28.05.2020

Надбавки вчителю-дефектологу за проведення занять з учнями інклюзивних класів

Чи виплачуються надбавки за вислугу років, за престижність педагогічної праці, доплати за роботу в інклюзивних класах за проведення вчителем-дефектологом корекційно-розвиткових занять з учнями інклюзивних класів?

Оплата праці педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, зокрема й за роботу в інклюзивних класах, провадиться за рахунок видатків субвенцій, що виділяються з державного бюджету місцевим бюджетам. А саме за рахунок видатків освітньої субвенції, передбаченої ст.1032 Бюджетного кодексу України (далі — БКУ), та субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, передбаченої ст. 1033 БКУ. Згідно з частиною 2 ст. 1033 БКУ за рахунок субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами здійснюються видатки на оплату праці фахівців на основі укладених цивільно-правових договорів за проведення ними психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять відповідно до індивідуальних програм розвитку для осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти.

Корекційно-розвиткова робота із психолого-педагогічного супроводження дітей з особливими освітніми потребами у процесі навчання регулюється Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим постановою КМУ від 15.08.2011 р. № 872 (далі — Порядок № 872), і Порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затвердженими постановою КМУ від 14.02.2017 р. № 88 (далі — Порядок № 88).

Згідно з п. 5 Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти, затверджених наказом МОН від 06.12.2010 р. № 1205, у школах, в яких навчання дітей з особливими освітніми потребами організоване в інклюзивних класах, для проведення корекційно-розвиткових занять, що визначені індивідуальною програмою розвитку, можуть уводитись посади вчителів-дефектологів (вчителя-логопеда, сурдопедагога, тифлопедагога, олігофренопедагога) за наявності навантаження не менше ніж 9 навчальних годин на тиждень, виходячи з норми на ставку 18 навчальних годин на тиждень.

Відповідно до п. 13 Порядку № 872 в індивідуальній програмі розвитку учнів інклюзивних класів зазначається кількість годин та напрями проведення корекційно-розвиткових занять, визначені психолого-медико-педагогічною консультацією з урахуванням особливостей психофізичного розвитку учня та типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів, зокрема: три — п’ять годин — для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями; п’ять — вісім годин — для дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку.

Згідно з п. 11 Порядку № 872 корекційно-розвиткові заняття проводяться вчителями-дефектологами та практичними психологами, які згідно з постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963 належать до посад педагогічних працівників.

Тому оплата праці вчителів-дефектологів, які зараховані до штату закладу загальної середньої освіти для проведення корекційно-розвиткових занять з учнями з особливими освітніми потребами інклюзивних класів, здійснюється за тарифікацією відповідно до п. 68 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОН від 15.04.93 р. № 102.

Таким учителям-дефектологам також має виплачуватися надбавка за вислугу років у відсотках від розміру місячної ставки заробітної плати залежно від стажу педагогічної роботи та пропорційно кількості годин навчального навантаження, встановленого при тарифікації.

Учителям-дефектологам має також установлюватися надбавка за престижність педагогічної праці у граничному розмірі 30 % від місячної ставки. Така надбавка встановлюється на весь обсяг навчального навантаження, що виконується педагогічним працівником.

Учителеві-дефектологу має встановлюватися також доплата за роботу в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти у граничному розмірі 20 %. Установлено, що зазначена доплата встановлюється педагогічним працівникам тільки за години роботи у цих класах.

При оплаті праці вчителів та інших працівників, які працюють в інклюзивних класах та групах, слід дотримуватися рекомендацій Сторін Галузевої угоди між МОН та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки, зафіксованих у пп. 6.3.20 та 6.3.23 щодо встановлення надбавок педагогічним працівникам відповідно до постанови КМУ № 373 та доплати за роботу в інклюзивних класах (групах) у максимальному розмірі.

Разом з тим п. 4 Порядку № 88 передбачено, що за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами здійснюється оплата таких видатків, як проведення додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять, що визначені індивідуальною програмою розвитку, особам з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти. Примірний перелік додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять для осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти затверджено в додатку 1 до Порядку № 88.

Згідно з п. 6 Порядку № 88 додаткові корекційно-розвиткові заняття проводяться фахівцями (із числа працівників закладу освіти та у разі потреби — додатково залученими фахівцями), з якими заклад освіти або відповідний орган управління освітою укладають цивільно-правові договори.

Оплата праці зазначених фахівців за проведення додаткових корекційно-розвиткових занять здійснюється за ставками погодинної оплати праці працівників усіх галузей економіки за проведення навчальних занять у розмірах, передбачених для доцента або кандидата наук, які проводять навчальні заняття з учнями шкіл, установленими в додатку 5 до постанови КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298, підвищеними на 20 % за роботу з особами з особливими освітніми потребами. Розмір ставки погодинної оплати встановлюється у відсотках до окладу (ставки) працівника I тарифного розряду і складає для доцента або кандидата наук 3,4 %.

Зважаючи, що додаткові корекційно-розвиткові заняття з учнями інклюзивних класів можуть провадитися вчителями-дефектологами, що віднесені до педагогічних працівників, при оплаті праці таких працівників мають застосовуватися й інші умови оплати праці, встановлені для педагогічних працівників, які передбачають таку оплату як за місячними, так і годинними ставками.