08.07.2024
При вході в торговельну мережу найбільш поширеними є такі види платежів:
— за вхід постачальника в торговельну мережу;
— за вхід товару в торговельну мережу (чи в окремий магазин мережі);
— за розміщення товару на полиці супермаркету (наприклад, за розміщення на «золотих полицях» — на рівні очей або на «срібних полицях» — на рівні рук).
Такі платежі за вхід можуть сплачуватися одночасно, окремо або в комбінаціях.
Що стосується періодичності здійснення, то, зазвичай, платіж за вхід постачальника в торговельну мережу — разовий; за вхід товару в торговельну мережу (чи в окремий магазин) — може бути як разовим, так і періодичним; за розміщення товару на полиці — періодичний.
У чому правова природа цих платежів?
По суті, платіж за вхід у торговельну мережу — це плата за право постачальника укладати договори постачання із цією мережею. Платіж за вхід товару в торговельну мережу (чи в окремий магазин) — за право постачати певний (саме цей) товар. А платіж за розміщення товару на полиці супермаркету — за право розмістити товар у визначеному місці на певній полиці супермаркету (тобто отримати в користування полицю на певний строк — за аналогією з орендою). Хоча ще плату за розміщення товару на полиці супермаркету можна розцінювати і як послуги мерчандайзингу. Таким чином,
плата за вхід у торговельну мережу — це плата за своєрідні послуги (тобто надання привілейованих прав), які надає торговельна мережа постачальникам
Зазвичай, умови надання таких послуг прописує мережа. Тоді як постачальник не має можливості запропонувати свої умови договору, а може лише приєднатися до договору, запропонованого мережею. Тому договір з торговельною мережею має ознаки договору приєднання (ст. 634 ЦКУ).
Як облікувати ці платежі?
За здійснення будь-якого вхідного платежу постачальник (продавець), як зазначалося, отримує певні привілеї (права). І якщо строк договору з торговельною мережею перевищує 1 рік, то з’являється питання: а чи треба такі привілеї (права) облікувати в обліку як нематеріальний актив (НМА)? Адже до інших НМА згідно з п. 5 НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи» зараховують: права на здійснення діяльності, використання економічних та інших привілеїв тощо.
Проте в цьому випадку важливе те, що плата за вхід у торговельну мережу є не чим іншим, як витратами, пов’язаними з просуванням товару на ринку. А як обумовлено п. 9 НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи», витрати на рекламу і просування продукції на ринку не визнаються НМА, а підлягають відображенню у складі витрат того звітного періоду, у якому вони були здійснені (понесені). Тому
плата за вхід у торговельну мережу для бухобліку є витратами періоду
Тож строк договору тут не важливий (тобто в бухобліку об’єкт НМА в цьому випадку не формують). А плату за вхід у торговельну мережу обліковують у бухобліку на рахунку 93 «Витрати на збут» — як інші витрати на збут (абз. 13 п. 19 НП(С)БО 16 «Витрати»).
Хіба що якщо за розміщення товару на полиці, скажімо, встановлена щомісячна плата і такий платіж внесли авансом за тривалий період (наприклад, за квартал, пів року, рік), то розподіляти витрати між місяцями треба з використанням рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів».
При цьому не варто забувати, що всі витрати в бухобліку мають бути належним чином підтверджені документально: договором, актами наданих послуг, платіжними документами та ін.
Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку витрати на вхід у торговельну мережу відобразяться за бухобліковими правилами. Жодних податкових різниць при цьому не виникне (розд. III ПКУ не передбачено). Тому і в малодохідників, і у високодохідників
плата за вхід у торговельну мережу в загальному порядку через бухвитрати (тобто у складі витрат на збут) зменшить фінрезультат (об’єкт оподаткування)
ПДВ. У ПДВ-обліку до послуг, зокрема, належить досягнення домовленості утримуватися від певної дії або від конкуренції з третьою особою або надання дозволу на будь-яку дію за умови укладення договору (п.п. «а» п.п. 14.1.185 ПКУ). А платежі за вхід у торговельну мережу можна вважати наданням дозволу на дії, оскільки: (1) платіж за вхід у торговельну мережу — дозволяє постачальникові робити ділові пропозиції про постачання товару торговельній мережі (супермаркету); (2) платіж за вхід товару — дозволяє постачальникові постачати цей товар; (3) платіж за розміщення на полиці — дозволяє постачальникові розміщувати товар у визначеному місці супермаркету тощо. Тому
для ПДВ-обліку платежі за вхід у торговельну мережу є платою за надання послуг
І оскільки місце постачання таких послуг перебуває на митній території України, то послуги є об’єктом оподаткування ПДВ за ставкою 20 %. Тому торговельна мережа повинна з таких послуг скласти і зареєструвати на постачальника податкову накладну (ПН). А постачальник, у свою чергу, на підставі такої ПН у загальному порядку зможе відобразити податковий кредит (ПК).
Приклад. Підприємство (постачальник) уклало договір з торговельною мережею, за яким слід сплатити такі платежі:
— за вхід у торговельну мережу — 120000 грн (у тому числі ПДВ — 20000 грн);
— за вхід у торговельну мережу товару А — 48000 грн (у тому числі ПДВ — 8000 грн);
— за розміщення товару А на певній полиці (щомісячний платіж) — 6000 грн (у тому числі ПДВ — 1000 грн).
В обліку операції відобразяться таким чином.
Облік платежів за вхід у торговельну мережу
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція рахунків | Сума, грн | |
Дт | Кт | |||
Плата за вхід постачальника в торговельну мережу | ||||
1 | Перераховано плату за вхід постачальника в торговельну мережу | 371 | 311 | 120000 |
2 | Відображено ПК з «вхідного» ПДВ (за наявності зареєстрованої ПН від торговельної мережі) | 644/1 | 644/ПДВ | 20000 |
641/ПДВ | 644/1 | 20000 | ||
3 | Плату за вхід у торговельну мережу віднесено до складу витрат на збут (отримано право укладати договори постачання з торговельною мережею) | 93 | 685 | 100000 |
644/ПДВ | 685 | 20000 | ||
4 | Здійснено залік заборгованостей | 685 | 371 | 120000 |
Плата за вхід товару в торговельну мережу | ||||
5 | Перераховано плату за вхід товару А в торговельну мережу | 371 | 311 | 48000 |
6 | Відображено суму «вхідного» ПДВ, не підтверджену ПН (ПН торговельною мережею не зареєстровано) | 644/1 | 644/ПДВ | 8000 |
7 | Плату за вхід у торговельну мережу товару А віднесено до складу витрат на збут (отримано право постачати товар А в торговельну мережу) | 93 | 685 | 40000 |
644/ПДВ | 685 | 8000 | ||
8 | Здійснено залік заборгованостей | 685 | 371 | 48000 |
9 | Відображено ПК (на основі ПН, зареєстрованої торговельною мережею) | 641/ПДВ | 644/1 | 8000 |
Плата за розміщення товару на полиці | ||||
10 | Перераховано плату за розміщення товару А на полиці | 371 | 311 | 6000 |
11 | Відображено ПК з «вхідного» ПДВ (за наявності зареєстрованої ПН від торговельної мережі) | 644/1 | 644/ПДВ | 1000 |
641/ПДВ | 644/1 | 1000 | ||
12 | Плату за розміщення товару на полиці віднесено до складу витрат на збут (отримано право розміщувати товар А на конкретній полиці) | 93 | 685 | 5000 |
644/ПДВ | 685 | 1000 | ||
13 | Здійснено залік заборгованостей | 685 | 371 | 6000 |