09.05.2024
У деяких випадках обирати не доведеться. Законодавець усе вирішив за бізнесмена. Наприклад, якщо ви захочете займатися переробкою (не плутати з заготівлею) металобрухту, то доведеться реєструвати юридичну особу. Такі вимоги Закону України «Про металобрухт» від 05.05.99 № 619-XIV.
Та для більшості видів госпдіяльності (скажімо так, найпоширеніших) таких жорстких правил немає. Хоча на специфіку бізнесу все одно доведеться зважати. Подекуди достатньо зареєструвати ФОП і не морочити голову з юридичною особою. Або ж навпаки, юрособа — буде найбільш сприятливим варіантом. Усе залежатиме від схеми роботи, організації бізнесу та сфери діяльності.
На нашу думку, для того, щоб визначитися, треба відповісти для себе на такі запитання:
1. Бізнес засновуємо самостійно або з бізнес-партнерами?
2. Яка сфера діяльності?
3. Який приблизно обсяг доходів може бути від цієї діяльності? Які приблизно витрати?
4. Хто наші майбутні контрагенти? Кому ми будемо продавати/надавати послуги?
5. Чи плануємо мати найманих працівників?
6. У якому обсязі ми та наші бізнес-партнери (якщо такі, звісно, є ☺) готові нести відповідальність за «косяки» у госпдіяльності?
Зараз розкажемо, як ці запитання пов’язані з ФОП чи юрособою.
Самостійно/з бізнес-партнерами. Коли створення бізнесу відбувається у команді (тобто збираються декілька осіб та вирішують спільно здійснювати госпдіяльність), то найбільш зрозумілим варіантом є реєстрація саме юрособи.
Звісно, це може бути і конгломерат ФОП. Відносини між такими підприємцями можна врегулювати, наприклад, договором про спільну діяльність. Однак юрособа все ж — це відносно більш простий варіант.
Якщо ви самостійно ведете справи, то, в принципі, може бути достатньо й ФОП. Однак слід ураховувати й інші критерії.
Сфера діяльності. Як ми сказали вище, у деяких випадках законодавець прямо передбачає вимоги до організаційно-правової форми. Зокрема, у деяких випадках можна виключно працювати як юридична особа (ті ж ломбарди).
Також
ті, хто займається виробництвом та/або продажем підакцизних товарів (алкоголь, тютюнові вироби, авто та ін.), як правило, реєструють юридичну особу
Логіка така: ФОП зазвичай працюють на спрощеній системі оподаткування (єдиний податок). Усе тому, що на загальній системі підприємцям складніше перебувати через відсутність необхідної кількості документально підтверджених витрат, які б могли зменшити суму податків. У свою чергу, єдиний податок не дозволяє займатися виробництвом, експортом/імпортом або продажем підакцизки. ФОП-єдиноподатник може тільки продавати у роздріб ПММ в ємностях до 20 літрів, пиво, сидр, пері (без додання спирту) та столові вина (п.п. 3 п.п. 291.5.1 ПКУ).
Обсяг доходів/витрат. Це запитання допоможе вам приблизно зорієнтуватися у першу чергу з системою оподаткування: загальна або спрощена. А це вплине на обрання форми: чи то ФОП, чи то юридична особа.
Нагадаємо, що у платників на спрощенці (групи 1, 2 та 3) є обмеження щодо річного обсягу доходу. У 2024 році він складає (п. 291.4 ПКУ):
— 1185700 грн (група 1 — для ФОП);
— 5921400 грн (група 2 — для ФОП);
— 8285700 грн (група 3 — для ФОП та юросіб)**.
** Обсяги прив’язані до мінзарплати, встановленої законом про держбюджет станом на 1 січня відповідного податкового (звітного) року.
Також варто прикинути суми витрат, які можуть бути враховані на загальній системі для визначення суми ПДФО + військового збору + ЄСВ*** (для ФОП) або податку на прибуток (для юрособи).
*** Втім ФОП може не сплачувати ЄСВ під час дії воєнного стану в Україні та протягом 12 місяців після його скасування.
Однак якщо ви розумієте, що вам світить загальна система оподаткування, то краще все-таки обрати юрособу, ніж ФОП. Хоча ФОП на загальній системі теж існують ☺.
Майбутні контрагенти. По-перше, якщо ми надаватимемо послуги нерезидентам, то варто знати, що іноді на практиці ФОП викликає у останніх недовіру. Більше довіряють юрособам. Хоча підкреслимо: іноді. Нічого протизаконного у співпраці ФОП та нерезидентів немає.
Тим не менш, по-друге, пам’ятайте:
ФОП — платники єдиного податку на групі 2 можуть надавати послуги виключно населенню або платникам-спрощенцям. А отже, не мають права надавати послуги нерезидентам
До категорії «населення» вони не включаються (виходимо з роз’яснення податківців у категорії БЗ 107.05 БЗ), і спрощенцями нерезиденти бути не можуть (п.п. 291.5.7 ПКУ). Тому у цьому випадку варто або реєструвати ФОП на групі 3, або реєструватися юрособою (єдиноподатником чи на загальній системі оподаткування).
Наймані працівники. ФОП однозначно може працювати сам, може брати найманих працівників або ж працювати з іншими особами на умовах договору цивільно-правового характеру (хоча щодо останнього є нюанси). Виняток лише один: підприємці на групі 1 спрощенки (п.п. 1 п. 291.4 ПКУ). Вони не мають права брати найманих працівників. В інших випадках ФОП сам вирішує: упорається він з роботою самостійно чи ні.
Щодо юросіб ситуація трохи складніше. Зокрема, йдеться про керівника юрособи. Як правило, з ним укладають саме трудовий договір (контракт). А оскільки юрособа не може бути без директора аж ніяк, то існування принаймні одного найманого працівника більш вірогідне. Так, є інші способи оформлення відносин з директором****. Однак іноді вони викликають запитання у контролюючих органів.
**** Детально про це читайте у статті «Чи можна директору не виплачувати зарплату?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 75.
Отже, якщо ви зовсім не хочете бути пов’язані з найманими працівниками, то можна обрати ФОП. Звісно, варто враховувати й інші критерії.
Відповідальність. ФОП відповідає за будь-якими боргами усім своїм майном, на яке може бути звернене стягнення за законом (ч. 2 ст. 128 ГКУ). Наприклад, підприємець заборгував гроші комусь зі своїх клієнтів. Якщо останній піде до суду та буде стягувати ці кошти у примусовому порядку, то погасити борг можуть за рахунок автомобіля ФОП, який він придбав як звичайна фізособа для особистого використання.
Крім того, якщо ФОП «закрити», то його борги нікуди не зникають (гл. 50 ЦКУ, п.п. 14.1.11 ПКУ). У цьому випадку нестиме відповідальність вже фізособа, яка мала цей статус до припинення. Хіба що ФОП припиниться через процедуру банкрутства (хоча у цій процедурі є свої нюанси та складнощі).
У юридичних осіб ситуація інакша. Учасники ТОВ/власники ПП/акціонери АТ не несуть відповідальність за боргами своєї юрособи (ч. 3 ст. 96 ЦКУ). Остання несе відповідальність у межах свого майна (ч. 1, 2 ст. 96 ЦКУ). Тобто якщо у юрособи, наприклад, виникне борг перед її постачальником, то погашати його будуть за рахунок коштів і майна, які належать саме юрособі. Особисте майно учасників/власників/акціонерів не чіпатимуть. Така сама ситуація відбуватиметься у разі, якщо юридичну особу будуть ліквідовувати.
Є, звісно, щодо юросіб винятки. Однак вони достатньо специфічні і не так часто зустрічаються. Тому на них не будемо зупинятися.
Статут. Статут (засновницький договір) — це один з основних документів для юрособи. Саме статутом керується юрособа у своїй діяльності (не рахуючи, звісно, купу законів та інших документів). У ФОП такого документа немає.
Багато хто до статуту ставиться недбало. Не радимо так робити і виписувати цей документ з увагою до деталей. Якщо ж і використовувати типові шаблони, то ретельно їх вичитувати.
Також, наприклад, для товариства з обмеженою відповідальністю (далі — ТОВ) існує модельний статут. Це затверджений постановою КМУ документ. Тобто його не створюють самостійно від початку і до кінця. У випадку з модельним статутом у учасників ТОВ є можливість лише обрати одну із запропонованих редакцій певних пунктів. Цей документ шукайте у постанові КМУ від 27.03.2019 № 367. Під час держреєстрації того ж ТОВ ви приймаєте рішення або працювати на підставі цього модельного статуту, або на підставі «саморобного» установчого документа.
Статутний капітал. Статутний капітал — це кошти або майно, якими «скидуються» ті, хто створює юридичну особу. І одразу запам’ятайте:
усе, що внесене до статутного капіталу, є майном юридичної особи. Учасники/власники/акціонери вже не можуть так вільно розпоряджатися цим майном
Статутний або складений (для деяких форм юросіб) капітал створюється практично кожною юрособою. Принаймні у найпопулярніших формах — ТОВ та ПП статутні капітали є. Як правило, за розміром статкапіталу визначають те, чи платоспроможна юрособа. Хоча на практиці буває всяке: маленький статкапітал ще не означає стовідсотково, що юрособа неплатоспроможна.
Тим не менш, занижувати його не варто. Це може викликати у майбутньому складнощі. Наприклад, пов’язані з чистими активами.
Також для певних юросіб законодавство встановлює мінімальний розмір статутного капіталу. Приміром, для акціонерних товариств з 01.01.2024 він складає 1420000 грн*.
* Тобто 200 розмірів мінзарплати, що діє на день створення (реєстрації) акціонерного товариства (див. ч. 1 ст. 16 Закону України «Про акціонерні товариства» від 27.07.2022 № 2465-IX).
Однак для популярних ТОВ та приватних підприємств мінімальний розмір статкапіталу не встановлений. Тобто може бути, умовно, і 1 грн. Але так робити не варто, бо це може принести певні складнощі. Наприклад, як ми сказали вище, з чистими активами.
Саме статкапітал розподіляється на частки між учасниками/власниками/акціонерами. Цей розподіл визначає, зокрема, те, який вплив учасники/власники/акціонери мають на управління підприємством. Від цього також залежить розмір дивідендів.
До речі, не рекомендуємо у ТОВ або приватному підприємстві здійснювати розподіл 50 % на 50 % між двома засновниками. Якщо виникне конфлікт між ними або ж з одним засновником щось трапиться, то це може заблокувати діяльність усього товариства.
Наприкінці підсумуємо усе, що сказали вище, та додамо дещо. Поговоримо про плюси та мінуси ФОП та юросіб.
Плюси-мінуси ФОП та юросіб
ФОП | Юрособа |
Плюси | |
+ проста процедура реєстрації; + простіше виводити кошти; + можна працювати як з найманими працівниками, так і без них (не треба думати щодо посади директора, наприклад); + простіший, порівняно з юрособами, облік (не обов’язково вести бухгалтерський облік); + простіша процедура припинення ФОП; + судячи з практики, для ФОП частіше, ніж для юросіб, вводяться пільги (зокрема, щодо заборони тих чи інших перевірок, різноманітні звільнення (наприклад, від сплати тих чи інших обов’язкових платежів); + ФОП не так часто перевіряють податківці (хоча усе залежить від сфери, де працює підприємець, та від його оборотів. Наприклад, якщо ФОП продає алкогольні напої або тютюнові вироби, то їм фіскали, як правило, приділяють більше уваги, ніж іншим підприємцям. Вище обороти — це, як правило, більше зацікавленості з боку податківців) | + учасники ТОВ/власники ПП/акціонери АТ не несуть відповідальність за боргами своєї юрособи. Юрособа несе відповідальність у межах свого майна; + після ліквідації юрособи до учасників/власників/акціонерів претензій ніхто пред’явити не може. Є винятки, але їх дуже і дуже мало; + до юросіб на міжнародному ринку, як правило, більше довіри, ніж до ФОП; + якщо бізнес починають декілька людей, то юрособа — достатньо зручний інструмент. Це більш звичний спосіб врегулювати участь/вклад кожного зі співзасновників бізнесу (як і винагороду у вигляді дивідендів). Наявність юрособи може дозволити засновникам (учасникам/власникам) брати не таку активну участь у бізнесі, порівняно з ФОП. Клопоти щодо управління, як правило, бере на себе директор. Звісно, усе не завжди так відбувається. Однак у межах юрособи це можна зробити; + юрособа може вигідно працювати як на загальній, так і на спрощеній системі оподаткування. Щодо витрат, які можна врахувати, у юросіб трохи менше обмежень, ніж у ФОП |
Мінуси | |
— за боргами та іншими «косяками» ФОП фізособа несе відповідальність усім своїм майном; — у разі припинення ФОП його борги нікуди не діваються. Нестиме відповідальність фізособа, яка мала цей статус до припинення. Хіба що ФОП припиниться через процедуру банкрутства; — на міжнародному ринку до ФОП може бути менше довіри, ніж до, припустимо, ТОВ (підкреслимо: це відбувається не завжди, усе залежить від контрагента); — якщо ФОП перебуває на загальній системі оподаткування, то в нього більше складнощів щодо витрат порівняно з юрособами. Частіше за все ФОП працює на спрощеній системі оподаткування (єдиний податок). Однак спрощенка має свої вимоги до діяльності та обмеження | — процедура реєстрації юрособи складніше, ніж у ФОП. Пакет документів більше, витрати на реєстрацію вище. Треба подбати про складання статуту; — складна процедура ліквідації; — облік складніше, порівняно з ФОП. А отже, більша ймовірність того, що доведеться шукати бухгалтера (чи то на аутсорсі, чи як найманого працівника); — треба думати над тим, кого призначити директором та як оформити з ним відносини (як правило, йдеться саме про директора — найманого працівника. А це означає: зарплата, дотримання трудових гарантій та ін.). Є, звісно, схеми, коли можна у випадку з директором обійтися без трудових відносин. Але іноді вони викликають претензії з боку контролюючих органів; — потрібно внести статутний капітал; Причому строки для цих дій обмежені законодавчо (мінімальна сума статутного капіталу, наприклад, для ТОВ та ПП не встановлені. Тобто може бути, умовно, і 1 грн. Але так робити не варто, бо це може принести певні складнощі, пов’язані, приміром, з чистими активами); — з юрособи складніше вивести кошти та/або майно; — доведеться морочитися з тим, як юрособа може використовувати майно учасника/власника/директора цієї юрособи. Ті ж складнощі виникнуть тоді, коли учасник/власник/директор захоче використати майно/кошти юрособи для власних потреб. Наприклад, захоче на службовому авто поїхати у відпустку. Запам’ятайте: після того, як учасник/власник юрособи вніс щось до статутного капіталу — це «щось» вже належить юрособі. Учасник/власник не зможе так вільно користуватися такими коштами та/або майном; — до юросіб, як правило, більше вимог щодо документообігу, ніж до ФОП; — імовірність перевірки, зокрема податкової, щодо юрособи трошки вище, ніж щодо ФОП |