13.08.2020

«Оздоровчі» в ОМС: оклад або «середня»?

Про нюанси надання матдопомоги на оздоровлення ми розповідали в «ОП», 2020, № 11. Нещодавно фахівці НАДС висловили свою думку щодо розміру допомоги на оздоровлення посадовим особам місцевого самоврядування (МС). Чи мають вони рацію? Давайте розбиратись разом.

Що в законодавстві

Посадовим особам МС разом із наданням щорічної відпустки виплачується допомога на оздоровлення у розмірі посадового окладу. Про це зазначено у ч. 5 ст. 21 Закону № 2493*.

* Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III.

Отже, допомога на оздоровлення у розмірі посадовго окладу надається обов’язково.

У свою чергу, п.п. 3 п. 2 постанови № 268** визначено: посадовим особам МС у межах затвердженого фонду оплати праці при наданні щорічної відпустки надається допомога на оздоровлення у розмірі, що не перевищує розміру середньомісячної заробітної плати працівника.

** Постанова КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268.

Позиція НАДС

Фахівці НАДС у своєму листі від 23.04.2020 р. № 3242/13-20 висловили думку: при наданні посадовій особі МС щорічної відпустки треба виплачувати допомогу у розмірі посадового окладу. І все, крапка.

Чому НАДС дійшло такого висновку? Фахівці цього відомства побачили колізію між нормою ч. 5 ст. 21 Закону № 2493 і п.п. 3 п. 2 постанови № 268.

А в разі існування суперечності між актами, прийнятими різними за місцем в ієрархічній структурі органами — вищим та нижчим за рівнем, застосовується акт, прийнятий вищим органом, що має більшу юридичну силу (лист Мін’юсту від 26.12.2008 р. № 758-0-2-08-19).

Отже, НАДС вважає, що в цьому випадку треба керуватися лише нормами Закону № 2493.

Позиція редакції = позиція Мінекономіки

На наш погляд, норми ч. 5 ст. 21 Закону № 2493 та п.п. 3 п. 2 постанови № 268 не суперечать одна одній. Норма постанови № 268 щодо розміру допомоги на оздоровлення доповнює норму Закону № 2493.

З нами згодні й фахівці Мінекономіки, які висловили свою позицію у листі від 06.04.2020 р. № 3511-06/22904-09. Основні їх аргументи такі:

1) і в Законі № 2493 і в постанові № 268 йдеться про одну й ту ж допомогу на оздоровлення, а не дві різні;

2) обов’язковість виплати «оздоровчих» у розмірі посадового окладу закріплена Законом № 2493.

При цьому за наявності коштів виплата «оздоровчих» може здійснюватися у розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника — про це говорить постанова № 268.

Мінекономіки об’єднує два нормативних акти, доповнюючи норму Закону № 2493 правилами постанови № 268.

До речі, Кабмін має право встановлювати додаткові «розширені» умови надання допомоги на оздоровлення. У п. 3 ст. 21 Закону № 2493 зазначено, що умови оплати праці посадових осіб МС визначаються саме Кабміном.