Розглянемо практичну ситуацію, на прикладі якої й пояснимо, що до чого.
Ситуація. Підприємство, що здійснює вантажні перевезення по території України, використовує при цьому власну форму ТТН. Після того як у 2021 році з’явилась вимога вказувати в ТТН габарити транспортного засобу, ми додали відповідні реквізити в цю форму і користуємося нею далі. Нещодавно від контрагентів дізналися, що начебто є затверджена форма, яка містить ці реквізити, і саме її й треба було застосовувати протягом останніх двох років. Чи визнають податківці реальність операцій з перевезення? Чи не краще перевиписати усі ТТН за ці два роки за новою формою?
Одразу заспокоїмо вас і решту читачів: жодні зміни до затвердженої форми ТТН не вносилися вже протягом майже 5 років. Тож виписувати заново ТТН за якоюсь міфічною формою вам не доведеться. А якби навіть якісь зміни й відбулися, на легітимність вашої власної форми ТТН це ніяк не вплинуло б. Оскільки габаритно-вагові реквізити ТТН, про які ви запитуєте, — не бухгалтерсько-податкового характеру. Їх наявність у ТТН перевіряє Укртрансбезпеки під час рейдових перевірок на трасі, а не ДПС під час документальних перевірок.
На нашу думку, навіть повна відсутність таких реквізитів не заважає класифікації ваших ТТН як бухпервинки. Якщо, звісно, в решті з нею все гаразд.
А тепер — про все по черзі. Підемо за хронологією і почнемо з Правил № 363*.
Довгий час основні питання обігу ТТН, її складання, форми тощо регулювали лише Правила № 363. За визначенням, наведеним у цьому нормативному акті,
ТТН — єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ) на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи
ТТН може бути складена в паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені Правилами № 363.