29.05.2025

Продав речі через інтернет і отримав лист від податківців: що робити?

Громадянам надходять листи, у яких податківці вимагають пояснень щодо грошей, (нібито) одержаних від підприємницької діяльності. А в деяких випадках одразу запрошують для підписання протоколів про адмінправопорушення. Відомості про продажі контролери одержують від небанківських надавачів платіжних послуг. Звідки виникла ця проблема? Як діяти у випадку, коли ви отримали такий лист «щастя»? Поговоримо про ризики та надамо практичні поради.

Які листи надходять продавцям від податкової?

Зараз спостерігаємо два варіанти листів від податківців:

1) запит про отримання інформації. Тобто це лист, складений у порядку п. 73.3 ПКУ, в якому фіскали вимагають пояснити, що за гроші отримав платник. Також просять надати, як правило, банківську виписку та інші підтвердні документи (по суті, підтвердити, що платник займається підприємницькою діяльністю без державної реєстрації). У назві документа фігуруватиме слово «запит»;

2) повідомлення про запрошення платника податків, зборів, платежів або його представників до контролюючого органу (далі коротко — повідомлення про запрошення підписати протокол). Цей документ складається за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 18.07.2017 № 644.

Чому податкова надсилає листи онлайн-продавцям?

Запити з вимогами надати роз’яснення та повідомлення про запрошення підписати протокол — це результат контролю за операціями з отримання коштів через небанківських надавачів платіжних послуг. Зокрема, з 01.03.2025 податківці отримують інформацію про такі операції з фіскальних чеків, де значиться П. І. Б. та податковий номер продавця товару через інтернет.