15.05.2025

Гарантійна заміна запчастини: облік у продавця

У статті розглянемо облік у продавця заміни за гарантією несправної запчастини, що була частиною проданого товару. Проаналізуємо три поширені ситуації. Перша —продавець виконує роль «посередника» з передачі нової та несправної деталі. Друга —продавець самостійно виконує гарантійні зобов’язання, а потім отримує компенсацію від виробника. І третя — продавець взяв на себе додаткові (самостійні) гарантійні зобов’язання (за додаткову оплату понад гарантію, надану виробником).

Продавець лише виконує роль «посередника» при передачі деталей

Спочатку розглянемо ситуацію, коли відповідно до умов договору продавець лише має передати покупцю нову деталь, отриману від виробника (просто передається деталь і жодних додаткових робіт не проводиться).

Бухоблік. Операція, як правило, включає наступні етапи:

1) покупець повертає несправну запчастину (деталь) продавцю;

2) продавець повертає несправну запчастину виробнику;

3) виробник надає нову деталь продавцю;

4) продавець передає деталь покупцю.

Отримані від виробника деталі, призначені для передачі покупцю для виконання гарантійного зобов’язання, продавець не оприбутковує в себе на балансі. Адже право власності на ці запчастини до продавця не переходить. Отримання цих запчастин продавець відображає за дебетом позабалансового рахунка 025, а їх передачу покупцю — за кредитом цього рахунка. Аналогічно й із отриманими від покупця несправними деталями. Отримання їх від покупця відображається за Дт 025, передача їх виробнику — за Кт 025.