08.05.2025

Податкова накладна не зареєстрована: коли вхідний ПДВ можна списати у витрати?

За правилами на підставі зареєстрованої продавцем податкової накладної (ПН) покупець (платник ПДВ) може відобразити податковий кредит (ПК). Але що робити, якщо податкова накладна продавцем не зареєстрована — коли вхідний ПДВ можна списати у витрати? Розбираємося.

Одразу скажемо, що якщо продавець на операцію по-швидкому не реєструє ПН, то це ще не привід покупцеві суму вхідного ПДВ списувати у витрати. А таке право у покупця з’явиться, тільки коли спливуть граничні строки, відведені для відображення податкового кредиту. Розглянемо, коли спливають ці строки в різних ситуаціях.

ПН не зареєстрована

Нагадаємо, що для продавця встановлено максимально можливий строк реєстрації ПН. Тому зареєструвати ПН продавець може протягом 1095 днів з дати складання (БЗ 101.16). Причому призупинення перебігу такого 1095-денного строку реєстрації ПН у зв’язку з воєнним станом не передбачено. Детальніше про це див. «Строки реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування» // «Податки & бухоблік», 2024, № 60.

Проте для покупця встановлено свій граничний строк відображення ПК. І відобразити ПК за зареєстрованими ПН покупець може в будь-який період, проте не пізніше 365 днів з дати складення ПН (п. 198.6 ПКУ).

А це означає, що якщо продавець протягом 365 днів узагалі так і не зареєстрував ПН (і блокування не було), то покупець назавжди втратив право на ПК. Адже жодного ПН у покупця вже не буде. Тому

якщо протягом 365 днів продавцем ПН не зареєстровано, то на 366-й день суму вхідного ПДВ покупець може списати у витрати

І навіть якщо продавець згодом зареєструє ПН через 365 днів (наприклад, щоб уникнути штрафу за нереєстрацію), то для ПК покупця така ПН вже не відіграватиме жодної ролі. І відобразити ПК за нею не вийде — адже 365-денний строк відображення ПК для покупця сплив (лист ДПСУ від 13.02.2025 № 719/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК).