04.07.2011

Поштова скринька. Як обліковувати суми передоплат у доходах і витратах

Відповідь на запитання

Як обліковувати суми передоплат у доходах і витратах

 

ЗАПИТАННЯ. Підприємець працює на загальній системі оподаткування. Як йому обліковувати в доходах і витратах суми передоплат (аванси отримані та аванси сплачені)?

 

ВІДПОВІДЬ. Для підприємця аванси отримані — це завжди дохід, незважаючи на те, що на дату їх отримання товари ще не відвантажено (роботи/послуги ще не виконано). Отже, у той день, коли передоплату отримано до каси або на поточний рахунок, підприємець має відобразити дохід (записати суму отриманого авансу до графи 3 Книги ОДВ — підпункт 3.3 Порядку № 1025).

Складніша справа з авансами виплаченими. Так, підпункт 139.1.3 Податкового кодексу забороняє включати до витрат суми передоплат за товари, роботи, послуги. Тому на дату перерахування передоплати ні витрати, ні тим більше доходи не виникають.

Право на витрати, як відомо, виникне лише в тому місяці, в якому підприємець сам продасть ці товари, а точніше — отримає за них оплату (або передоплату). Саме в цьому місяці суму сплаченого за товари авансу можна буде відобразити в графі 6 Книги ОДВ (і зменшити на цю суму дохід, що підлягає оподаткуванню).

Однак ще до цього моменту сплачені аванси можна записати до графи 5 або 10 Книги ОДВ: на дату отримання товарів та/або підписання акта приймання-передачі робіт/послуг відповідно.

Схематично це матиме такий вигляд (див. рисунок):

 

Облік передоплат у доходах і витратах підприємця

 


Документи консультації

Податковий кодекс

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Порядок № 1025 — Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування, та фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1025.