03.03.2025

Якщо контрагент помилково перерахував оплату на ПДВ-рахунок замість поточного

Інколи на практиці трапляються ситуації, коли контрагент помилково перераховує оплату за товари / послуги на електронний ПДВ-рахунок (рахунок у СЕА ПДВ) свого постачальника, а не на його поточний рахунок. Як бути в цій ситуації?

Одразу скажемо, що позитивних зрушень у цьому питанні немає. Як і раніше, це залишається проблемою виключно самих суб’єктів господарювання, а податківці чи законодавці не поспішають на допомогу.

У чому проблема?

Нагадаємо, в чому «сіль» цієї ситуації. При зарахуванні коштів на електронний ПДВ-рахунок з чужого поточного рахунку:

1) ініціатор платежу, який переплутав рахунки, повернути ці кошти собі на поточний рахунок не зможе. Гроші вже зараховані на ПДВ-рахунок іншої особи. А ПДВ-рахунок — це рахунок платника (тобто суб’єкта господарювання), а не бюджетний рахунок. Тому тут не спрацьовує механізм, передбачений ст. 43 ПКУ для повернення зайво (помилково) перерахованих у бюджет коштів;

2) в іншої сторони (на ПДВ-рахунок якої зараховані кошти) теж виникає проблема з цими коштами. На відміну від випадку, коли ми поповнюємо рахунок СЕА ПДВ з власного рахунку,