08.07.2024

ПДФО-наслідки рекламних акцій

Магазин роздрібної торгівлі проводить рекламні акції. Перша акція — розіграш знижок, коли покупець крутить «барабан» і витягує папірець зі знижкою від 5 % до 50 % на придбання будь-якого товару. Друга — продаж товару за схемою «1 + 1 = 3». Чи виникає у таких ситуаціях у покупця-фізособи оподатковуваний дохід? Для відповіді на це запитання розглянемо кожну акційну ситуацію окремо.

Розіграш знижок

Одразу звернемося до п.п. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ. Його норми визначають, що до складу оподатковуваного доходу фізичних осіб включається, зокрема, дохід, отриманий як додаткове благо у вигляді суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів, індивідуально призначеної для такого платника податку. Тобто головна умова для оподаткування суми знижки — це її індивідуальний (персональний) характер (знижка прив’язана саме до певної особи).

Суму індивідуальної знижки оподатковують ПДФО за ставкою 18 %. При цьому базу оподаткування визначають з урахуванням натурального коефіцієнта 1,219512 (п. 164.5 ПКУ).

Також доведеться утримати з такого доходу й ВЗ (п.п. 1.7 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Але вже з «чистої» суми знижки, без застосування будь-яких коефіцієнтів (див. БЗ 126.05).

Водночас якщо знижка на товари надається невизначеному колу осіб, у тому числі за певним критерієм, то вона не є індивідуальною. Це звичайна знижка.

Ціна товару за мінусом звичайної знижки формує для покупця звичайну ціну такого товару. Тож незалежно від того, проводиться персоніфікація отримувача звичайної знижки чи ні, сума такої знижки не повинна оподатковуватися ПДФО та ВЗ (див. постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26.06.2024 у справі № 120/277/24). Адже придбання товару відбувається за звичайною ціною.

У випадку, що розглядаємо,

знижка поширюється на всіх покупців-фізосіб, які беруть участь у розіграші, тому підстав для включення суми знижки до їх оподатковуваного доходу немає

Це підтверджує й роз’яснення БЗ 103.02.

А чи не матимуть податківці претензій щодо того, що хоч право на отримання знижки й мають усі покупці, проте розмір знижки варіюється від 5 % до 50 %? Важко сказати, як саме поведуть себе фіскали в конкретній ситуації. Але, на наш погляд, різний розмір знижки не робить її індивідуальною. Усім покупцям за однакових умов надано можливість придбати товар зі знижкою від 5 % до 50 %. У результаті хоч ціна товару зі знижкою для кожного покупця й буде різною, однак її можна вважати звичайною.

Разом із тим, якщо ви хочете убезпечити себе від можливих неприємностей з боку ДПСУ, радимо отримати індивідуальну податкову консультацію з цього питання. Якщо відповідь фіскалів вас не задовільнить, таку індивідуальну консультацію можна оскаржити в суді. І якщо слуги Феміди підтримають вас, податківцям доведеться видати нове роз’яснення з урахуванням висновків суду (абзац другий п. 53.2 ПКУ).

Продаж за схемою «1 + 1 = 3»

Перш ніж визначитися з тим, чи отримує оподатковуваний дохід фізособа, яка купує три одиниці товару за ціною двох, треба знати, як саме третя одиниця проводиться в обліку торговельного підприємства — як подарунок (безоплатна передача) чи як знижка на всі 3 одиниці.

Третій товар — подарунок. Одразу скажемо, що це не дуже гарний варіант, якого варто уникати. У цій статті наведемо наші аргументи з точки зору ПДФО та ВЗ. А ось про не дуже «зручні» наслідки безоплатних передач у ПДВ-обліку та про певні нюанси щодо податку на прибуток читайте у статті «Акція «2 за ціною 1»: що в обліку?» // «Податки & бухоблік» // 2024, № 42.

Підпункт 165.1.39 ПКУ виводить з-під оподаткування вартість негрошових подарунків у частині, що не перевищує у 2024 році 1775 грн (у розрахунку на місяць).

Якщо ж вартість подарунка перевищує неоподатковувану межу, сума перевищення стає для отримувача подарунка доходом у вигляді додаткового блага за п.п. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ, з якого доведеться сплатити ПДФО (18 %) та ВЗ (1,5 %).

Причому базу оподаткування ПДФО потрібно буде визначити з урахуванням натурального коефіцієнта (п. 164.5 ПКУ).

Водночас

незалежно від того, оподатковується подарунок чи ні, його слід відобразити в 4ДФ з реєстраційним номером облікової картки платника податків — отримувача подарунка

Тож такий номер доведеться отримувати від обдарованого покупця. А це ще той головний біль.

У 4ДФ Податкового розрахунку податковий агент, який надав подарунок, відображає неоподатковувану вартість подарунка з ознакою доходу «160», оподатковувану — з ознакою доходу «126».

А чи можна надання третьої одиниці товару оформити як рекламну акцію? Звісно, можна спробувати, хоча зазвичай за акцією «два купуєш, третій — у подарунок» ідуть залежалі товари, від яких продавець бажає максимально швидко здихатися, а не прорекламувати їх.

Якщо ж ризикуєте, то врахуйте думку податківців, наведену в роз’ясненні БЗ 103.23. Фіскали вважають, що вартість товару, який розповсюджується під час проведення рекламної акції, не розглядається як дохід фізичних осіб — отримувачів таких товарів, якщо отримувачами є невизначене коло платників податку. Детально про проведення рекламних акцій читайте в статті «Роздача сувенірів під час виставки» // «Податки & бухоблік», 2024, № 55.

Три товари зі знижкою. Як уже було зазначено вище, сума знижки є об’єктом оподаткування ПДФО і ВЗ тільки в тому разі, якщо вона є індивідуальною (персональною). Тоді знижка включається до оподатковуваного доходу такого покупця як додаткове благо за п.п. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ.

У випадку, що розглядається, опція «три за ціною двох» реалізується шляхом встановлення знижки на всі три товари. Таким чином, досягається поставлена мета — три за ціною двох.

Увага! Придбати три товари за ціною двох може будь-який покупець. Тож про індивідуальну знижку тут не йдеться. Підстав для включення суми знижки до оподатковуваного доходу покупців-фізосіб немає.

Висновки

  • Якщо проводиться розіграш знижок від 5 % до 50 % серед покупців-фізосіб, то сума знижки не є їх оподатковуваним доходом, оскільки вона надається всім учасникам акції на однакових умовах.
  • Рекомендуємо уникати ситуації, коли під час акції «1 + 1 = 3» третя одиниця товару надається в подарунок, оскільки незалежно від того, оподатковується його вартість чи ні, подарунковий дохід слід відобразити в 4ДФ.
  • Привабливим для підприємства, яке проводить акцію «1 + 1 = 3», є варіант, за яким усі три товари продаються зі знижкою, загальна сума якої дорівнюватиме вартості 3-го товару.