21.04.2008

Рекламні нововведення

Стаття

Рекламні нововведення

 

Прийнято Закон № 145, який дещо «підрихтував» законодавство про рекламу. Не можна сказати, що зміни мають глобальний характер, проте деякі білі плями в законодавстві нарешті заповнилися (зокрема, спори про вивіски і рекламу в місцях торгівлі), крім того, посилилися вимоги до реклами алкоголю і тютюну.

Докладніше про все це зараз і поговоримо.

Інеса МОКРОНІС, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Закон № 145

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реклами» від 18.03.2008 р. № 145-VI.

Закон про рекламу

— Закон України «Про рекламу» від 03.07.96 р. № 270/96-ВР.

Закон про оподаткування прибутку

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР.

Декрет № 56-93

— Декрет КМУ «Про місцеві податки і збори» від 20.05.93 р. № 56-93.

 

Загальна картина

Відразу скажемо, що зміни до законодавства про рекламу, унесені

Законом № 145, не мають глобального характеру — це швидше епізодичні перетворення. Причому головний наголос зроблено на обмеженні популяризації алкоголю та тютюну. Але все-таки деякі з нововведень стануть для підприємців дуже корисними.

Більша частина нових норм набуде чинності за місяць від дня опублікування

Закону № 145, частина — з 01.01.2009 р. (стосується тільки реклами алкоголю), частина — з 01.01.2010 р. (стосується тільки реклами алкоголю та тютюнових виробів).

 

Реклама всередині приміщення

Нагадаємо, що відповідно до

статті 8 Закону про рекламу рекламою не є інформація про товари, яка розташовується в місцях їх безпосередньої реалізації. Але залишалося незрозумілим, що вважати місцем реалізації: тільки внутрішній простір торговельної точки чи ж як внутрішній, так і зовнішній?

Судячи з нового визначення терміна «внутрішня реклама», все-таки

не є рекламою тільки та інформація, яка міститься усередині місця реалізації товару. Причому такі місця реалізації можуть бути абсолютно різними: від самостійних магазинів і кафе до тих торговельних точок, які розташовуються в будь-яких будівлях, наприклад: буфети, кіоски, палатки в будівлях кінотеатрів, закритих спорткомплексів тощо.

Крім того, конкретизовано, що «нерекламною» є інформація про виробника товарів і про самі товари в місцях їх реалізації, розміщена «

у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці».

Стосовно внутрішньої реклами зауважимо, що тепер немає заборони власникам приміщення втручатися в суть рекламного оголошення, оскільки з тексту

статті 17 Закону про рекламу виключено слова: «при узгодженні розміщення внутрішньої реклами втручання у форму та зміст реклами забороняється». Тобто тепер такої норми в статті 17 вже не буде.

 

Вивіски

Нарешті після затяжної паузи врегульовано питання про вивіски. Нагадаємо що після того, як у 2003 році

Закон про рекламу було викладено в новій редакції, з нього зникла норма про можливість розміщувати вивіску на фасаді будівлі без дозволу місцевих органів влади. У результаті деякі держоргани на місцях почали вважати вивіску зовнішньою рекламою і вимагати наявність дозволу на її розміщення та внесення плати за таке розміщення.

На щастя, все повернулося на круги своя. Тепер у

Законі про рекламу є застереження такого змісту:

«Вивіска або табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, які належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не виходить із зареєстрованого найменування особи), час роботи, розміщена

на внутрішній поверхні власного або наданого в користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане в користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою».

Тобто в

Законі про рекламу тепер чітко сказано, що вивіска тепер рекламою не є. Але при цьому вона має відповідати таким вимогам:

1) містити інформацію

тільки про:

— зареєстроване

найменування особи, знаки для товарів і послуг, які належать цій особі;

вид діяльності (якщо це не виходить із зареєстрованого найменування особи);

час роботи;

2) розміщуватися

на:

— внутрішній поверхні приміщення (власного або наданого особі в користування);

— на зовнішньому боці будинку або споруди —

не вище першого поверху або на поверсі, де міститься офіс (торговельна точка);

— біля входу в приміщення.

Відповідно документи місцевих органів влади, що встановлюють порядок видачі дозволів на розміщення об’єктів зовнішньої реклами (до яких часто віднесені і вивіски) та справляння плати за таке розміщення, потрібно буде застосовувати з урахуванням згаданого нововведення.

Якщо вивіска (табличка) відповідають визначенню із Закону про рекламу, для її розміщення дозвіл на розміщення зовнішньої реклами не потрібний, так само, як і не потрібне внесення плати за таке розміщення.

 

Рекламні заходи і знижки

Щодо знижок знову застережено, що це захід тимчасовий, тобто знижки не можуть бути безстроковими, має існувати дата їх закінчення.

І ще одне уточнення: тепер у

Законі про рекламу буде визначено поняття «заходи рекламного характеру — заходи щодо розповсюдження реклами, які передбачають безкоштовне розповсюдження зразків рекламованих товарів та/або їх обмін споживачам однієї кількості або одного виду рекламованого товару на інший».

У свою чергу

підпункт 5.4.4 Закону про оподаткування прибутку (стаття 5 цього Закону поширюється на підприємців на загальній системі оподаткування) встановлює, що до складу валових витрат витрати на безкоштовну роздачу зразків включаються частково (не більше 2 % від чистого доходу за минулий рік), а витрати на проведення решти рекламних заходів — повністю. Звідси напрошується такий висновок: витрати на обмін одного виду (кількості) рекламованого товару на інший до складу валових витрат можна відносити в повному розмірі (без 2-відсоткового обмеження).

 

Реклама алкоголю та тютюнових виробів

Найістотніші зміни в

Законі про рекламу пов’язані саме з алкогольно-тютюновою рекламою. Але приготуватися до них іще є час, оскільки реалізовуватимуться вони поступово.

Спочатку, з набуттям чинності

Законом № 145, стане неможливим використовувати популярних осіб у рекламі алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пива та напоїв, виготовлених на його основі, а також у рекламі товарних знаків такої продукції. Крім того, заборонено буде навіть непряме схвалення популярними особами куріння або вживання алкогольних напоїв та пива.

На зовнішній рекламі або в друкованих ЗМІ попереджувальні написи: «Куріння може викликати захворювання на рак» та «Надмірне вживання алкоголю шкідливе для вашого здоров’я» — потрібно виконувати тільки горизонтально, чорним по білому.

Уже

з 01.01.2009 р. набуде чинності заборона рекламувати алкоголь та тютюнові вироби за допомогою зовнішньої реклами (додатково до існуючих заборон на внутрішню рекламу та рекламу на транспорті такої продукції). Ще одне обмеження з 01.01.2009 р.: якщо трансляцію теле- або радіопередачі спонсорує виробник алкогольних напоїв, то будь-яку інформацію про такого спонсора (навіть його назву або товарний знак) не можна буде згадувати ні у вигляді дикторського тексту, ні у вигляді звукового супроводу. На радість спонсорів, які виробляють тютюнову продукцію, для них таку заборону поки що не встановлено.

Далі більше.

З 01.01.2010 р. рекламувати алкогольно-тютюнову продукцію заборонять навіть у всіх друкованих ЗМІ (крім спеціалізованих видань).

Залишиться тільки можливість проводити спеціалізовані виставки алкогольної продукції або тютюнових виробів. А їх, у свою чергу, допускається організовувати виключно в приміщенні або на захищеному майданчику, за умови встановлення організаторами заборони на відвідини таких виставок для осіб, які не мають права придбавати алкогольно-тютюнову продукцію.

 

Реклама лікарських препаратів

Рекламуючи лікарські засоби і медичну техніку, не потрібно буде зазначати загальні застереження щодо їх використання, а також рекомендувати споживачам реклами в обов’язковому порядку ознайомитися з інструкцією щодо застосування лікарського засобу. Замість цього

необхідно вказати вимогу про те, що консультація з лікарем перед застосуванням препарату обов’язкова.

 

Реклама товарів, що ліцензуються/сертифікуються

Щодо товарів, виготовлення або реалізація яких допускається тільки за наявності спеціального дозволу, сертифіката або ліцензії, згадувати в рекламі реквізити цих документів (номер, дату, найменування органу, що видав документ) відтепер необов’язково, тобто скоромовки типу «ліцензія НБУ від 10.02.2002 р.» зникнуть.

Проте, що

важливо: якщо підприємець займається розміщенням реклами таких товарів, він в обов’язковому порядку зобов’язаний мати в себе копії сертифіката, дозволу або ліцензії, отримані від рекламодавця і завірені в установленому порядку. Інакше поширювати цю рекламу він не має права (відповідальність за порушення — штраф  у п’ятикратному розмірі від вартості розміщення реклами — стаття 27 Закону про рекламу).

 

Соціальна реклама

За встановлення і розміщення соціальної реклами

податок на рекламу тепер сплачувати не потрібно. Відповідні зміни внесені до самого Декрету № 56-93.

Крім того, у соціальній рекламі

дозволено згадувати громадські організації, які виступають як рекламодавці.

 

Нові заборони та обмеження

Закон № 145

заборонив провайдерам програмних послуг розміщувати реклами в програмах і передачах зарубіжних телерадіокомпаній.

Також заборонено використовувати в рекламі

найменування органів місцевого самоврядування.

Для того, щоб розмістити зображення або ім’я фізособи в рекламі, необхідно мати

письмову згоду від цієї особи.

 

Висновки

Вивіска тепер однозначно рекламою не є

, але при цьому вона має відповідати встановленим вимогам.

Не вважається рекламою

також інформація про товар або його виробника, розміщена усередині торговельної точки, де цей товар продається, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці.

Найближчим часом

стане неможливим використовувати популярних осіб у рекламі алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пива і напоїв з нього, навіть непрямо. А з 01.01.2009 р. взагалі не можна буде рекламувати алкоголь і тютюнові вироби за допомогою зовнішньої реклами. Причому з 01.01.2010 р. рекламувати алкогольно-тютюнову продукцію заборонять навіть у всіх друкованих ЗМІ (крім спеціалізованих видань).

Розміщуючи рекламу товарів, що ліцензуються/сертифікуються, необхідно вимагати в рекламодавця завірені

копії відповідних ліцензій, дозволів або сертифікатів.

За розміщення

соцреклами податок на рекламу сплачувати вже не потрібно.

Реклама

лікарських препаратів потребує обов’язкової вказівки на необхідність перед прийомом проконсультуватися з лікарем.

Провайдери програмних послуг більше не мають права розміщувати

рекламу в програмах та передачах зарубіжних телерадіокомпаній.