05.12.2024
** tax.gov.ua/media-tsentr/novini/846662.html
Одразу зазначимо, що інформлист № 8/2024 присвячений лише частині змін, внесених у ПКУ Законом № 4015. Податківці надали в ньому роз’яснення лише щодо:
1) сплати щомісячних авансових внесків суб’єктами господарювання (як юрособами (ЮО), так і ФОП), які здійснюють роздрібну торгівлю пальним;
2) новацій у сплаті авансових внесків з податку на прибутку для платників, які здійснюють діяльність з торгівлі валютними цінностями у готівковій формі;
3) особливостей, які з’явилися через Закон № 4015 у сплаті податку на прибуток банками і небанківськими фінустановами. Нагадаємо, що Законом № 4015 установлено:
— базову ставку податку на прибуток для банків у 2024 році на рівні 50 %. Крім того, встановлена заборона банкам на перенесення збитків до кінця 2024 року (п. 70 підрозд. 4 розд. XX ПКУ);
— базова ставка податку на прибуток для фінустанов (крім страховиків) з 01.01.2025 складатиме 25 % (за підсумками річного декларування за 2024 рік застосовується ставка 18 %).
Податківці надали в листі пояснення щодо застосування норм Закону № 4015 банками, але детально на них зупинятися не будемо. Єдине, зазначимо, що листом податківці, по суті, підтверджують, що
обмеження на перенесення збитків минулих періодів, яке встановлено останнім абзацом п. 70 підрозд. 4 розд. XX ПКУ, стосується саме банків
А отже, для звичайних платників податку на прибуток (не банків) у частині перенесення збитків нічого не змінилося — вони зменшують об’єкт оподаткування на суму накопичених податкових збитків минулих податкових (звітних) років до повного їх списання, але з урахуванням обмежень для великих платників податків.
Законом № 4015 запроваджено щомісячні авансові внески:
— з податку на прибуток — для ЮО, які здійснюють діяльність із роздрібної торгівлі пальним (п.п. 141.14 ПКУ);
— з ПДФО — для ФОП на загальній системі, які здійснюють діяльність із роздрібної торгівлі пальним) (п.п. 177.5.11 ПКУ).
Сплачувати авансові внески з податку на прибуток / ПДФО потрібно
за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо якого внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального станом на перше число поточного місяця
Якщо суб’єкт господарювання не здійснює роздрібну торгівлю пальним і у нього відсутні місця роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо яких підлягає внесенню до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального, то авансові внески з роздрібної торгівлі пальним не сплачуються.
Сплачувати авансові внески потрібно
щомісяця не пізніше 20-го числа поточного місяця
Початок сплати — з місяця, в якому набирає чинності Закон № 4015. При цьому оскільки Закон набув чинності з 01.12.2024, то, як звертають увагу податківці,
вперше авансові внески з податку на прибуток (для ЮО) та авансові внески з ПДФО (для ФОП) роздрібним торговцям пальним потрібно буде сплатити вже за грудень 2024 року (не пізніше 20 грудня 2024)
Розмір авансових внесків з податку на прибуток для ЮО та авансових внесків з ПДФО для ФОП є однаковим (див. таблицю).
Розмір авансового внеску з податку на прибуток / ПДФО з роздрібної торгівлі пальним
Вид пального, яке реалізується на місці роздрібної торгівлі пальним | Розмір авансового внеску |
Реалізація виключно скрапленого газу | 30 тис. грн щомісяця за кожне місце роздрібної торгівлі пальним |
Реалізація кількох видів палива, але частка реалізації скрапленого газу в літрах, приведених до температури 15 °C, у загальному обсязі реалізованого протягом попереднього місяця пального становить 50 % і більше | 45 тис. грн щомісяця за кожне місце роздрібної торгівлі пальним |
В інших випадках | 60 тис. грн щомісяця за кожне місце роздрібної торгівлі пальним |
ФОП-загальносистемники. Податківці тут особливо не стали заглиблюватися в нюанси, але їх, насправді, багато.
Наприклад, якщо ФОП займається не тільки роздрібною торгівлею пальним (роздрібна торгівля пальним є тільки одним з видів його діяльності), то:
1) потрібно сплачувати щомісяця фіксовані авансові внески за кожне місце роздрібної торгівлі пальним;
2) при розрахунку «загальних» квартальних авансових платежів з ПДФО (18 % від чистого доходу), які теж необхідно сплачувати,
потрібно вираховувати (не брати) доходи-витрати, названі в абз. 3 п. 177.10 ПКУ (п.п. 177.5.1 ПКУ). Тобто при розрахунку «загальних» квартальних авансових платежів доходи-витрати від реалізації пального не враховуються
Це не важко зрозуміти, коли говоримо про аванси з ПДФО. А як щодо квартальних авансів з ВЗ (адже податківці останнім часом стали наполягати на їх сплаті, див. статтю «ПДФО/ВЗ-аванс ФОП на загальній: не забудьте сплатити!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 28). Їх розраховувати із якої бази? Із загального чистого доходу, адже «пальний» аванс — це аванс саме з ПДФО? Податківці щодо цього мовчать. Втім це питання поки що гарячим не є.
Ще один дуже цікавий нюанс. Відповідно до абз. 3 п. 177.10 ПКУ
ФОП має вести окремий облік доходів і витрат від здійснення діяльності з роздрібної торгівлі пальним, з роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, яка здійснюється за адресою місця роздрібної торгівлі пальним (п. 177.10 ПКУ)
З окремим обліком доходів і витрат від здійснення діяльності з роздрібної торгівлі пальним все зрозуміло. А як щодо окремого обліку доходів і витрат від роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, яка здійснюється за адресою місця роздрібної торгівлі пальним?
Незрозуміло, чи це дійсно була запланована норма, чи просто вона помилково перекочувала із старого законопроєкту, який, серед іншого, передбачав, що розмір авансового внеску залежить від того, чи здійснюється в місці роздрібної торгівлі пальним додатково реалізація алкогольних напоїв та табачних виробів?
На жаль, цей момент податківці в листі узагалі не згадують.
Втім поки що формально виходить, що й облік доходів і витрат від здійснення діяльності з роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, яка здійснюється за адресою місця роздрібної торгівлі пальним, слід вести окремо від обліку діяльності, не пов’язаної з роздрібною торгівлею пальним;
3) при остаточному розрахунку ПДФО за звітний податковий рік на суму сплачених авансових платежів з роздрібної торгівлі пальним зменшується сума податкового зобов’язання з ПДФО, розрахована за результатами року. При цьому сума такого зменшення не повинна перевищувати суму розрахованого податкового зобов’язання з цього податку.
Якщо сума сплачених протягом року авансових внесків з роздрібної торгівлі пальним перевищить суму нарахованого ПДФО за звітний податковий рік, то
сума такого перевищення не підлягає зарахуванню в рахунок майбутніх платежів з цього податку. Також вона не підлягає поверненню як надміру або помилково сплачене податкове зобов’язання
Тобто, по суті, сума такого «перевищення» згорає.
При цьому податківці залишили без відповіді запитання: чи можна буде на суму цих авансових внесків зменшити не тільки податкове зобов’язання з ПДФО від діяльності з роздрібної торгівлі пальним, а й «загальну» суму ПДФО від інших видів діяльності?
Це питання вочевидь чітко проясниться, коли ми побачимо зміни до декларації про майновий стані і доходи.
Варто також звернути увагу на те, що
авансові внески з ПДФО з роздрібної торгівлі пальним сплачуються за кодом бюджетної класифікації КБК 11011500 «Авансовий внесок з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується платниками податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним»
ЮО-загальносистемники. На суми сплачених щомісячних авансових внесків з роздрібної торгівлі пальним зменшуються поточні зобов’язання з податку на прибутку, але не більше ніж нараховані податкові зобов’язання за відповідний період (п.п. 141.14.3 ПКУ).
При цьому якщо за підсумками року (тобто за підсумками річного звітування) сума сплачених авансових внесків з роздрібної торгівлі пальним перевищить суму нарахованого податку на прибуток за рік, то
зарахувати ці авансові внески «на майбутнє» не можна. Крім того, вони не вважаються і переплатою та не підлягають поверненню як помилково сплачені. Тобто, по суті, вони «згорають»
На цьому акцентують увагу й податківці. Так, вони говорять, що якщо у платника податку на прибуток буде «мінус» за декларацією з податку на прибуток за 2024 рік, то сплачені авансові внески з реалізації пального за грудень 2024 — на наступні роки не зарахуються і не повертаються.
Втім тут вочевидь повна ясність також з’явиться лише після того, як ми побачимо зміни в декларації з податку на прибуток.
Відповідальність за несвоєчасну сплату авансового внеску. Сума авансового внеску вважається узгодженою в день настання граничного строку сплати авансового внеску. При цьому своєчасність сплати авансових внесків з податку на прибуток та авансових внесків з ПДФО з роздрібної торгівлі пальним є предметом камеральної перевірки (п.п. 75.1.1 ПКУ).
За несвоєчасну сплату застосовуються штрафи відповідно до ст. 124 ПКУ (як за несвоєчасну сплату податків).
Крім того, податківці акцентують увагу на тому, що з 01.01.2025 наберуть чинності зміни в Законі № 3817*, відповідно до яких у разі несвоєчасної сплати суб’єктом господарювання роздрібної торгівлі пальним авансових внесків з податку на прибуток або авансових внесків з ПДФО, це буде підставою для позбавлення ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Зазначимо, що п. 141.13 ПКУ і раніше передбачав щомісячну сплату авансових внесків із податку на прибуток за кожний пункт обміну іноземної валюти, внесений до Реєстру пунктів обміну інвалюти станом на перше число поточного місяця.
Законом № 4015 змінено розмір таких авансових внесків. Якщо раніше його розмір було встановлено кратно розміру мінзарплати на 1 січня відповідного року. То тепер буде в євро (в еквіваленті). Плюс буде окремий розмір для обмінників у м. Київ (див. нижче таблицю). Але!
в нових розмірах авансовий внесок потрібно буде сплачувати починаючи з 01.01.2025 (у грудні 2024 він сплачується в старих розмірах)
Щомісячний розмір авансового внеску за кожний обмінний пункт
Місце розташування пункту обміну валюти | Розмір щомісячного авансового внеску |
У населеному пункті, чисельність населення в якому перевищує 50 тис. (крім міста Києва) | Еквівалент 600 євро* за кожний пункт обміну іноземної валюти |
У місті Києві | Еквівалент 700 євро* за кожний пункт обміну іноземної валюти |
Для всіх інших населених пунктів або за межами населених пунктів | Еквівалент 200 євро* за кожний пункт обміну іноземної валюти |
* Згідно з офіційним курсом гривні, встановленим НБУ на перше число першого місяця календарного кварталу. |
При цьому сам механізм сплати авансового внеску за кожний пункт обміну іноземної валюти залишився без змін.