Темы статей
Выбрать темы

Як не втрапити в халепу, утворюючи округи та змінюючи старост

Брусенцова Яна, директор Департамента изданий для публично-правовой сферы, главный редактор изданий «Местное самоуправление» и «Радник старости», юрист, Мацокин Андрей, главный редактор всеукраинского издания «Держслужбовець» и спецвыпуска «Юридические практики»
Набув чинності Закон України від 14.07.2021 № 1638-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост». І тут почалися запитання: як утворювати старостинські округи, що робити з тими, які вже утворені, що робити зі старостами, які вже затверджені, як проводити громадські обговорення? Одразу відповімо: єдиних для всіх відповідей на ваші запитання не існує. Нижче про це трохи більше.

Якщо ви розраховуєте отримувати детальні відповіді на ваші запитання від експертів, науковців, профільних міністерств тощо, це ймовірно, але треба враховувати, що листи профільних міністерств носять рекомендаційний характер (і якщо доведеться відстоювати потім свої права в суді, вони вам не дуже допоможуть), експерти та науковці завжди мають свою суб’єктивну думку, і думка одного експерта буде відрізнятися від думки іншого —тож за дотримання тієї чи іншої думки відповідатиме не експерт, а ви. Зважайте на це.

Тому доведеться вам, послухавши всіх перелічених вище, самостійно прийняти своє єдине правильне рішення, керуючись у першу чергу нормами законодавства (бо тільки його братиме до уваги суд).

ОТЖЕ, ЩОДО ОКРУГІВ

Уважно читайте норму Закону № 1638:

«Сільським, селищним, міським радам у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом забезпечити відповідно до статті 541 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» утворення старостинських округів».

Якщо читати її буквально, то йдеться саме про утворення округів відповідно до ст. 541 вказаного Закону, а не про приведення у відповідність вже тих, які є утвореними. Щодо вже утворених, то тут можуть бути інші питання (чи мали право їх утворювати, але знову ж таки, якщо ніхто не оскаржував такі рішення ради, вони є чинними).

ЩОДО ОБГОВОРЕННЯ КАНДИДАТУРИ СТАРОСТИ

Тут взагалі широке поле для фантазії: законодавець не визначив, ні хто такі «жителі», ні коли голова має подати кандидатуру старости на обговорення, і якщо чесно, то вже є думки, що можна подавати і не одну кандидатуру, а декілька.

Єдине — що тут дійсно треба буде затвердити окремий Порядок проведення обговорення… Використовувати ті, що є й стосуються зборів громадян, громадських слухань, навряд чи вийде, оскільки законодавець одразу означив кількісні критерії, яких необхідно дотримуватися під час проходження процедури обговорення та погодження. І ще одне: розробляючи порядки, зважайте, що, скоріш за все, на нас всіх чекають чергові посилені карантинні обмеження (тож такі порядки треба зробити максимально «працюючими» за будь-яких умов.

ЩОДО ЧЛЕНСТВА СТАРОСТ У ВИКОНАВЧИХ КОМІТЕТАХ

Не поспішайте їх звідти виводити, бо багато адміністративних послуг чи дій старости наразі можуть вчиняти, маючи статус саме члена виконавчого комітету.

ЩОДО ЗМІНИ СТАРОСТИНСЬКОГО СКЛАДУ

Не поспішайте услід за округами «перекроювати» склад кандидатур та кількість старост!

1. Змінами передбачена норма, яка говорить про утворення округів, але не про звільнення старост.

2. Пам’ятайте, що староста — не тільки майстер на всі руки чи людина-оркестр! Староста є посадовою особою місцевого самоврядування, з якою укладено строкову трудову угоду та на яку, зокрема, поширюється дія законів України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування», від 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» та законодавства України про працю.

3. З урахуванням вимог законодавства, наведених у попередньому пункті цього переліку, старости набули повноважень за певних підстав, тож припинити їх повноваження можна також лише за певних підстав. І це — не вимога створити округи із законодавчо визначеною мінімальною кількістю жителів.

4. Якщо, наприклад, у вас старости були закріплені за населеними пунктами, які ви плануєте об’єднати в один округ і залишити одного старосту, то зважте на декілька моментів:

— збільшення кількості населення та території, які староста має «обслуговувати», — зміна істотних умов праці для старости. Відповідно до ст. 31 КЗпП власник або уповноважений ним орган не має права вимагати від працівника виконання роботи, не обумовленої трудовим договором. Роботодавець зобов’язаний дотримуватись 2-місячного строку повідомлення про зміни істотних умов праці, визначеного нормами КЗпП;

— староста працює в окрузі чи населеному пункті, але за посадою — у виконавчому комітеті. Строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності може бути розірвано власником або уповноваженим ним органом лише у випадках: змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників. Тож з урахуванням змін скорочення може виявитися оптимальним варіантом;

— жителі одного населеного пункту можуть не сприйняти старосту іншого населеного пункту, а тому потрібно бути готовим до громадського обговорення за визначеною профільним законом процедурою. Зверніть увагу: законодавчо не визначено, що у старостинському окрузі має працювати лише один староста.

5. Подумайте, хто має подати пропозиції про припинення повноважень, якщо пропозицію на погодження подавав голова, а затверджувала рада?

6. У разі, якщо ви вирішили все змінити, не забудьте, що утворення округів, погодження та затвердження кандидатури старости можуть затягнутися на довгий час. Тому заздалегідь подумайте, на кого будуть покладені усі повноваження старости для того, щоб мешканці «були доглянуті»!

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше