29.09.2025

Як можна використати позитивну податкову історію для уникнення блокувань?

Позитивна податкова історія платника — один з інструментів автоматизованого моніторингу, який іноді дозволяє захиститися від блокування податкових накладних (ПН) та розрахунків коригування (РК). А чи може ПДВ-платник вжити превентивних заходів, які б вплинули на показники позитивної історії, і тим самим мінімізувати ризики зупинення реєстрації ПН/РК? Давайте з’ясуємо, коли це можливо з урахуванням нещодавніх нововведень.

Позитивна історія — роль при блокуваннях

Якщо платник — ризиковий. Передусім наголосимо: якщо ПДВ-платника зараховано до категорії ризикових платників, то позитивна податкова історія жодної вигоди йому не принесе і ніяк від блокування ПН/РК не врятує, оскільки під час блокувального моніторингу на позитивну історію зважають тільки після перевірки ризикового статусу платника. Тож навіть якщо платник позитивний, але віднесений до ризикових, то його позитивна історія вже не матиме жодного значення (не врятує). Тобто

захиститися від блокування ПН/РК за допомогою позитивної історії у ризикового платника не вийде

Інша річ, якщо платник не має ризикового статусу.

Якщо платник — не ризиковий. Якщо ж платник не зарахований до ризикових, то далі під час блокувального моніторингу його ПН/РК перевіряють на предмет ризиковості операцій — тобто за ризиковими критеріями з додатка 3 до Порядку № 1165* (див. «Загальний механізм блокування: робота СМКОР» // «Податки & бухоблік», 2023, № 53). І якщо операція, відображена в ПН/РК, відповідатиме хоча б одному критерію ризиковості операцій, то в загальному випадку така ПН/РК зупиняється (блокується) (п. 7 Порядку № 1165).