30.05.2024

Оновлена мобілізація авто: відрядження, звітність, штрафи

З 18 травня почали діяти норми пов’язаного із мобілізацією Закону № 3633*. Зокрема, цим Законом була змінена низка норм ст. 6 «мобілізаційного» Закону № 3543** щодо військово-транспортного обов’язку. Не всі зміни зрозумілі, тому нас часто питають читачі щодо нових правил мобілізації транспорту та пов’язаних із цим обмежень (зокрема, пересування між областями тощо). Висловимо свої думки.

* Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11.04.2024 № 3633-ІХ.

** Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 № 3543-XII.

Зміни, які з 18 травня цього року відбулися щодо військово-транспортного обов’язку (далі — ВТрО), у загальних рисах ми обмалювали у матеріалі «Мобілізаційне законодавство: вивчаємо зміни» // «Податки & бухоблік», 2024, № 40. Сьогодні ж більш детально аналізуємо зміни Закону № 3633 в площині ВТрО та низку проблем їх застосування. Також нагадаємо наш останній (ще частково актуальний) матеріал на тему автообов’язку та звітування до ТЦК***: «Вчасно відзвітуйте про транспорт до ТЦК» // «Податки & бухоблік», 2023, № 92.

*** Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (колишні військкомати).

Одразу зазначимо, що зараз іще діє стара редакція Положення про військово-транспортний обов’язок, затвердженого постановою КМУ від 28.12.2000 № 1921 (даліПоложення), але напевно найближчим часом воно буде належним чином «відрихтоване». КМУ для цього відведено три місяці з дня опублікування Закону № 3633 (див. п.п. 3 п. 3 ч. ІІ). Тобто максимум — до 17 липня цього року.

І тут заразом нагадаємо, що «до 20 червня» — граничний термін «літнього» подання підприємствами, установами, організаціями Відомості**** до ТЦК!

**** Відомість про наявність і технічний стан транспортних засобів і техніки, а також про громадян, які працюють на підприємстві, в установі та організації на таких транспортних засобах і техніці, станом на ____ _____________ 20___ р. (додаток 1 до Положення).

Отже, спочатку про основні моменти / напрями змін у правилах воєнного автообов’язку у новій редакції ст. 6 Закону № 3543 і чим відрізняються правила від тих, що діяли до змін.

Водний, сільгосп- та інший транспорт. Галузеві норми

Водний транспорт. У ч. 1 ст. 6 уточнено, що ВТрО поширюється у тому числі й на водні транспортні засоби. Не зовсім зрозуміле уточнення, адже і раніше винятків для водного транспорту не було, але Мінінфраструктури так і не затвердив спеціальну форму звітності до ТЦК (ми про це писали у другій зі згаданих статей).

Може тому до ст. 6 додано ч. 5 (запрацює лише з 18.12.2024). Згідно з нею Мінінфраструктури, Держслужба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України у порядку, встановленому КМУ, мають забезпечити подання до ТЦК відомостей про зареєстровані у Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України водні транспортні засоби, які можуть бути призначені для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період. Тепер, гадаємо, «водно-транспортна» форма нарешті з’явиться, але чи буде вона подаватись до 18.12.2024 — поки під питанням...

Держспоживслужба та сільгосп(тощо)-транспорт. Нова ч. 6 ст. 6

зобов’язує Держспоживслужбу визначити порядок і забезпечити надання до ТЦК відомостей про зареєстровані трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні машини, сільгосптехніку, які можуть піти на доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період

Як це застосовуватиметься на практиці, теж поки не відомо. Мабуть, доки КМУ не оновить Положення, а Держспоживслужба не визначить порядок, цей механізм навряд чи чітко запрацює. Але аграріям (у тому числі й фізособам), дорожникам-будівельникам тощо треба мати це на увазі, щоб вилучення відповідної техніки не стало несподіванкою!..

Галузеві норми. У ч. 2 ст. 6 додано норму щодо визначення норм (у відсотках) транспорту, що вилучається у підприємств залежно від галузі економіки. Цей механізм був визначений (і поки є) в пп. 8 та 9 Положення, згідно з якими Міноборони подає КМУ погоджені із облдержадміністраціями та центральними органами виконавчої влади пропозиції щодо лімітів вилучення транспортних засобів і техніки щодо відсоткових норм вилучення за галузями економіки. Потім рішенням КМУ встановлюються ліміти вилучення по областях, і далі — держадміністраціями (за ієрархією) — за поданням потреб відповідними ТЦК.

Чи змінять цей механізм, побачимо в оновленому КМУ Положенні.

Інформація від МВС для ТЦК

Майбутня зміна. Частину 4 ст. 6 змінено. За новою її редакцією МВС у порядку, встановленому КМУ, має забезпечити подання відомостей про зареєстровані транспортні засоби, які можуть бути призначені для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період.

Але ця норма набирає чинності з 18.12.2024!

Діюча стара редакція. Норма ч. 4 ст. 6, яка все ще діє зараз, зобов’язує тероргани МВС щокварталу подавати до ТЦК відомості про реєстрацію (перереєстрацію), переобладнання та зняття з обліку транспортних засобів, які перебувають у власності підприємств, установ та організацій і можуть бути призначені для задоволення потреб ЗСУ та інших військових формувань.

Крім того, нагадаємо, що все ще діюча редакція п. 13 Положення також передбачає подання відповідними службами МВС щороку не пізніше 20 червня та 20 грудня або протягом 5 робочих днів з дати надходження відповідних запитів від ТЦК інформації про реєстрацію (перереєстрацію), зміну реєстраційних даних та зняття з обліку транспортних засобів і техніки на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Зауважимо, що тут вже мова про транспорт будь-яких власників (тобто — і фізосіб), а не тільки підприємств тощо. Але щодо яких суб’єктів фактично зараз МВС надає таку інформацію, нам точно не відомо…

Що буде далі. Тож до 20 грудня (граничного строку подання МВС другої річної порції відомостей-інформації до ТЦК) КМУ має вже встановити новий порядок МВС-інформування ТЦК про зареєстровані транспортні засоби. Гадаємо, що нова інформація вже включатиме й реєстр транспортних засобів у розрізі власників-фізосіб, у чиєму володінні є більше одного транспортного засобу (див. нижче).

А до зміни Положення ТЦК все ще має право надсилати до МВС запити і отримувати протягом 5 робочих днів відповідну інформацію (у тому числі й щодо транспортних засобів фізосіб). Але

який механізм «МВС-інформування» ТЦК діятиме на практиці в періоді після оновлення КМУ норм Положення та до 18.12.2024, поки залишається тільки гадати…

Транспорт для автомобілізації: закручено додаткові «гайки»

Обмеження! Нова ч. 7 ст. 6 передбачає «з моменту оголошення загальної мобілізації» (а оскільки її було оголошено ще 24.02.2022, то фактично діють з 18.05.2024!) такі обмеження.

Транспортні засоби, які призначені для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період та перебувають на військовому обліку у ТЦК, забороняється:

— відправляти за межі території України та до інших областей;

передавати права власності на них юрособам або громадянам;

— передавати в оренду (лізинг);

— надавати їх як предмет застави для виконання зобов’язань за договорами про надання кредиту та гарантії перед банківською установою;

вчиняти інші дії, що унеможливлюють передачу таких транспортних засобів ЗСУ та іншим військовим формуванням.

Як бачимо, обмеження доволі серйозні!

Кого/чого стосується? Зазначимо, що тут мова йде про транспортні засоби, які: призначені для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період (1) та перебувають на військовому обліку у ТЦК (2)! Ці дві вимоги (не надто прозорі) мають виконуватись разом. А це, на наш погляд, може бути не завжди. Адже Відомість до ТЦК зазвичай подається підприємствами за усіма транспортними засобами, і їх частина може бути взагалі військовим не потрібна...

Отже, поки що здебільшого ці обмеження стосуються транспортних засобів підприємств, установ та організацій. А щодо транспорту, який належить фізособам, то — тільки того, який вже було узято ТЦК на військовий облік*****. Але — давайте із цими моментами розберемось детальніше далі, а поки дамо інформацію про винятки і нагадаємо про штрафи.

***** Завдання з підготовки до передачі та передачі транспортних засобів доводяться ТЦК до відома громадян — власників транспорту шляхом вручення часткових нарядів (спеціальних розпорядчих документів голови місцевої державної адміністрації). Тож до цього моменту авто фізособи зараз навряд чи буде знаходитись на військовому обліку…

Винятки із заборон! Норми цієї ч. 7 ст. 6 не поширюються на транспортні засоби та техніку, які перебувають на військовому обліку у ТЦК та які на дату опублікування Закону № 3633 (тобто до 17.04.2024!) були передані в оренду (лізинг) або надані як предмет застави для виконання зобов’язань за договорами про надання кредиту та гарантії перед банківською установою (п.п. 10 п. 2 ч. II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 3633). Чи будуть недійсними такі угоди, вчинені після згаданої дати, — тема для окремої розмови…

Штрафи. Тут заразом нагадаємо, що за недотримання цих обмежень (та за інші порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, зокрема, пов’язані з ВТрО) ст. 2101 КУпАП в особливий період передбачає:

штраф на громадян від 1000 до 1500 нмдг (17000 — 25500 грн) і на посадових осіб органів державної влади, місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань — від 2000 до 3500 нмдг (34000 — 42500 грн)

Перша умова автомобілізації: транспорт, призначений для доукомплектування ЗСУ

Які ж саме транспортні засоби «призначені для доукомплектування ЗСУ…»?

Згідно з п. 4 Положення перелік транспортних засобів і техніки для таких потреб має визначатися Міноборони. Нам про такий перелік невідомо. Ми бачили лише старий лист Міноборони від 23.09.2015 № 266/із/2226, де військові зазначали, що для їх потреб на особливий період призначаються транспортні засоби, які є штатними в ЗСУ, «такі як: легкові — ГАЗ, УАЗ, ВАЗ, «Хюндай»; вантажні — КамАЗ, ЗіЛ, ГАЗ, Урал, КрАЗ». За відсутності цих марок автомобілів на підприємствах для потреб військових формувань «можуть призначатися транспортні засоби вітчизняного та іноземного виробництва незалежно від марок, тактико-технічні характеристики яких відповідають штатним, або кращі, ніж штатні».

Член Комітету ВРУ з питань національної безпеки, оборони та розвідки запевняв**, що йдеться виключно про вантажні автомобілі (які підходять для перевезення боєприпасів, особового складу), спеціальну техніку, що може працювати в умовах бездоріжжя тощо. І що нові норми «не будуть застосовуватися для залучення легкових транспортних засобів громадян».

Однак переліку від Міноборони так і немає, а заборона на залучення легкових транспортних засобів нормативно не передбачена. Тож упевнено сказати, що легковиків обмеження не стосуються, ми (поки?) не можемо… ☹

Друга умова автомобілізації: транспорт військовооблікований

Тут не зовсім зрозуміло, як визначити: чи перебуває конкретний транспортний засіб на обліку в ТЦК.

Вважаємо, що перебувають на військовому обліку переважно ті транспортні засоби, інформацію про які було подано до ТЦК у Відомостях

Згідно з Положенням Відомість подається лише підприємствами, установами і організаціями і — лише два рази на рік. У той же час ті транспортні засоби, що були придбані до подання чергової Відомості без постановки на військовий облік (довідки із ТЦК) підприємствам МВС може не за(пере)реєструвати. А от транспортні засоби, які належать фізособам, здебільшого ще не стоять на військовому обліку (див. виноску*****).

Відрядження. Як виїхати за межі області?

Виїхати за межі області, але в межах місяця. Наголошуємо, що крім того, ч. 7 ст. 6 установлено, що відправлення таких транспортних засобів під час загальної мобілізації до суміжних (!) областей дозволяється після повідомлення ТЦК про місце перебування транспортних засобів на строк не більше одного місяця! Дуже сподіваємось, що будуть пропускати транспорт не тільки до суміжних, але й до інших областей країни…

Обговоримо ще деталі цього дозволу.

Коли можна без... По-перше, формально на таких орендованих або заставлених банкам до 17.04.2024 (!) транспортних засобах та техніці (які стоять чи не стоять на військовому обліку) можна виїжджати за межі області без повідомлення про це ТЦК, оскільки обмеження ч. 7 ст. 6 на них не поширюються. Водіїв таких засобів / техніки варто проінструктувати щодо законності перетинання меж областей, а також наділити їх документами, які підтверджують оренду засобу (або факт його застави в банку).

По-друге, ці обмеження напевно не поширюються на транспортні засоби фізосіб (і ФОП), які ще не стоять на військовому обліку. А таких поки — безліч

А за кордон? Абсолютно не зрозуміло, як тепер мають (а формально взагалі не мають права) перетинати кордон транспортні засоби, які стоять на військовому обліку, але задіяні госпсуб’єктами в ЗЕД-операціях? Адже тут ніякого механізму звільнення від згаданої заборони перетину кордону транспортними засобами не передбачено. Нам здається, це може призвести до надто негативних економічних наслідків… ☹

Формально залишається для поїздок за кордон користуватись хіба що транспортом фізосіб (ФОП), який ще не на обліку в ТЦК, або орендованими чи закладеними банкам до 17.04.2024 транспортними засобами?.. Хоча на орендованому транспорті за кордон напевно випустять, а от на заставленому — є сумніви…

Як повідомити ТЦК. Як ми зазначили, формально повідомляти ТЦК про від’їзд у іншу область потрібно лише щодо тих транспортних засобів, які вже стоять на військовому обліку (інформацію про які було подано до ТЦК у Відомостях тощо). Причому це стосується і легкового, і іншого транспорту, що належить підприємствам, установам, організаціям. Особливо «весело» буде тим, чий транспорт регулярно курсує між областями…

Ніякого механізму для таких повідомлень ще не встановлено. Тож ми вважаємо, цілком достатньо буде повідомляти про це ТЦК письмово у довільній формі

Поки не вийшло ніяких роз’яснень, можна навіть направляти такі листи-повідомлення на адресу ТЦК електронною поштою. Гадаємо, ТЦК завалять такими повідомленнями і цю дурню скоро скасують, але поки цього не відбудеться, на блокпостах можуть «попити крови» і в першу чергу у водіїв…

Отже, бажано водію мати при собі копію такого листа, на якому є вихідний номер, дата й підпис відповідальної особи — щоб не виникало проблем на міжобласних блокпостах тощо. Якщо вимагатимуть на копії ще й візу представника ТЦК, скажіть, хай покажуть вам норму законодавчого акта, яка таке передбачає…

Тут іще є серйозне питання: як саме представники ТЦК та/або МВС перевірятимуть, чи стоїть конкретний транспорт на обліку в ТЦК? Наскільки нам відомо, це питання ще належним чином не вирішено. Тож поки його нормативно не врегулюють, перевіряти можуть, як кому заманеться… ☹

І ще зазначимо, що найманих водіїв юросіб (чи ФОП) за спробу виїзду за межі області без повідомлення про це ТЦК штрафувати за ст. 2101 КУпАП не мають права, адже в такому порушенні винні посадові особи юрособи (чи ФОП).

Дуже цікаво, чи з’являться щодо механізму повідомлення якісь норми в оновленому КМУ Положенні і як зараз ці незграбні обмеження застосовуватимуть на практиці. Якось дуже непродумано і халтурно вони «зліплені»…

Транспорт фізосіб

Нагадаємо, що обов’язок громадян надавати в установленому порядку під час мобілізації будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно, власниками яких вони є, ЗСУ, іншим військовим формуванням, силам цивільного захисту прямо передбачено в ч. 1 ст. 22 Закону № 3543. А у новій ч. 8 ст. 6 встановлено, що

не підлягає передачі ЗСУ, іншим військовим формуванням транспортний засіб, що належить на праві власності громадянину, у разі відсутності у нього права власності на інші транспортні засоби

Тобто якщо на фізособу (при цьому не важливо, чи є вона ФОП) зареєстровано більше одного транспортного засобу, то її «зайві» транспортні засоби можуть підлягати передачі ЗСУ. Зауважимо, що тут мова йде про будь-який (!) транспортний засіб, а не лише про автомобілі (це може бути також і мотоцикл, і трактор, і човен тощо)…

Але це ще поки загальні положення. Алгоритм постановки транспортних засобів громадян на військовий облік. а також їх вилучення поки чітко не визначений. Не виключаємо, що «процес» затягнеться, аж поки не запрацює нова редакція ч. 4 ст. 6 щодо надання відповідної інформації МВС для ТЦК (див. вище). А можливо, тут «крига скресне» раніше — після оновлення КМУ норм Положення?..

Поживемо-побачимо, а поки фізособи (зокрема ФОП) можуть не надто звертати увагу на згадані вище обмеження…

Отже, невирішених ВТрО-питань залишається чимало. З цих причин проблеми в дорозі не виключаються. Чекаємо нормативних змін і роз’яснень, щоб правила ВТрО-гри стали нарешті зрозумілими…

Далі буде.

Висновки

  • Передбачено мобілізовувати для потреб військових трактори, сільгосп- та дорожньо-будівельні машини, сільгосптехніку. Розробка порядку звітування до ТЦК за таким транспортом і контроль за поданням відомостей — за Держспоживслужбою.
  • Звітування до ТЦК щодо водного транспорту теж планують до зими налагодити.
  • З 18 грудня 2024 має змінитись механізм і формат подання МВС інформації до ТЦК щодо зареєстрованих транспортних засобів. І ця інформація вже має включати дані щодо транспорту фізосіб. Поки ще діє старий механізм інформування (див. у статті).
  • З 18.05.2024 транспортні засоби, які призначені для військових і стоять на обліку в ТЦК, заборонено відправляти за кордон та до інших областей, відчужувати, передавати в оренду (лізинг), надавати в заставу банкам, вчиняти інші дії, що унеможливлюють їх передачу військовим.
  • Ці обмеження не стосуються транспорту, переданого в оренду / заставленого банкам до (!) 17.04.2024, а також транспорту, що не стоїть на обліку в ТЦК, здебільшого це — транспорт фізосіб (ФОП).
  • Виїжджати на такому транспорті до суміжних областей дозволено лише після повідомлення ТЦК і на строк не більше місяця! Механізм такого повідомлення поки не встановлено. Вважаємо, що поки це можна робити листом до ТКЦ у довільній формі.
  • Якщо на фізособу зареєстровано більше одного транспортного засобу, то «зайві» транспортні засоби можуть підлягати передачі ЗСУ. Мова йде про будь-який (!) транспортний засіб, а не лише про автомобілі (це може бути і мотоцикл, і трактор, і човен тощо). Але поки механізм мобілізації транспорту фізосіб не визначений.