. статтю «До» або «по»: яка гранична дата (число)?» // «Податки & бухоблік», 2020, № 70.
Звертаємо увагу,
ВТрО поширюється і на фізосіб, але обов’язок подавати Відомість установлено лише для підприємств. Тож ФОП та звичайні фізичні особи не зобов’язані подавати Відомість
Подання. Отже, Відомість подається підприємствами будь-якої форми власності. Згідно зі згаданим п. 15 Положення Відомість у згадані строки подається керівниками підприємств до відповідних районних чи міських ТЦК.
Відомість не подається (навіть порожня), якщо на балансі підприємства транспорт та/або техніка взагалі відсутні. Адже в п. 3 листа Міноборони від 24.05.2016 № 322/2/2836 зазначено, що Відомість подається за наявності на обліку у підприємств транспортних засобів і техніки. Облік їх за балансом (орендованих тощо одиниць) тут значення не має.
Водночас згідно з листом Міноборони від 22.07.2015 № 322/2/659, якщо транспорт / техніка на обліку є, але після подання останньої Відомості (строком до 20.06.2024) у вас не було жодних змін в облікових даних транспортних засобів і техніки, а також громадян, які на них працюють, Відомість все одно необхідно подавати!
Заповнення. У таблиці в п. 5 Відомості («Список транспортних засобів і техніки, у тому числі автомобільних (тракторних) причепів, та закріплених за ними громадян») зазначається балансова вартість транспорту / техніки (в тис. грн). Гадаємо, ця вартість має братись на останню дату балансу, що передувала поданню Відомості. Але при цьому варто враховувати й ті зміни з об’єктами (щодо їх наявності та стану), які відбулися після дати балансу до дати подання Відомості. Адже наведені у Відомості облікові тощо дані повинні бути коректними на дату її подання!
У Відомості мають зазначатися всі види наявних транспорту / техніки, зокрема й легкові автомобілі. Винятків немає і щодо транспорту / техніки, які перебувають не на ходу, але обліковуються на балансі. Саме для цього в таблиці п. 5 Відомості є окрема графа «Технічний стан»…
Крім транспорту / техніки та «закріплених за ними громадян», у Відомості також наводяться дані щодо наявних металевої тари та заправного інвентарю (п. 6), щодо ремонтних можливостей підприємства (п. 7), а також кількість наявних водіїв (операторів, машиністів), які працюють на підприємстві, у т. ч. військовозобов’язаних.
А тепер давайте проаналізуємо, як внесені цього року згаданим Законом № 3633 зміни, що відбулися «на ниві» ВТрО, можуть вплинути на це чергове («зимове») звітування до ТЦК? Заразом перелічимо найбільш важливі для нашої теми ВТрО-зміни.
Сільгосп-, дорожньо-будівельна тощо техніка. Нова ч. 6 ст. 6 Закону № 3543, яка діє з 18.05.2024, зобов’язала Держспоживслужбу визначити порядок і забезпечити надання до ТЦК відомостей про зареєстровані трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні машини, сільгосптехніку, які можуть піти на доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період. На сайті Держспоживслужби ми не знайшли згадки про такий порядок. Можливо, це документ «для службового користування» і ТЦК вже отримало такі дані?..
Водночас, як ми зазначали, жодних винятків і конкретики щодо такої техніки Положення не передбачає. Тож,
на нашу думку, відповідні юрособи, зокрема аграрії, дорожники-будівельники тощо, мають звітувати до ТЦК щодо будь-якого транспорту та техніки*, які є у них на балансі, або — завчасно уточнити перелік необхідних («підзвітних») видів транспорту-техніки безпосередньо в ТЦК
Аграрії, дорожники-будівельники тощо, які є фізособами / ФОП! Хоча ви Відомість і не подаєте, але майте ці моменти на увазі, щоб постановка на ТЦК-облік / вилучення відповідної техніки не стало для вас несподіванкою!..
Водний транспорт. Винятків для водного транспорту щодо ВТрО не було і раніше, але так і не спромоглися затвердити спеціальну форму звітності до ТЦК. А в п. 15 Положення зазначено, що інформація про наявність водних транспортних засобів та їх технічний стан подається за формою та в порядку, що встановлені Міноборони разом із Мінінфраструктури.
Але з 18.05.2024 і в ч. 1 ст. 6 Закону № 3543 прямо зазначили, що ВТрО поширюється й на водні транспортні засоби. А згідно з ч. 5 ст. 6 Закону № 3543 (яка запрацює з 18.12.2024!) Мінінфраструктури, Держслужба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України в порядку, встановленому КМУ, мають забезпечити подання до ТЦК відомостей про зареєстровані в Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України водні транспортні засоби, які можуть бути призначені для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період… Тож,
на нашу думку, якщо згадані в Положенні «форма і порядок» так і не з’являться, підприємствам усе-таки краще повідомити ТЦК і про свої водні транспортні засоби, які є на балансі, за загальною формою Відомості, попередньо узгодивши це з ТЦК
Також не завадить завчасно узгодити з ТЦК питання, про які саме види водних транспортних засобів необхідно надати інформацію. Інакше — подавайте про всі.
Інформація від МВС для ТЦК! До 18.12.2024 ще діє стара редакція ч. 4 ст. 6 Закону № 3543, яка зобов’язує тероргани МВС щокварталу подавати до ТЦК відомості про реєстрацію (перереєстрацію), переобладнання та зняття з обліку транспортних засобів, які перебувають у власності підприємств, установ та організацій і можуть бути призначені для задоволення потреб ЗСУ та інших військових формувань.
Починаючи з 18.12.2024 ця норма вже вимагатиме від МВС «у порядку, встановленому КМУ» забезпечити подання до ТЦК «відомостей про зареєстровані транспортні засоби, які можуть бути призначені для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань».
Отже, «підприємства» тощо тут уже не згадуються. Тобто МВС має надавати «всеосяжні» відомості: у тому числі і щодо транспорту фізичних осіб — власників більше одного засобу (див. про них нижче).
Чи розробить КМУ під ці зміни новий порядок для МВС? Невідомо. Адже в п. 13 Положення певний («старий») порядок установлено. Там передбачено подання відповідними службами МВС щороку не пізніше 20 червня та 20 грудня або протягом 5 робочих днів із дати надходження відповідних запитів від ТЦК інформації про реєстрацію (перереєстрацію), зміну реєстраційних даних та зняття з обліку транспортних засобів і техніки на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць. І тут, до речі, «підприємства» окремо не згадуються, і формально йдеться про транспорт будь-яких власників (тобто — і фізосіб), а не тільки підприємств тощо…
Нагадуємо обмеження! І хоча це безпосередньо з поданням Відомості не пов’язано, але!.. Із 18.05.2024 нова ч. 7 ст. 6 Закону № 3543 передбачає «з моменту оголошення загальної мобілізації» (заднім числом з 24.02.2022?..) такі обмеження.
Транспортні засоби, які призначені для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період та перебувають на військовому обліку у ТЦК, забороняється:
— відправляти за межі території України та до інших областей. Виїжджати на такому транспорті до суміжних областей дозволено лише після повідомлення ТЦК і на строк не більше місяця! Механізм такого повідомлення поки не встановлено. Вважаємо, що поки це можна робити листом до ТКЦ у довільній формі;
— передавати права власності на них юрособам або громадянам;
— передавати в оренду (лізинг);
— надавати їх як предмет застави для виконання зобов’язань за договорами про надання кредиту та гарантії перед банківською установою;
— вчиняти інші дії, що унеможливлюють передачу таких транспортних засобів ЗСУ та іншим військовим формуванням.
Ці обмеження не стосуються транспорту, переданого в оренду / заставленого банкам до 17.04.2024 (!), а також транспорту, що не стоїть на обліку в ТЦК (здебільшого це — транспорт фізосіб / ФОП).
Підсумок. Тож не виключаємо, що до 20 грудня цього року якихось суттєвих нормативних змін (до Положення та інших) може і не відбутися, і напевно звітуватимемо до ТЦК переважно «по-старому»…
Окремі повідомлення щодо «проміжних» змін. Пунктом 16 Положення передбачено обов’язок підприємств у випадках зміни найменування або форми власності, відправлення транспорту / техніки в інші регіони, передання в довгострокову оренду та в інших випадках, коли унеможливлюється передача транспорту / техніки військовим формуванням, у 7-денний строк повідомити про це ТЦК, на військовому обліку яких перебувають цей транспорт і техніка.
За неповідомлення можна відхопити чималій штраф (див. нижче).
ТЦК-перевірки. Відповідно до п. 18 Положення представники ТЦК мають право раз на рік перевіряти на підприємствах мобілізаційну готовність транспорту й техніки, призначених для задоволення військових потреб.
Штраф і види порушень. Згідно з п. 5 Положення посадові особи несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання ВТрО відповідно до закону. А за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (складовою якої є і ВТрО) ст. 2101 КУпАП в особливий період передбачає такі штрафи:
— на громадян — від 1000 до 1500 нмдг (17000 — 25500 грн);
— на посадових осіб органів державної влади, місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань — від 2000 до 3500 нмдг (34000 — 42500 грн)!
Ці нові, підвищені, розміри штрафів за ст. 2101 КУпАП теж застосовуються з 18.05.2024.
Тож
за неподання (за наявності у підприємства власних транспортних засобів та/або техніки), несвоєчасне подання чи подання з перекрученнями Відомості до ТЦК керівнику підприємства «світить» від 34 до 42,5 тис. грн штрафу
Цей самий адмінштраф можна отримати і за порушення інших вимог Положення, зокрема, за не(своєчасне) повідомлення у 7-денний строк ТЦК щодо «проміжних» змін.
Крім того, цей адмінштраф можна відхопити й за порушення вищезгаданих «транспортних» обмежень із ч. 7 ст. 6 Закону № 3543!
Хто штрафує. Протоколи на такі порушення мають право складати працівники ТЦК, адмінсправи за цими порушеннями мають розглядати і рішення за ними приймати керівники ТЦК (відповідно до ч. 2 ст. 255 та ст. 235 КУпАП). Під час війни випадків штрафування ВТрО-порушень за ст. 2101 КупАП побільшало в рази! Тож не радимо нехтувати цим обов’язком, поготів, що війна все триває.
«Строк давності». Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених ст. 210, 2101 КУпАП, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення (ст. 38 КУпАП).
Додатковий «важіль». Крім того, пам’ятайте, що без довідки з ТЦК вам не зареєструвати / не зняти з обліку транспорт у МВС (п. 11 Положення). Тож у разі неподання Відомості до ТЦК матимете, крім адмінштрафу, ще й проблеми в МВС під час державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів…
Нагадаємо, що в ч. 1 ст. 22 Закону № 3543 прямо встановлено обов’язок громадян надавати під час мобілізації будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно, власниками яких вони є, ЗСУ, іншим військовим формуванням, силам цивільного захисту.
А в новій ч. 8 ст. 6 Закону № 3543 зазначено, що
не підлягає передачі ЗСУ, іншим військовим формуванням транспортний засіб, що належить на праві власності громадянину, у разі відсутності в нього права власності на інші транспортні засоби
Якщо на фізособу (при цьому не важливо, чи є вона ФОП) зареєстровано більше одного транспортного засобу, то її «зайві» транспортні засоби можуть підлягати передачі ЗСУ тощо. Зауважимо, що тут ідеться про будь-який (!) транспортний засіб, а не лише про автомобілі (це може бути також і мотоцикл, і трактор, і човен тощо).
Водночас на практиці ці норми ще майже не працюють, адже ТЦК поки що бракує відповідної інформації щодо транспортних засобів громадян. Чітко не визначений також механізм постановки транспортних засобів громадян на військовий облік, є питання і щодо алгоритму їх вилучення.
Однак, можливо, з 18 грудня необхідна інформація від МВС стане надходити до ТЦК, і військовий облік «зайвих» авто громадян (і їх вилучення) якось розпочнеться?