21.09.2009

Поштова скринька. Чи можна врахувати минулорічні витрати, якщо пов’язаний з ними дохід отримано в поточному році?

Відповідь на запитання

Чи можна врахувати минулорічні витрати, якщо пов’язаний з ними дохід отримано в поточному році?

 

ЗАПИТАННЯ. Підприємець на загальній системі оподаткування здає в оренду приміщення. У 2009 році він отримав орендну плату відразу за 2008 і 2009 роки. З витратами поточного року (2009 рік) усе зрозуміло, а що робити з витратами, сплаченими у 2008 році у зв’язку зі здаванням приміщення в оренду (чи можна зменшити на суму цих витрат отриманий дохід)?

 

ВІДПОВІДЬ. Ми неодноразово приділяли увагу питанням, пов’язаним з минулорічними доходами та витратами, але не завжди адекватна позиція податківців при перевірці часто змушує підприємців сумніватися щодо власних прав. Тому детально розглянемо питання минулорічних витрат.

Почнемо з того, що у статті 13 Декрету № 13-92 зазначено таке: «Оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий доход, тобто різниця між валовим доходом (виручкою у грошовій та натуральній формах) i документально підтвердженими витратами, безпосередньо пов’язаними з одержанням доходу.

До складу витрат, безпосередньо пов’язаних з одержанням доходів, належать витрати, які включаються до складу валових витрат виробництва (обігу) або підлягають амортизації згідно із Законом України «Про оподаткування прибутку підприємств».

У додатку 7 до Інструкції № 12 наведено: «Будь-які суми витрат фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності до моменту одержання доходу від результату такої діяльності є її власним ризиком… виключно факт одержання доходу може бути підставою для включення до валових витрат звітного періоду не всіх поспіль витрат, а тільки тієї їх частини, яка прямо цьому доходу відповідає».

Що звідси випливає? Три умови визнання витрат, які повинні виконуватися одночасно:

1) витрати має бути документально підтверджено (

необхідний документ про оплату витрат);

2) витрати повинні відповідати переліку зі

статті 5 або статті 8 Закону про податок на прибуток ;

3)

дохід звітного періоду можна зменшити не на всі поспіль витрати, а лише на ті, які безпосередньо пов’язані з ним.

Зазначимо, що ні

Декрет № 13-92, ні Інструкція № 12 не містять жодних додаткових обмежень щодо включення затрат до витрат. Зокрема, ніде немає заборони на те, щоб уключити до витрат затрати, понесені протягом попередніх років.

При цьому в нашому випадку одночасно виконуються всі умови визнання витрат, а саме:

— існують документи про оплату витрат (платіжні доручення, чеки, квитанції тощо). Та обставина, що їх датовано 2008 роком, як ми вже з’ясували, не має значення;

— витрати, пов’язані з діяльністю підприємця (зі здаванням приміщення в оренду), отже, вони включаються до валових на підставі

підпункту 5.2.1 Закону про податок на прибуток;

— витрати, понесені у 2008 році, пов’язані з доходом, отриманим у поточному році (орендна плата за 2008 рік).

Отже,

немає жодних перешкод для того, щоб зменшити отриману в поточному році орендну плату за 2008 рік на суму витрат, понесених орендодавцем у 2008 році.

Документи консультації

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Декрет № 13-92

— Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.

Інструкція № 12 — Інструкція про оподаткування доходів фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю, затверджена наказом ГДПІУ від 21.04.93 р. № 12.