Темы статей
Выбрать темы

Методрекомендації з бухобліку: що змінив Мінфін?

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Нещодавно Мінфін уніс зміни до Методрекомендацій з бухобліку основних засобів (далі — ОЗ), запасів та облікової політики. Запровадження змін стало результатом прийняття наказу № 310*. Далі розглянемо ключові зміни.

* Наказ Мінфіну «Про затвердження Змін до деяких методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору» від 09.06.2023 № 310.

Які саме зміни до Методрекомендацій з бухобліку підготував Мінфін, ми детально розповідали в матеріалі «Методрекомендації з бухобліку: що зміниться?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 20). Тож затвердження наказу № 310 було лише справою часу. А набув чинності цей документ з 14.06.2023 — з дня оприлюднення на офіційному вебсайті Мінфіну.

Зауважимо: відмінностей між текстом проєкту та наказу № 310 немає. Тому далі нагадаємо основні нововведення, запроваджені цим наказом.

1. Нові об’єкти у складі ОЗ

Перелік об’єктів ОЗ доповнено такими новими позиціями, як активи інфраструктури (мережі доріг, системи каналізації, системи водопостачання та електроенергії тощо) та плодоносні рослини.

При цьому Мінфін уточнив, що активи інфраструктури відповідають визначенню ОЗ та обліковують як окремі об’єкти ОЗ. Що стосується плодоносних рослин, то їх установи мають обліковувати разом з тваринами та багаторічними насадженнями. Також додано визначення багаторічних насаджень та плодоносних рослин в окремому абзаці п.п. 1 п. 1 розд. II Методрекомендацій з обліку ОЗ*.

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.

2. Зміна очікуваних вигід → перегляд строку експлуатації та ліквідаційної вартості

Так, у разі зміни очікуваних економічних вигід від використання об’єкта ОЗ установи мають переглядати строк корисного використання (експлуатації) та ліквідаційну вартість ОЗ. А от займатися цією справою слід наприкінці звітного року.

3. Ліквідаційна вартість ≥ балансова вартість

Відтепер така ситуація є цілком нормальною. З урахуванням нововведень установа може встановити ліквідаційну вартість об’єкта ОЗ на рівні його балансової вартості або навіть вище цього показника. Причому у другому випадку нарахування амортизації дорівнюватиме нулю до тих пір, поки ліквідаційна вартість об’єкта не стане нижчою, ніж його балансова вартість.

Але будьте уважні: зміну строку корисного використання та ліквідаційної вартості об’єкта ОЗ установа має відобразити як зміну облікових оцінок з урахуванням вимог Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 125 «Зміни облікових оцінок та виправлення помилок», затвердженого наказом Мінфіну від 24.02.2010 № 1629 (ср. ).

4. Перелік випадків ненарахування амортизації розширено

А точніше, відповідні норми Методрекомендацій з обліку ОЗ узгоджено з вимогами Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202. Тож віднині в Методрекомендаціях чітко визначено, що амортизація не нараховується на об’єкти ОЗ, доступ до яких обмежений у зв’язку з їх перебуванням у районах проведення воєнних (бойових) дій у період воєнного стану.

5. Правила переоцінки — єдині для всіх ОЗ

Мінфін прибрав згадку про особливий порядок переоцінки об’єктів ОЗ з нульовою залишковою вартістю. З огляду на це, радимо запобігати виникненню подібних ситуацій. Для цього слід або встановити ліквідаційну вартість таких об’єктів, або проводити переоцінку заздалегідь, не очікуючи, доки їх залишкова досягне нульової відмітки.

6. Відкориговано сферу застосування Методрекомендацій з обліку запасів*

Відтепер ці норми повністю узгоджено з НП(С)БО 123**.

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.

** Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 123 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

7. Фінансовим витратам — не місце в первісні вартості запасів

За аналогією до НП(С)БО 123, відтепер у Методрекомендаціях з обліку запасів теж буде чітко прописано, що фінансові витрати не включаються до первісної вартості запасів, а належать до витрат періоду, в якому вони були здійснені (встановлені). Виняток становлять фінансові витрати, які включають до собівартості кваліфікаційних активів відповідно до НП(С)БО.

8. Додаток «Акт списання запасів», Goodbye!

Додаток 1 до Методрекомендацій з обліку запасів, в якому було наведено форму Акта списання запасів, вилучено. Причина — проста і цілком очевидна — запровадження типових форм з обліку та списання запасів.

9. «Косметичні» корективи Типових строків корисного використання

Мінфін підкоригував назви та нумерацію підгруп ОЗ, які обліковують на субрахунку 1017, у додатку 1 до Методичних рекомендацій щодо облікової політики суб’єкта державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11. Та головне — строки використання ОЗ лишилися без змін.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше