Темы статей
Выбрать темы

Положення про попередню оплату: чи треба затверджувати щорічно?

Станкус Татьяна, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Чи обов’язково затверджувати Положення про попередню оплату товарів, робіт і послуг щороку? Чи достатньо оновлювати його лише при внесенні змін?

Засади здійснення попередньої оплати

Передусім коротко нагадаємо основні загальні засади здійснення попередньої оплати бюджетними установами. І для цього насамперед звернемося до норм ч. 1 ст. 49 БКУ*.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

ВАЖЛИВО!

Розпорядник бюджетних коштів приймає рішення про оплату товарів, робіт і послуг після їх фактичного отримання

При цьому відповідно до ч. 2 ст. 49 БКУ Казначейство здійснює платежі за дорученнями розпорядників бюджетних коштів за наявності:

1) відповідного бюджетного зобов’язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету;

2) затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми;

3 ) відповідних бюджетних асигнувань у розпорядників бюджетних коштів.

Але з вищезазначеного правила є винятки, передбачені законодавством. Зокрема, розпорядники та одержувачі бюджетних коштів можуть платити за товари, роботи та послуги після їх отримання, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами КМУ, прийнятими на підставі і на виконання БКУ та інших законів України. Таким нормативно-правовим актом на сьогодні є постанова № 1070*.

* Постанова КМУ «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 04.12.2019 № 1070.

Строки проведення попередньої оплати здебільшого залежать від того, до якої саме категорії видатків належить закупівля товарів, робіт чи послуг поточних чи капітальних.

Так, розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів відповідно до п. 1 постанови № 1070 у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти можуть передбачати попередню оплату. Строки, на які розпорядники (одержувачі) мають право здійснювати попередню оплату за товари, роботи і послуги, наведено у таблиці нижче.

Перелік товарів, робіт і послуг та строки здійснення попередньої оплати

Перелік товарів, робіт і послуг

Строк попередньої оплати

Товари, роботи і послуги за поточними видатками

не більше трьох місяців

Товари, роботи і послуги за капітальними видатками та державними контрактами (договорами)

не більше 12 місяців

Періодичні видання

Товари, роботи і послуг, які закуповуються за зовнішньоекономічними контрактами (договорами), укладеними на виконання міжнародних зобов’язань

не більше 24 місяців

Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення національної безпеки та оборони держави

Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення участі України у міжнародних, національних та всесвітніх виставкових заходах

Ці правила не стосуються закордонних дипломатичних установ, для яких умови здійснення попередньої оплати визначаються окремо МЗС України.

Обов’язковість затвердження положення про попередню оплату

Розмір та строк попередньої оплати в межах вищезазначених строків, кількість платежів з попередньої оплати в межах строку, а також положення щодо здійснення в поточному бюджетному періоді попередньої оплати тих товарів, робіт і послуг, що згідно з договорами про закупівлю передбачається поставити, виконати і надати протягом поточного чи наступного бюджетного періоду, визначають головні розпорядники бюджетних коштів. Про це чітко визначено у п. 1 постанови № 1070.

Саме у зв’язку з цим виникає запитання: яким чином головний розпорядник коштів має встановити такі умови? Постанова № 1070 відповіді на це запитання не дає.

Проте на це та інші запитання відповів Мінфін у листі від 10.03.2020 № 04320-07-2/7631 (ср. ).

Виходячи з роз’яснень, наданих Мінфіном, розуміємо, що на законодавчому рівні немає вимоги щодо обов’язковості розроблення саме Положення про попередню оплату товарів, робіт і послуг. Утім, немає і заборони на його розроблення та затвердження.

А отже, головний розпорядник бюджетних коштів самостійно вирішує, в якому саме документі він визначить:

— конкретний перелік товарів, робіт і послуг, під час закупівлі яких можна здійснювати попередню оплату, з огляду на особливості виконання бюджетних програм;

— розмір попередньої оплати (від 1 до 100 %);

— строк попередньої оплати;

— кількість платежів з попередньої оплати;

— обов’язковість постачання товару, виконання робіт і надання послуг у тому бюджетному періоді, в якому здійснено попередню оплату, чи в наступному.

Якщо у вашому випадку головний розпорядник бюджетних коштів затвердив саме Положення про попередню оплату товарів, робіт і послуг, то це цілком можливий варіант.

Щодо його щорічного затвердження такого Положення, то вважаємо, якщо жодних змін в умовах проведення попередньої оплати не відбулося, то і необхідності його перезатвердження немає. Звісно, якщо самим Положенням або розпорядчим документом, яким його затверджено, не передбачено інше.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше