Темы статей
Выбрать темы

Хто може заміщувати старосту, та як це здійснюється

Брусенцова Яна, директор Департамента изданий для публично-правовой сферы, главный редактор изданий «Местное самоуправление» и «Радник старости», юрист
До нашої редакції звернулися із запитаннями такого характеру. Нема старости. Чи можна його обов’язки тимчасово покласти на радника або консультанта розпорядженням міського голови? Чи може тоді ця особа виконувати всі обов’язки старости, які прописані в Положенні? Чи взагалі це буде правомірно?

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про місцеве самоврядування в Україні Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».

Одразу хочу зазначити, що питання не з самих простих та не мають однозначного регулювання на рівні законодавства. Спробую поки що надати на них стислі відповіді. Отже…

Чи можна обов’язки відсутнього старости тимчасово покласти на радника або консультанта розпорядженням міського голови?

З точки зору законодавства — так, це можливо здійснити за умови, що радник або консультант є посадовою особою органів місцевого самоврядування, оскільки повноваження, які «закріплені» за посадою старости, мають здійснюватися саме посадовими особами (це випливає щонайменше зі ст. 541 Закону про місцеве самоврядування в Україні.

У цій ситуації покладання на радника чи консультанта додатково деяких повноважень старости має здійснюватися розпорядженням голови з дотриманням положень Кодексу законів про працю України. Відповідно до ст. 10 Закону України від 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» саме голова приймає на службу радника чи консультанта шляхом видання розпорядження, тобто виступає роботодавцем по відношенню до нього. Отже, коли ставиться питання про «розширення» повноважень, то це також здійснюється роботодавцем шляхом видання відповідного розпорядчого документа.

Питання, на мою думку, виникає щодо доцільності покладання повноважень старости саме на консультанта або радника, нехай навіть тимчасово. Початково роль інституту старости та інституту патронатної служби, до якої належать в тому числі і радник, і консультант, є докорінно різними.

Пропоную звернутись до Типових професійно-кваліфікаційних характеристик посадових осіб місцевого самоврядування, затверджених наказом Національного агентства України з питань державної служби від 07.11.2019 № 203-19 (рекомендовані для використання обласним, міським, районним (районним у містах), сільським, селищним радам при розробці професійно-кваліфікаційних характеристик і посадових інструкцій посадових осіб місцевого самоврядування). У них визначено, зокрема, завдання, обов’язки та повноваження радника (консультанта) міського голови, голови обласної, районної (районної в місті) ради. Передбачається, що він здійснює аналітичне забезпечення діяльності міського голови, голови обласної, районної (районної в місті) ради (далі — голови) під час реалізації ним визначених законодавством повноважень. Готує разом із керівниками підрозділів виконавчого комітету (апарату), виконавчих органів ради проєкти поточних та перспективних планів роботи ради. Здійснює аналіз стану справ за відповідним напрямом, бере участь у розробці проєктів рішень ради та розпоряджень голови. У межах визначених повноважень розробляє пропозиції щодо підвищення ефективності роботи голови. Бере участь в організації та проведенні нарад, колегій, семінарів, конференцій, засідань ради згідно з визначеними повноваженнями. Виконує дорадчу роботу. Готує для голови необхідні інформаційно-аналітичні, доповідні записки, огляди, звіти, проєкти доповідей тощо. Забезпечує розвиток інформаційних зв’язків між структурними підрозділами виконавчого комітету (апарату) міської, апарату обласної районної (районної в місті) ради та виконавчими органами відповідної ради, підприємствами, установами, громадськими об’єднаннями з метою своєчасного та якісного виконання посадових обов’язків та забезпечення сприяння в якісному виконанні головою визначених законодавством повноважень.

Якщо їх проаналізувати, то можна зробити декілька висновків:

1) вони націлені безпосередньо на надання максимальної допомоги голові у здійсненні ним управлінських функцій та забезпечення нормальної організації роботи всіх органів місцевого самоврядування (посадових осіб);

2) передбачають максимально повну зайнятість радника (консультанта) для здійснення його безпосереднього функціоналу, адже саме за виконання цих обов’язків в першу чергу передбачається здійснення оплати його праці;

3) покладання на радника (консультанта) додаткового навантаження як певних повноважень старости може призвести до того, що належним чином не будуть здійснюватися ні повноваження радника (консультанта), ні повноваження старости.

І ще одне. На практиці часто радник чи консультант міського голови працюють на громадських засадах — за таких умов здійснення повноважень старости буде неможливим.

Чи може тоді ця особа виконувати всі обов’язки старости, які прописані в Положенні?

На моє особисте переконання, навіть якщо і зважитися на покладання на радника чи консультанта повноважень старости, так точно не може йтися про всі, які закріплені в Положенні про старосту. На практиці староста, окрім базових повноважень, які закріплені в ст. 541 Закону про місцеве самоврядування в Україні, здійснює й додаткові повноваження (вчиняє нотаріальні дії, посвідчує довіреності, прирівняні до нотаріальних, веде військовий облік тощо), можливість покладання яких на посадових осіб органів місцевого самоврядування передбачена іншими законодавчими актами. Більшість додаткових повноважень передбачає:

— наявність певних умов та дотримання вимог для їх здійснення (наприклад, в частині вчинення нотаріальних дій — це отримання доступу до Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України, забезпечення нотаріальної таємниці тощо);

— володіння достатнім лімітом часу для якісного їх виконання;

— володіння належним рівнем знань в тій чи іншій сфері взаємовідносин (наприклад, те ж саме посвідчення довіреностей, прирівняних до нотаріальних, тощо).

Якщо говорити про базові повноваження, то серед них, на мою думку, є ті, які може здійснювати лише староста як посадова особа, кандидатура на зайняття якої за новими вимогами мала би пройти громадське обговорення та отримати такий собі ліміт довіри від жителів старостинського округу (зараз не йдеться про тих старост, яких було призначено до набуття чинності Законом України від 14.07.2021 № 1638-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост»). Наприклад, це такі як: діяти в інтересах жителів відповідного старостинського округу у виконавчих органах ради; брати участь у пленарних засіданнях ради та засіданнях її постійних комісій з правом дорадчого голосу, брати участь у засіданнях виконавчого комітету ради; мати право на гарантований виступ на пленарних засіданнях ради, засіданнях її постійних комісій та виконавчого комітету з питань, що стосуються інтересів жителів відповідного старостинського округу.

Щодо інших повноважень, то їх рівнозначно можна було б розподілити між посадовими особами виконавчих органів, у повноваженнях яких є дотичні до повноважень старости повноваження.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше