06.10.2025

Орендна плата єдиною сумою за різнопланові об’єкти: розподіл витрат і ПДВ

ТОВ орендує комбінат із цехами, складськими та адміністративними приміщеннями. В одному цеху виробляється тільки ПДВ-оподатковуваний товар, в іншому — лише неоподатковуваний. Орендодавець виписує рахунок-фактуру і складає акт наданих орендних послуг єдиною сумою за весь комбінат. Чи потрібно розподіляти орендну плату пропорційно площам та відносити на рахунки 91, 92, 93? Чи слід здійснювати розподіл ПДВ згідно зі ст.199 ПКУ? Давайте розбиратися.

Витрати на операційну оренду в обліку орендаря

Визнання витрат. За користування отриманим в оренду необоротним активом орендар має сплатити орендодавцеві плату. Зазвичай нараховують і сплачують орендну плату щомісячно.

Належну орендну плату за користування об’єктом операційної оренди визнають витратами орендаря згідно з НП(С)БО 16 «Витрати» (п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 14 «Оренда»):

на прямолінійній основі протягом строку оренди (тобто рівними частинами) або

— з урахуванням способу одержання економічних вигод, пов’язаних із використанням об’єкта операційної оренди (наприклад, виходячи з потенціалу його корисності, інтенсивності використання, пробігу тощо).

У свою чергу, за вимогами НП(С)БО 16

до складу витрат операційної діяльності орендна плата має потрапляти залежно від функціонального призначення об’єкта оренди

Тобто що це будуть за витрати, залежить від того, в яких цілях використовується орендоване майно. Відтак, орендну плату відображають за дебетом рахунків: