25.07.2024
Не триматимемо інтригу, і відразу дамо коротку відповідь: формально законодавство вимагає в такому разі подавати ф. № 20-ОПП, але якщо цього не зробити, то нічого страшного не станеться. Податківці самі знімуть з обліку об’єкти оподаткування, отримавши від держреєстратора інформацію про припинення ФОП.
Далі для зацікавлених пропонуємо розгорнуту відповідь.
Загальні вимоги. За загальними правилами всі платники податків (як юридичні особи, так і ФОП) зобов’язані повідомляти податківців про всі свої об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням (п. 63.3 ПКУ та розд. VIII Порядку № 1588*).
* Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588.
Для цього платник податків має подати контролерам Повідомлення за ф. № 20-ОПП (форму наведено в додатку 10 до Порядку № 1588). Робити це слід не тільки при виникненні об’єкта оподаткування, а й при його закритті. Причому
подавати ф. № 20-ОПП потрібно при закритті об’єктів оподаткування з будь-якої підстави, тобто і у зв’язку з ліквідацією платника податку
Якщо, наприклад, ФОП вирішив припинити свою діяльність, то йому потрібно повідомити фіскалів про закриття всіх об’єктів оподаткування, які за ним рахувалися.
На цьому наголошують і податківці в БЗ 116.11 (zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=38728).
Причому вони переконані, що в разі ліквідації ФОП подавати повідомлення за ф. № 20-ОПП слід не в загальні строки (протягом 10 робочих днів після того, як відбулося закриття об’єктів, тобто припинення ФОП), а до подання державному реєстратору документів щодо припинення ФОП.
Як заповнити ф. № 20-ОПП? Відповідь на це запитання намагалися також дати фіскали у вищезгаданому роз’ясненні. Із цієї відповіді зрозуміло дві речі:
1) у разі закриття об’єкта оподаткування, у тому числі внаслідок припинення діяльності платника податків, у розділі 3 ф. № 20-ОПП заповнюються дані про об’єкти, які були у ФОП, одним рядком щодо кожного об’єкта;
2) у графі 2 «Код ознаки надання інформації» зазначаєте значення «6 — закриття об’єкта оподаткування», а графу 11 не заповнюєте.
Щодо заповнення інших граф ф. № 20-ОПП податківці просто сказали, що їх слід заповнювати в загальному порядку. Жодної деталізації не навели.
На наш погляд, щоб заповнити ці рядки, ФОП потрібно враховувати такі правила:
— передусім слід взяти інформацію з ф. № 20-ОПП, яку ФОП подавав щодо свого об’єкта оподаткування при його відкритті або при останній зміні інформації про нього. Адже тільки там можна довідатися інформацію для заповнення даних граф 3 (тип об’єкта), 4 (найменування об’єкта) та 5 (ідентифікатор);
— у графах 6 — 8 зазначити реальну адресу знаходження об’єкта (її також можна взяти з ф. № 20-ОПП, що подавалася щодо вашого об’єкта);
— у графі 9 зазначити код «6 — об’єкт відчужений / повернутий власнику». Вважаємо, що цей код цілком прийнятний для нашої ситуації;
— у графі 10 «Вид права на об’єкт» зазначити той вид права власності, який був закріплений за об’єктом, що закривається. Його беремо також із ф. № 20-ОПП, що подавали при відкритті чи останній зміні інформації про такий об’єкт;
— у графі 12 «Реєстраційний номер об’єкта оподаткування (зазначити у разі наявності)», як і у графі 10, вказати інформацію, яка була зазначена в цій графі при відкритті чи останній зміні інформації про такий об’єкт. Якщо вона була пуста тоді, то і цього разу її заповнювати не слід.
Приклад заповнення ф. № 20-ОПП при закритті ФОП див. нижче.
Чи можна не подавати ф. № 20-ОПП. Оскільки ми говоримо не про закриття одного з об’єктів оподаткування ФОП, а про те, що всі його об’єкти закривають у зв’язку з ліквідацією ФОП, то відразу виникає запитання: чи можна проігнорувати загальні вимоги Порядку № 1588 і не подати в цьому разі ф. № 20-ОПП?
Відповідь і на це запитання можна також відшукати у вищезгаданій консультації. Так, у ній податківці заявляють, що
коли ФОП припиняє своє існування, тобто вноситься запис у ЄДР про припинення підприємницької діяльності, то він може не інформувати їх про закриття своїх об’єктів
Тобто податківці дозволяють не подавати ф. № 20-ОПП при закритті ФОП. Адже всі незакриті об’єкти оподаткування, які рахуються за ФОП, що ліквідується, будуть і так автоматично закриті податківцями без подання ф. № 20-ОПП датою припинення платника податку, яка відповідає даті запису про проведення державної реєстрації припинення в ЄДР.
Ураховуючи це, не дивно, що податківці (як було сказано вище) рекомендують ф. № 20-ОПП при закритті ФОП подавати не в загальні строки, а до дати подання документів про ліквідацію ФОП до реєстратора. Адже після того як ФОП буде офіційно ліквідовано, його об’єкти оподаткування будуть автоматично закриті.
Таким чином, якщо перед ліквідацією ФОП не подав ф. № 20-ОПП про закриття об’єктів оподаткування, то перейматися цим не потрібно. Вони будуть закриті без участі експідприємця.
Оренда після ліквідації. Якщо говорити про випадок, коли після ліквідації ФОП продовжує діяти договір оренди нерухомості (наприклад, договір був укладений на фізособу, що створила ФОП), то доти, доки він не буде офіційно припинений і нерухомість не буде повернена орендодавцю, забувати про цю нерухомість не слід. Адже сам факт ліквідації ФОП, якщо про це прямо не вказано в договорі оренди, не є підставою розірвання такого договору. Тобто орендар-експідприємець несе всю відповідальність за збереження такого майна і сплату орендної плати за користування таким майном, доки діє такий договір.
Тому, щоб не платити орендну плату за майно, яке вже не використовується для здійснення діяльності, є сенс розірвати договір оренди і повернути орендодавцю його майно. Звичайно, тут багато залежить як від самого тексту договору оренди, так і від бажання орендодавця розірвати договір. Зазвичай одностороннє розірвання договору не допускається.
Також не варто забувати і про погашення кредиторської заборгованості з орендної плати (якщо вона є) за період до ліквідації ФОП. Адже з положення гл. 50 ЦКУ та норми п.п. 14.1.11 ПКУ випливає, що припинення ФОП (крім банкрутства) не є підставою для погашення його зобов’язань або визнання заборгованості безнадійною. Тобто припинення ФОП не звільняє його від відповідальності за зобов’язаннями, що виникли, коли він провадив підприємницьку діяльність. Деталі шукайте у статті «Розбираємося з операціями після припинення ФОП» // «Податки & бухоблік» 2023, № 69.