Теми статей
Обрати теми

Податкові перевірки: що треба знати?

Амброзяк Наталя, юрист
Закон щодо переформатування мораторію на податкові перевірки підписано. Чи збільшиться кількість перевірок? На що слід звернути увагу? Про це розкажемо у статті.

Перший дотик до Закону України від 09.11.2023 № 3453-IX, далі — Закон № 3453 (раніше — законопроєкт № 10016-д) ми вже робили (див. «Податки & бухоблік», 2023, № 84). Нагадаємо, що тоді нардепи хотіли переформатувати мораторій на перевірки з 01.11.2023. Однак не сталося як гадалося. Зміни було перенесено на грудень 2023.

Зверніть увагу:

норми Закону набирають чинності з 8 грудня 2023 року, а не з 1 грудня

На дату «1 грудня» у п. 1 розд. ІІ Закону № 3453 уваги не звертаємо! Усе тому, що цей документ було офіційно опубліковано 07.12.2023, а у нормі визначено, що Закон набирає чинності «не раніше дня, наступного за днем його опублікування». Звідси і береться дата 8 грудня.

Дозволені та заборонені перевірки

Отже, поговоримо про те, кого ж будуть перевіряти, а кого — ні. Викладемо інформацію у форматі таблиці для легшого сприйняття ☺.

Дозволені та заборонені перевірки з 08.12.2023

№ з/п

Кого (не)перевіряють?

Підстава

Дозволені перевірки

1

Камеральні (щодо усіх платників)

п.п. 75.1.1, ст. 76 ПКУ

2

Планові документальні виключно щодо:

1) госпсуб’єктів, які займаються (займалися) виробництвом та реалізацією підакцизних товарів;

2) госпсуб’єктів, які займаються (займалися) організацією та проведенням азартних ігор в Україні (гральний бізнес);

3) госпсуб’єктів, які надають (надавали) фінансові та платіжні послуги;

4) нерезидентів, які здійснюють/здійснювали в Україні діяльність через відокремлені підрозділи (наприклад, постійні представництва) та одночасно відповідають хоча б одному з таких критеріїв:

рівень зростання податку на прибуток на 50 і більше відсотків менший рівня зростання доходів платника;

декларування нарахованої зарплати за відсутності декларування об’єкта оподаткування податком на прибуток або доходу, звільненого від оподаткування відповідно до міжнародного договору України;

5) платників, які за підсумками 2021 року відповідають хоча б одному з таких критеріїв:

— рівень сплати податку на прибуток на 50 і більше відсотків менший рівня сплати податку у відповідній галузі. Критерій не поширюється на платників єдиного податку;

— рівень сплати ПДВ на 50 і більше відсотків менший за рівень сплати податку у відповідній галузі;*

дебіторська заборгованість перевищує кредиторську більш ніж у 2 рази;

— загальна сума витрат, відображених у декларації про майновий стан і доходи, складає 75 % або більше суми загального річного доходу, задекларованого у такій декларації.

Працюватиме цей критерій, якщо сума загального річного доходу, отриманого від підприємницької діяльності, становить 10 млн грн і більше;

— податковий агент-юрособа нараховував та/або виплачував зарплату в розмірі менше середньої зарплати у відповідній галузі у відповідному регіоні (за основним місцем обліку)

ст. 77, п.п. 69.352 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

* Цей критерій не працюватиме, якщо у платника операції з вивезення товарів за межі України становлять 25 % і більше загальних обсягів постачання + рівень сплати податку на прибуток не менше 50 % рівня сплати податку у відповідній галузі.

3

Позапланові документальні виключно щодо:

платників, податкова адреса яких ніяким чином не пов’язана ні з тимчасово окупованою територією, ні з територією активних або можливих бойових дій (станом на початок тимчасової окупації, початок активних або можливих бойових дій відповідно)

будь-який пункт ст. 78 ПКУ

платників, податкова адреса яких знаходиться на тимчасово окупованій території (станом на початок такої окупації), виключно:

за зверненням платника

п. 78.2 ПКУ

якщо платник подав заперечення на акт перевірки або податкове повідомлення-рішення (далі — ППР)

п.п. 78.1.5 ПКУ

у разі реорганізації (крім перетворення)/ліквідації юрособи (її структурного підрозділу) або ФОП

п.п. 78.1.7 ПКУ

якщо платником заявлено бюджетне відшкодування ПДВ або від’ємне значення з цього податку більше 100 тис. грн

п.п. 78.1.8 ПКУ

якщо податківці вищого рівня перевірили колег з нижчого за рівнем органу та виявили порушення при проведенні перевірок платників

п.п. 78.1.12 ПКУ

якщо податківці отримали від іноземних держорганів інформацію про можливі податкові, «валютні» та інші підконтрольні фіскалам порушення, на предмет наявності/відсутності яких платника вже перевіряли

п.п. 78.1.21 ПКУ

якщо податківці одержали інформацію про порушення платником валютного законодавства в частині граничних строків надходження товарів за імпортними операціями/розрахунків за експортними операціями

Формально можливий будь-який пункт зі ст. 78 ПКУ. Але найбільш відповідний, на нашу думку, п.п. 78.1.1 ПКУ

платників, податкова адреса яких знаходиться на території активних бойових дій (станом на початок таких дій) — виключно на тих же підставах, що і для тих, хто зареєстрований на тимчасово окупованій території (див. вище)

платників, податкова адреса яких знаходиться на території можливих бойових дій (станом на початок таких дій), виключно:

за зверненням платника

п. 78.2 ПКУ

якщо податківці одержали інформацію про порушення, надіслали запит платнику, а платник на нього не відповів у встановлений у ПКУ строк. Йдеться про запити виключно щодо:

а) отриманої податківцями інформації, що свідчить про порушення законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами з України; з питань оподаткування доходів нерезидентів, які здійснюють/здійснювали свою діяльність через відокремлені підрозділи (наприклад, постійні представництва);

б) платників, які здійснювали/здійснюють діяльність у сфери виробництва/реалізації підакцизки;

в) платників, які здійснювали/здійснюють діяльність у гральному бізнесі в Україні;

г) платників податків, які надають/надавали фінансові, платіжні послуги

п.п. 78.1.1 ПКУ

якщо не подано декларації, розрахунки, звітність виключно у частині трансфертного ціноутворення

п.п. 78.1.2 ПКУ

якщо платник подав уточненку за вже перевірений період

п.п. 78.1.3 ПКУ

якщо платник подав заперечення на акт перевірки або податкове повідомлення-рішення (далі — ППР)

п.п. 78.1.5 ПКУ

у разі реорганізації (крім перетворення)/ліквідації юрособи (її структурного підрозділу) або ФОП

п.п. 78.1.7 ПКУ

якщо платником заявлено бюджетне відшкодування ПДВ або від’ємне значення з цього податку більше 100 тис. грн

п.п. 78.1.8 ПКУ

якщо на платника покупцем подано скаргу щодо ненадання/помилки у податкових чи акцизних накладних

п.п. 78.1.9 ПКУ

якщо податківці вищого рівня перевірили колег з нижчого за рівнем органу та виявили порушення при проведенні перевірок платників

п.п. 78.1.12 ПКУ

щодо трансфертного ціноутворення

пп. 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 ПКУ

якщо платник не надав інформацію для зустрічної звірки у встановлені ПКУ строки

п.п. 78.1.19 ПКУ

якщо податківці отримали від іноземних держорганів інформацію про можливі податкові, «валютні» та інші підконтрольні фіскалам порушення, на предмет наявності/відсутності яких платника вже перевіряли

п.п. 78.1.21 ПКУ

якщо нерезидент здійснює госпдіяльність через постійне представництво без взяття на податковий облік в Україні

п.п. 78.1.22 ПКУ

якщо податківці одержали інформацію про порушення платником валютного законодавства в частині граничних строків надходження товарів за імпортними операціями/розрахунків за експортними операціями

Формально можливий будь-який пункт зі ст. 78 ПКУ. Але найбільш відповідний, на нашу думку, п.п. 78.1.1 ПКУ

4

Фактичні перевірки щодо:

— платників, які не потрапляють у винятки (див. п. 8 таблиці);

— платників, податкова адреса яких знаходиться на території можливих бойових дій (на дату початку таких дій) та, одночасно, хто здійснює діяльність:

а) у сфері виробництва/реалізації підакцизки;

б) у сфері грального бізнесу в Україні;

в) у сфері купівлі/продажу інвалюти;

г) без держреєстрації як суб’єкта господарювання

п. 80.2, п. 7 п.п. 69.351підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

5

Документальні ЄСВ-перевірки (з урахуванням особливостей, встановлених для інших податкових перевірок)

По суті, йдеться про підстави, за яких дозволено інші податкові перевірки.

Вважаємо, що ЄСВ можуть перевірити у рамках дозволених планових документальних перевірок, а також позапланових документальних перевірок за п.п. 78.1.1 ПКУ. Дозволені фактичні та інші позапланові докперевірки мають специфічні підстави, які ЄСВ не стосуються

Див. п. 925 розд. VIII Закону України «Про збір та облік єдиного внеску…» від 08.07.2010 № 2464-VI

Заборонені перевірки

6

Планові документальні щодо:

платників, які не потрапили до категорій, щодо яких дозволені планові перевірки

Виходячи з п.п. 69.352 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

ФОП-єдиноподатників груп 1 та 2

(крім позапланових докперевірок щодо припинення ФОП, тобто у рамках припинення єдиноподатників груп 1 та 2 можуть перевірити)

Заборона діє до 01.12.2024

п. 1 п.п. 69.351підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

платників, яких зачіпають дозволені планові докперевірки (див. п. 2 таблиці), але у яких податкова адреса знаходиться на:

тимчасово окупованій території (станом на початок такої окупації).

Заборона діятиме до останнього календарного дня місяця, в якому завершилася окупація (наприклад, якщо окупація завершилася 18.10.2023, то дія заборони має завершитися 31.10.2023). Якщо платник змінив свою податкову адресу — заборона діятиме до дати держреєстрації зміни своєї податкової адреси;

території активних бойових дій (станом на початок таких дій).

Заборона діятиме до останнього числа місяця, в якому були завершені активні бойові дії, або дати держреєстрації зміни податкової адреси;

території можливих бойових дій (станом на початок таких дій).

Заборона діятиме до останнього числа місяця, в якому були завершені можливі бойові дії, або дати держреєстрації зміни податкової адреси

пп. 2, 3, 4 п.п. 69.351 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

7

Позапланові документальні щодо:

ФОП-єдиноподатників груп 1 та 2

(крім позапланових докперевірок щодо припинення ФОП, тобто у рамках припинення єдиноподатників груп 1 та 2 можуть перевірити)

Заборона діє до 01.12.2024

п. 1 п.п. 69.351підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

платників, яких не зачіпають дозволені позапланові докперевірки (див. п. 3 таблиці) та одночасно у яких податкова адреса знаходиться на:

тимчасово окупованій території (станом на початок такої окупації).

Заборона діятиме до останнього календарного дня місяця, в якому завершилася окупація (наприклад, якщо окупація завершилася 18.10.2023, то дія заборони має завершитися 31.10.2023). Якщо платник змінив свою податкову адресу — заборона діятиме до дати держреєстрації зміни своєї податкової адреси;

території активних бойових дій (станом на початок таких дій).

Заборона діятиме до останнього числа місяця, в якому були завершені активні бойові дії, або дати держреєстрації зміни податкової адреси;

території можливих бойових дій (станом на початок таких дій).

Заборона діятиме до останнього числа місяця, в якому були завершені можливі бойові дії, або дати держреєстрації зміни податкової адреси

пп. 2, 3, 4 п.п. 69.351 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

8

Фактичні перевірки щодо платників, у яких об’єкти оподаткування/об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, де має відбутися перевірка, знаходяться на:

тимчасово окупованій території (станом на дату початку таких дій).

Заборона діє до дати завершення тимчасової окупації відповідних територій

п. 5 п.п. 69.351підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

території активних бойових дій (станом на дату початку таких дій).

Заборона діє до дати завершення активних бойових дій на відповідних територіях

п. 6 п.п. 69.351підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

території можливих бойових дій (станом на дату початку таких дій).

Заборона діє до дати завершення можливих бойових дій на відповідних територіях.

Ще раз нагадаємо, що дозволеними у цьому випадку є фактичні перевірки щодо певних категорій платників (див. п. 4 цієї таблиці)

п. 7 п.п. 69.351підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

9

Перевірки щодо ЄСВ, які не потрапили до дозволених (див. п. 5 таблиці)

п. 925 розд. VIII Закону України «Про збір та облік єдиного внеску…» від 08.07.2010 № 2464-VI

На що ще слід звернути увагу?

Планові перевірки. По-перше, як і до 08.12.2023, на формування плану-графіка не впливають критерії ризиковості платників, які передбачені розд. ІІІ Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 02.06.2015 № 524 (ср. ). Тобто навіть якщо у вас цих критеріїв немає, але перевірка щодо вас дозволена (див. таблицю), то податківці можуть завітати. Це прямо передбачено наразі п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

По-друге,

як і до 08.12.2023, оновлювати план податківці можуть щомісячно

При цьому враховуються:

— обставини непереборної сили (форс-мажор);

— наявність/відсутність безпечних умов для проведення перевірок;

— інші обставини, передбачені у п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (очевидно, йдеться, наприклад, про наявність призупинення перевірки через вмотивовану заяву платника або через повідомлення про втрату первинки у порядку п.п. 69.28 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

По-третє, планові перевірки, не завершені станом на 24.02.2022, поновлюються на невикористаний строк (звісно, крім тих перевірок, які наразі під забороною).

По-четверте, оновлений план оприлюднюється на сайті ДПСУ (як і завжди) не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік. Шукайте актуальний план за посиланням.

По-п’яте, інформацію про рівні сплати ПДВ, податку на прибуток по галузях та показники середньої зарплати по підприємствах у відповідній галузі у відповідному регіоні за 2021 рік можна буде дізнатися на офіційному сайті ДПСУ: tax.gov.ua. Ці дані податківці мають опублікувати до 17 грудня 2023 р. Увага! Галузь визначається за видами діяльності на рівні класу згідно з КВЕД 009:2010.

Безпечні умови для майже будь-якої перевірки та її призупинка. Нагадаємо: перевірки можуть проводитися за наявності безпечного доступу/допуску до приміщень платника, його документів та можливості безпечного проведення інвентаризації. Якщо є небезпека — перевірка має призупинятися.

Це правило лишається, і воно передбачено наразі у п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Відмінність між поточною та попередньою редакцією норм полягає у тому, на які перевірки поширюється призупинення, зокрема, через небезпеку. Наразі, не будуть призупинятися через небезпеку позапланові документальні перевірки:

— бюджетного відшкодування ПДВ (п.п. 78.1.8 ПКУ). Було і до 08.12.2023;

— платників, щодо яких отримано інформацію про порушення щодо оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України (п.п. 78.1.1 ПКУ);

— через те, що податківці отримали від іноземних держорганів інформацію про можливі податкові, «валютні» та інші підконтрольні фіскалам порушення, на предмет наявності/відсутності яких платника вже перевіряли (п.п. 78.1.21 ПКУ).

Ці ж перевірки не призупинятимуться на підставі письмової вмотивованої заяви платника та через подання платником повідомлення про втрату первинки/відсутність до неї доступу у порядку п.п. 69.28 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Про що, знову ж таки, свідчить той же п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Як швидко прийдуть на дозволену перевірку? Усе залежить від типу перевірки.

1. Планові перевірки. Нерезидентів та платників, які за підсумками 2021 року відповідають певним критеріям (див. пп. 4, 5 п. 2 нашої таблиці) можуть перевірити не раніше ніж через 2 місяці з дня оприлюднення оновленого плану-графіка.

«Підакцизників», гральний бізнес, надавачів фінансових/платіжних послуг (див. пп. 1, 2, 3 п. 2 нашої таблиці) мають право перевіряти не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану.

Отже,

скоріше за все, до тих, кого дозволили включати в план після 08.12.2023 (пп. 4, 5 п. 2 нашої таблиці) з плановою перевіркою у грудні 2023 вже не прийдуть

Також не забувайте, що за 10 календарних днів до дня проведення планової перевірки платник має отримати:

— копію наказу про проведення перевірки;

— повідомлення із зазначенням дня початку перевірки (бо у плані, нагадаємо, вказується лише місяць).

2. Позапланові перевірки. У більшості випадків перед перевіркою надійде письмовий запит від податківців. І саме у разі ненадання відповіді на запит податківці можуть завітати до платника. Йдеться про позапланові докперевірки на підставі пп. 78.1.1, 78.1.4*, 78.1.9 ПКУ**.

В інших випадках запити теж можливі, але наявність/відсутність відповіді не впливає на право провести перевірку. А отже, так вже сильно чекати на запит тут не варто.

* Актуально для платників, які ніяким чином не пов’язані з територією можливих/активних бойових дій або тимчасово окупованою територією.

** Звісно, ми враховуємо дозвіл або заборону на цю перевірку. Див. таблицю в цій статті.

3. Фактичні перевірки. Нагадаємо, що дозволені були усі без винятку фактичні перевірки ще до 08.12.2023. Тобто приходити податківці можуть хоч завтра з такою перевіркою. Проте тепер вони це не зможуть зробити щодо певної категорії платників (див. п. 8 таблиці у цій статті).

Пам’ятаймо, що незалежно від типу перевірки, перед нею перевіряючі мають обов’язково надати (ст. 81.1 ПКУ):

— направлення на перевірку;

— наказ про проведення перевірки;

— свої посвідчення.

Висновки

  • ФОП-єдиноподатників груп 1 та 2 перевіряти в рамках планових та позапланових документальних перевірок не будуть. Крім випадків, якщо такий ФОП закривається.
  • У цілому, платників, у яких податкова адреса або об’єкти оподаткування/об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, знаходяться на тимчасово окупованій території, території можливих або активних бойових дій, чіпати не будуть. Але винятки все-таки і тут є.
  • План можуть оновлювати щомісячно (як і раніше). Критерії ризиковості з розд. ІІІ Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 02.06.2015 № 524, у цьому випадку не працюють.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі