25.08.2025

Електронний підпис у ФОП

У цифрову епоху електронний підпис став невід’ємним інструментом для бізнесу та громадян. Та чи обов’язковий він для ФОП? Якщо ні, то які переваги матиме ФОП, котрий вирішить користуватися електронним підписом? Як і де його можна отримати? Чи підійде для потреб ФОП електронний підпис, отриманий ним як звичайною фізособою? Відповідь на ці запитання — в статті.

Сутність електронного підпису

Більшість документів на сьогодні можуть бути як паперовими, так і електронними. Електронним є документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа (ст. 5 Закону № 851*).

* Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 № 851-IV.

Для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис (ст. 6 Закону № 851)

Для підтвердження достовірності походження та цілісності електронного документа може використовуватися електронна печатка, однак для спрощення про неї тут не говоритимемо. Тим, кого цікавлять нюанси її використання, рекомендуємо прочитати статтю «Використання електронної печатки ФОП касирами на ПРРО: можна чи ні?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 79.

Щодо електронного підпису зазначимо, що це електронні дані, які додаються до інших електронних даних або логічно з ними пов’язуються і використовуються підписувачем як підпис (п. 15 ч. 1 ст. 1 Закону № 2155*). Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа (ст. 6 Закону № 851).

* Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII.

Електронний підпис накладається за допомогою особистого (закритого, секретного) ключа та перевіряється за допомогою відкритого (загальнодоступного, публічного) ключа. Описаний механізм дозволяє ідентифікувати підписувача, а також підтвердити достовірність електронного підпису в електронному документі та цілісність даних останнього.