Темы статей
Выбрать темы

Прямі договори від 100 тис. грн: перелік підстав скорочено

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Укотре Кабмін змінює закупівельні правила, передбачені постановою № 1178*. Цього разу приводом стала постанова № 952**. Розглянемо ці зміни детальніше.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

** Постанова КМУ «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 01.09.2023 № 952.

Коли можна укладати прямі договори від 100 тис. грн?

За певних обставин замовники можуть укладати прямі договори із закупівлі товарів, робіт та послуг, вартість яких перевищує порогові обмеження для проведення відкритих торгів та застосування е-каталогів. Йдеться про придбання товарів та послуг вартістю понад 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту — понад 200 тис. грн та робіт — понад 1,5 млн грн без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу.

Вичерпний перелік випадків, коли замовники можуть укласти прямий договір, наведено в п. 13 постанови № 1178. Та завдяки постанові № 952 Кабмін суттєво скоротив такий перелік.

УВАГА!

Постанова № 952 набрала чинності 07.09.2023

Тож відтепер замовники НЕ можуть застосовувати для укладання прямого договору такі підстави, як:

1) інформація, яка підлягає оприлюдненню, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку;

2) замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або е-каталогу, якщо публічні закупівлі здійснюються для:

— проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;

— будівництва, облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;

— будівництва, поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, в тому числі споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів;

— підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв);

3) закупівля товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури, які віднесені до I або II категорії критичності у разі неможливості дотримання замовником строків;

4) закупівля природного газу суб’єктом господарювання, визначеним для придбання природного газу за рахунок видатків, передбачених бюджетною програмою «Придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022-2023 років».

Отже, що у наведених вище випадках замовник має здійснювати закупівлі товарів, робіт або послуг, які перевищують порогові межі, шляхом застосування відкритих торгів та/або е-каталогів. На цей момент також звернуло увагу Мінекономіки у своєму листі*.

* Лист Мінекономіки «Щодо внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 19.09.2023 № 3323-04/50098-06.

Звісно, якщо замовник має нагальну потребу у проведенні такої закупівлі, то він, як і раніше, може укласти прямий договір відповідно до п.п. 4 п. 13 постанови № 1178. Та пам’ятайте: цей факт обов’язково слід підтвердити відповідними документами.

Для наочності наведемо випадки, коли замовники можуть укласти прямий договір, у таблиці нижче.

Випадки, коли можна закупити товари, роботи та послуги через прямий договір

№ з/п

Підстава

Умови застосування

1

Замовник або його відокремлений підрозділ перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309, містить декілька розділів. Зокрема, до розд. I. «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» віднесено території:

— можливих бойових дій;

— активних бойових дій.

Утім, замовник має право укласти прямий договір лише у разі, якщо він знаходиться саме на території активних бойових дій. Якщо ж замовник перебуває на території можливих бойових дій, ця норма його не стосується

2

Існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу

Для застосування цієї підстави замовник повинен мати відповідні документи. На думку Мінекономіки*, це можуть бути як зовнішні документи (наприклад, доручення, висновки компетентних комісій), так і внутрішні документи замовника (акти обстежень, дефектні акти тощо)

3

Роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків:

— предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва чи художнього виконання;

— укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;

— відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

— необхідність захисту прав інтелектуальної власності;

— укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу

Ця підстава для укладання прямого договору добре знайома замовникам. Утім, для її застосування замовнику також необхідно мати документальне підтвердження

4

Відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах

Для застосування цієї підстави замовник має дотримуватися таких вимог:

— предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, НЕ повинні відрізнятися від вимог, визначених у тендерній документації (крім вимог, визначених п. 44 постанови № 1178);

— сума договору про закупівлю НЕ може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, відмінених через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі).

Детально про виконання цих умов ми розповідали в матеріалі «Прямий договір після відміни відкритих торгів: на яких умовах укладаємо?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 13)

5

Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде змушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і техобслуговуванням, або у разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я

Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю. При цьому загальна вартість такого додаткового постачання не повинна перевищувати 50 % ціни основного договору

6

Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт/надавача послуг

Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю. Причому загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору закупівлі.

Детально про застосування цієї умови читайте у матеріалі «Закупівля додаткових послуг: як діяти замовнику?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 29)

7

Закупівля послуг з адвокатської діяльності

Суб’єкти надання таких послуг, різновиди правової допомоги та нотаріальних дії визначені Законом № 5076**

8

Закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у т. ч. з метою захисту нацбезпеки й оборони під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України

Переважно закупівлю таких послуг здійснює МЗС з метою належного захисту прав та інтересів України під час розв’язання міжнародних спорів за участю України. Механізм використання коштів на закупівлю таких послуг визначено Порядком № 182***

9

Закупівля послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України

Закупівлю таких послуг здійснюють на підставі Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України. Зазначений документ Мінмолодьспорту затверджує щорічно****

10

Закупівля товарів, робіт та послуг для будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури за основними технічними показниками, погодженими Міненерго

Цю підставу замовники застосовує щодо об’єктів будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури, перелік яких затверджено розпорядженням КМУ «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» від 19.06.2023 № 617

11

Закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, у т. ч. для організації захисту їх працівників у частині будівництва, створення та облаштування об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, а також для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів

Зверніть увагу: цю підставу для укладання прямого договору застосовують лише підприємства, установи та організації електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів

12

Закупівля із застосуванням е-каталогу не відбулася або в е-каталозі відсутній товар, необхідний замовнику

Для застосування цієї підстави замовник має проводити закупівлю відповідно до п. 5 розпорядження КМУ «Про визначення державної установи «Професійні закупівлі» централізованою закупівельною організацією» від 25.09.2019 № 846

* Лист Мінекономіки «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» від 19.07.2022 № 3323-04/50213-06.

** Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI.

*** Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення захисту прав та інтересів України під час розв’язання міжнародних спорів за участю України та інших суб’єктів міжнародного права, затверджений постановою КМУ від 08.04.2015 № 182.

**** Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України на 2023 рік, затверджений наказом Мінмолоді та спорту від 23.12.2022 № 5088.

Отже, перш ніж укласти прямий договір, замовник має ретельно перевіряти, чи дійсно він може застосовувати ту чи іншу підставу, передбачену п. 13 постанови № 1178 (ср. ). У будь-якому разі рішення про застосування відповідної підстави має бути оформлено належним чином. Для цього уповноважена особа насамперед повинна скласти відповідний протокол. Але оприлюднювати цей документ в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) не потрібно.

Які документи оприлюднюємо?

Згідно з оновленими вимогами п. 13 постанови № 1178 наразі під час укладання прямих договорів замовник повинен:

1) додати інформацію про закупівлю до річного плану. Такий документ підлягає оприлюдненню протягом 5 робочих днів;

2) укласти прямий договір про закупівлю;

3) оприлюднити:

звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ. Строк оприлюднення такого звіту — 10 робочих днів з дня укладання договору;

договір про закупівлю та всі додатки до нього;

обґрунтування підстав для здійснення замовником закупівлі відповідно до п. 13 постанови № 1178. Детальніше про складання такого документа під час укладання прямого договору читайте в матеріалі «Обґрунтування для укладання прямого договору: коли та як складаємо?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 36).

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше