18.05.2009

Вендинг як об’єкт уваги (торгівля через автомати)

Стаття

Вендинг як об’єкт уваги (торгівля через автомати)

 

Невеликий стартовий капітал, стабільний попит і низька конкуренція роблять привабливим ринок вендинга для організації власного діла навіть в умовах кризи. Саме тому ми вирішили звернути увагу на

сферу роздрібної торгівлі, де використовуються торговельні автомати і продаж здійснюється без участі людини, тобто вендинг.

 

Ринок вендинга

Торговельними автоматами з гарячими і холодними напоями українців не здивуєш.

У докризові часи цей бізнес приносив підприємцям до 300 % рентабельності. Але щойно справи в країні дещо занепали, доходи автоматизованих продавців «чаю-кави-капучіно» почали зменшуватися.

За підсумками 2008 року реалізація знизилася на 15 %, у 2009-му очікується зниження ще на 20 — 25 %, — вважають фахівці вендингових компаній.

У першу чергу це стосується автоматизованих торговців у великих містах. Одні з них простоюють, не справляючись з конкурентом за рогом. Інші, розташовані в банках, агентствах нерухомості, іпотечних агентствах, втратили частину своїх постійних клієнтів у зв’язку з кризою.

У регіонах, навпаки, ніша нестримно збільшується.

Наприклад, у 2008 році в Західній Україні продажі торговельних автоматів зросли до 70 % порівняно з 2007-м.

Проте все зазначене вище — зовсім не привід викреслити вендинговий бізнес з розряду прибуткових. Адже продаж напоїв — лише одна з ніш вендинга і освоювати її українські бізнесмени почали зовсім недавно.

В цілому оператори ринку вважають, що всеукраїнський ринок торговельних автоматів ще далекий від насичення. Так, за даними експертів, він заповнений усього на 5 %. Вихід на нього, залежно від амбіцій, обійдеться на старті в 3 — 10 тис. дол. США.

Важлива перевага вендинг-торгівлі — можливість цілодобової роботи при стовідсотковому рівні оплати послуг з боку клієнтів.

Оренда місця коштуватиме власнику торговельного автомата 150 — 250 дол. США за 1 кв. м (до кризи в окремих випадках сума могла становити до 500 дол. США) або 15 — 20 % від суми виручки, яку доведеться заплатити господарям приміщення. Зате на рекламу — жодних витрат: автомати рекламують себе самі.

На жаль, і вендинг-бізнес не позбавлений підводних каменів.

Як будь-яка машина, автомат потребує обслуговування. Він не попереджає про неполадки, а відразу виходить з ладу. Щоб власник міг миттєво реагувати на будь-яку ситуацію, багато автоматів оснащуються GSM-модулями (за окрему плату — до 400 дол. США) і можуть по Інтернету повідомляти своєму власнику про хід продажів, запаси товару або технічні неполадки.

 

Новини вендинг-ринку

У 2008 році на ринку з’явилися

копіювальні торговельні автомати і торговельні автомати з продажу бахіл. Спочатку вони не могли знайти своїх «прибічників» (у другому півріччі 2008 року продано всього лише п’ять торговельних автоматів). Але вже у грудні 50 машин знайшли своїх власників. Що стосується прогнозів на 2009 рік, то, на думку вендинг-експертів, продажі «копіркіних» і «бахілкіних» мають різко збільшитися.

Щоправда, у зв’язку з тим, що більшість таких апаратів установлюються в державних установах, процес просування сповільнюється. Уся річ у тім, що власник торговельного автомата має отримати дозвіл Фонду держмайна, а на це завжди витрачається багато часу. Напевно, тому в невеликих містах продажі на 30 % більші, ніж у мільйонниках. Менше всього копіювальних автоматів та автоматів з бахілами представлено в Києві.

Автомат-ксерокс коштує близько 3 — 4 тис. дол.

США. Собівартість однієї копії в кризу («стрибаючий» курс позначається на ціні витратних матеріалів) становить 0,13 — 0,16 грн. Ціну ж на послугу власник автомата регулює сам: від 0,2 до 6 грн. за сторінку. Це дає можливість пов’язати вартість послуги з рівнем доходів жителів того чи іншого населеного пункту.

Крім того, до витратної частини необхідно включити купівлю паперу (пачка з 500 аркушів — 20 грн.), тонер-картриджів (550 грн.) та принт-картриджів (480 грн.).

Вартість автомата, що торгує бахілами, — 1290 дол. США.

Дуже приваблює ціна: він утричі дешевший, ніж копіювальний автомат, але в автомата, що торгує бахілами, вузький діапазон торговельних точок — лікувальні заклади та музеї. Це його і плюс і мінус. Плюс — цілком зрозуміло, де такий автомат установлювати, мінус — кількість закладів, яким необхідні бахіли, обмежена. Виходячи з російського досвіду можна сказати, що у великих містах автомат з бахілами окупається за два місяці. В Україні цей термін імовірно становитиме приблизно півроку.

 

Дуже недалеке майбутнє

На думку фахівців вендингової торгівлі, наступниками кави-автоматів стануть

снек-машини, в асортименті яких будуть не лише шоколадки, а й бутерброди, фрукти. Чим більше товарів пропонує апарат, тим вищим буде дохід. Але при цьому зростуть і витрати на купівлю самого автомата — до 4 — 7 тис. дол. США, і термін окупності — не менше семи місяців.

Безумовно, одним з найперспективніших місць для встановлення снек-машин є навчальні заклади та державні структури з великою кількістю відвідувачів. В Україні поки що не ведеться масове встановлення автоматів у навчальних закладах у зв’язку зі складністю отримання спеціальних дозволів. Тому сьогодні перспективними торговельними точками вважаються місця з високою прохідністю (декілька тисяч осіб на день) та відсутністю інших торговельних об’єктів. А ще на користь торговельних автоматів можна зарахувати мінімальні зручності для споживання придбаних продуктів.

Учасники ринку роблять ставку і на платіжні термінали.

Прогнози учасників вендингового ринку про стрімке зростання сегмента платіжних терміналів більш ніж виправдалися. Їх кількість збільшилася за останній рік у півтора раза. При цьому обсяг продажів досяг 6,8 млн дол. США. Але через кризу темп зростання кількості операторів сповільнився, оскільки більшість учасників купувала торговельні автомати в кредит.

Коштує платіжний автомат близько 3,5 — 5 тис. дол. США. Прибутковість такого автомата становить близько 3 — 4 % від обороту

, тому за умови великих обсягів (близько 50 — 60 тис. грн. на місяць) операцій така техніка може бути досить прибутковою.

Основне завдання операторів ринку платіжних терміналів — пояснити клієнтам, що за допомогою автоматів можна оплачувати не лише мобільний зв’язок, Інтернет і кабельне телебачення

— можна (і потрібно) без черг, «спілкуючись» лише з терміналом, сплатити також рахунки за комунальні послуги та стаціонарний телефон.

Досвід Росії показує, що в одному місці може розміщуватися до п’яти терміналів. Причому всі окупаються.

Перспективною вбачається ніша масажних автоматів

(1,9 — 2 тис. дол. США), а також торговельні автомати з продажу дисків.

Для українців масажний торговельний автомат — новинка, тому підприємці пропонують пробний сеанс безкоштовно. Ця послуга найбільш розвинена на півдні України. У середньому кількість посадок на крісло коливається від 3 до 15 на добу. При ціні послуги 20 грн. за 10 хвилин масажу виручка з одного крісла становить 1,8 — 9 тис. грн. на місяць.

 

Висновок

Ну що можна сказати? Якщо довіритися думці експертів, то вендинг-бізнес вельми привабливий, незважаючи на кризові часи. Крім того, щоб заощадити, спершу можна купити торговельні автомати б/в. Таке обладнання дешевше на 25 — 50 %.

Також автомат можна взяти в оренду, але з 2009 року цю послугу знайти складно. Річ у тім, що з підвищенням відсотків за кредит купівля торговельного автомата обходиться набагато дорожче. Відповідно для того, щоб отримати дохід, автомат потрібно здавати в оренду не за 700 — 1400 грн. на місяць (як було раніше), а не менш ніж за 2 тис. грн. Таким чином, до щомісячних витрат на оренду торговельного місця доведеться додати мінімум 2 тис. грн. «орендних» на сам торговельний автомат. Сума виходить чимала! Ось і рахуйте.

 

Матеріал підготувала Олена Кедрус