Паспорт бюджетної програми — особлива складова ПЦМ
Передусім нагадаємо, що особливими складовими програмно-цільового методу (далі — ПЦМ) у бюджетному процесі є (ч. 2 ст. 20 БКУ**):
— бюджетні програми;
— відповідальні виконавці бюджетних програм;
— паспорти бюджетних програм;
— результативні показники бюджетних програм.
** Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Пaспоpт бюджетної пpогpaми місцевого бюджету є документом, який визначає мету, завдання, відповідальних виконавців, результативні показники та інші характеристики бюджетної програми місцевого бюджету відповідно до бюджетного призначення, встановленого рішенням про місцевий бюджет, та цілей державної політики у відповідній сфері діяльності, реалізацію якої забезпечує головний розпорядник. Таким є припис п. 1.1 розд. І Правил № 836***.
Форму паспорта бюджетної програми затверджено наказом № 836****. Також цим наказом затверджено форму звіту про його виконання.
Паспорт бюджетної програми розробляє головний розпорядник бюджетних коштів. Він же протягом 45 днів з дня набрання чинності законом про держбюджет або рішенням про місцевий бюджет затверджує його за погодженням з Мінфіном (місцевим фінорганом). Це випливає з ч. 8 ст. 20 БКУ.
Новий наказ № 322: у чому суть?
Нагадаємо: результативні показники бюджетної програми — це кількісні та якісні показники, які визначають результат виконання бюджетної програми, характеризують перебіг її реалізації, ступінь досягнення цілей державної політики у відповідній сфері діяльності, реалізацію якої забезпечує головний розпорядник бюджетних коштів, досягнення мети бюджетної програми, виконання завдань бюджетної програми, висвітлюють обсяг і якість надання публічних послуг (п. 1.1 розд. І Правил № 836).
Простіше кажучи, результативні показники використовуються для оцінки ефективності бюджетної програми і включають кількісні та якісні показники, які визначають результат виконання такої програми, характеризують хід її реалізації, ступінь досягнення поставленої мети та виконання завдань бюджетної програми.
Такі показники мають підтверджуватися офіційною державною статистичною, фінансовою та іншою звітністю, даними бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку.
Загальні вимоги до визначення результативних показників бюджетних програм прописано в наказі № 1536*.
* Наказ Мінфіну «Про результативні показники бюджетної програми» від 10.12.2010 № 1536.
При цьому перелік результативних показників щодо кожної бюджетної програми головні розпорядники бюджетних коштів розробляють згідно з нормативно-правовими актами Мінфіну (ч. 5 ст. 20 БКУ).
Саме таким нормативно-правовим актом і є новий наказ № 322, про який ідеться у запитанні нашого читача. Так, цим наказом затверджено Типовий перелік результативних показників бюджетних програм місцевих бюджетів у галузі «Державне управління».
Зауважте: головні розпорядники самостійно обирають із визначеного Мінфіном переліку результативних показників бюджетних програм ті, які максимально ефективно та у повному обсязі відображають результати виконання бюджетних програм (п. 2.7 розд. ІІ Правил № 836).
Чи вносити зміни до паспортів бюджетних програм?
Тож чи потрібно вносити зміни до паспорта бюджетної програми за КПКВК 0150, враховуючи прийняття нового наказу № 322?
Для відповіді на це запитання звернемося до норм п. 1.10 розд. І Правил № 836.
Так, зміни до паспортів бюджетних програм вносять у разі:
— прийняття змін до рішення про місцевий бюджет, які призводять до зміни інформації та показників, затверджених у паспортах бюджетних програм;
— передачі бюджетних призначень від одного головного розпорядника до іншого;
— передачі нерозподілених бюджетних призначень на визначену в рішенні про місцевий бюджет мету між головними розпорядниками;
— перерозподілу видатків за бюджетними програмами у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених головному розпоряднику;
— прийняття нормативно-правових актів, які призводять до зміни інформації та показників, затверджених у паспортах бюджетних програм;
— внесення змін до розпису місцевого бюджету, які призводять до зміни результативних показників бюджетної програми;
— внесення змін до спецфонду кошторису бюджетної установи в частині власних надходжень бюджетних установ, що призводять до виникнення нових напрямів використання бюджетних коштів.
Як бачимо, прийняття нормативно-правових актів, які призводять до зміни показників, затверджених у паспортах бюджетних програм, є підставою для внесення змін до паспортів.
Утім, як ми зазначали вище, головні розпорядники бюджетних коштів самостійно обирають із визначеного Мінфіном переліку результативних показників саме ті, які максимально ефективно та у повному обсязі відображають результати виконання затверджених ними бюджетних програм.
Отже, вносити чи не вносити зміни до паспортів бюджетних програм у зв’язку з прийняттям нового наказу № 322, мають вирішити головні розпорядники бюджетних коштів, які ці програми затвердили. Якщо передбачені наказом № 322 результативні показники, дійсно, ефективніше та повніше відобразять результати виконання вже затверджених програм, то є сенс такі зміни внести.
Порядок внесення змін до паспортів бюджетних програм
Зміни вносять протягом бюджетного періоду шляхом затвердження їх у новій редакції у порядку, встановленому для складання паспортів бюджетних програм. Це передбачено п. 1.10 розд. І Правил № 836.
Тож нагадаємо цей порядок.
Виходячи з п. 1.11 розд. І Правил № 836, у разі внесення змін до паспортів бюджетних програм з причини прийняття нового нормативно-правового акта, який призводить до зміни його показників, головні розпорядники мають подати на погодження до фіноргану проєкти паспортів бюджетних програм протягом тижня після набрання чинності відповідними нормативно-правовими актами.
При цьому головні розпорядники подають до фіноргану:
— проєкти паспортів бюджетних програм у двох примірниках у паперовому та електронному вигляді (п. 1.3 розд. І Правил № 836);
— порівняльну таблицю з поясненнями щодо відмінностей інформації та показників проєкту паспорта у новій редакції порівняно із затвердженим паспортом (п. 1.12 розд. І Правил № 836).
При цьому головні розпорядники уточнюють виключно результативні показники, зміна яких пов’язана з випадками, передбаченими абз. 2 — 8 п. 1.10 розд. І Правил № 836.
У свою чергу, фінорган здійснює погодження проєкту паспорта бюджетної програми у новій редакції протягом 7 днів з дня його отримання або надсилає зауваження до нього.
Далі головний розпорядник забезпечує прийняття наказів щодо затвердження відповідних паспортів бюджетних програм у тижневий строк від дня погодження фінорганом проєкту паспорта бюджетної програми у новій редакції.
Висновки
- Результативні показники обов’язково мають підтверджуватися офіційною державною статистичною, фінансовою та іншою звітністю, даними бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку.
- Головні розпорядники самостійно обирають із визначеного Мінфіном переліку результативних показників, які максимально ефективно та повно відображають результати виконання прийнятих ними бюджетних програм.
- Зміни до паспортів бюджетних програм вносять протягом бюджетного періоду шляхом затвердження їх у новій редакції у порядку, встановленому для їх складання.