Темы статей
Выбрать темы

Дозвіл на проведення попередньої оплати

Станкус Татьяна, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
До нас, як до головного розпорядника бюджетних коштів, звернулися з листом щодо надання дозволу на попередню оплату у розмірі 70 % вартості робіт і придбання товару для проведення будівництва. Чи маємо ми право надавати дозвіл на здійснення такої попередньої оплати? Чи потрібно надавати такий дозвіл по кожному об’єкту?

Спочатку пригадаємо загальні засади здійснення попередньої оплати бюджетними установами. Насамперед вони прописані у ч. 1 ст. 49 БКУ*.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Так, розпорядник бюджетних коштів приймає рішення про оплату товарів, робіт і послуг після їх фактичного отримання.

При цьому відповідно до ч. 2 ст. 49 БКУ Казначейство здійснює платежі за дорученнями розпорядників бюджетних коштів за наявності:

1) відповідного бюджетного зобов’язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету;

2) затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми;

3) відповідних бюджетних асигнувань у розпорядників бюджетних коштів.

Утім, із вищезазначеного правила є винятки, передбачені законодавством. Зокрема, розпорядники та одержувачі бюджетних коштів можуть платити за товари, роботи та послуги після їх отримання, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами КМУ, прийнятими на підставі і на виконання БКУ та інших законів України. Таким нормативно-правовим актом на сьогодні є постанова № 1070*.

* Постанова КМУ «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 04.12.2019 № 1070.

Строки проведення попередньої оплати здебільшого залежать від того, до якої саме категорії видатків належить закупівля товарів, робіт чи послуг поточних чи капітальних.

Зокрема, розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів відповідно до п. 1 постанови № 1070 у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти можуть передбачати попередню оплату в наведені у таблиці строки.

Перелік товарів, робіт і послуг та строки попередньої оплати

Перелік товарів, робіт і послуг

Строк попередньої оплати

Товари, роботи і послуги за поточними видатками

не більше трьох місяців

Товари, роботи і послуги за капітальними видатками та державними контрактами (договорами)

не більше 12 місяців

Періодичні видання

Товари, роботи і послуг, які закуповуються за зовнішньоекономічними контрактами (договорами), укладеними на виконання міжнародних зобов’язань;

не більше 24 місяців

Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення національної безпеки та оборони держави

Товари, роботи і послуги, які закуповуються для забезпечення участі України у міжнародних, національних та всесвітніх виставкових заходах

Такі правила не стосуються лише закордонних дипломатичних установ, для яких умови здійснення попередньої оплати визначаються окремо МЗС України.

Розмір та строк попередньої оплати в межах вищезазначених строків, кількість платежів з попередньої оплати в межах строку, а також положення щодо здійснення в поточному бюджетному періоді попередньої оплати тих товарів, робіт і послуг, які згідно з договорами про закупівлю передбачено поставити, виконати і надати протягом поточного чи наступного бюджетного періоду, визначають головні розпорядники бюджетних коштів.

Про це чітко зазначено у п. 1 постанови № 1070.

Виходячи з роз’яснень, наданих Мінфіном у листі від 10.03.2020 № 04320-07-2/7631, стає зрозумілим, що головний розпорядник бюджетних коштів самостійно вирішує, в якому саме документі він визначить:

— конкретний перелік товарів, робіт і послуг, під час закупівлі яких можна здійснювати попередню оплату, з огляду на особливості виконання бюджетних програм;

— розмір попередньої оплати (від 1 до 100 %);

— строк попередньої оплати;

— кількість платежів з попередньої оплати;

— обов’язковість постачання товару, виконання робіт і надання послуг у тому бюджетному періоді, в якому здійснено попередню оплату, чи в наступному.

Зазвичай таким документом є Положення про попередню оплату.

Також головний розпорядник бюджетних коштів визначає кількість платежів з попередньої оплати в межах строку. При цьому потреба має бути обґрунтована, зокрема, реальним станом постачання товару, виконання робіт, надання послуг, помісячним розподілом бюджетних асигнувань, сезонністю робіт, циклом виробництва.

І саме головні розпорядники бюджетних коштів відповідають за прийняте рішення, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів відповідно до вимог БКУ.

Висновок

  • Ви, як головний розпорядник бюджетних коштів, цілком можете прийняти рішення щодо проведення попередньої оплати у розмірі 70 % на придбання будівельних матеріалів. Надавати дозвіл на здійснення попередньої оплати щодо кожного об’єкта не потрібно, він може бути загальним. При цьому всі умови проведення попередньої оплати доцільно прописати в окремому Положенні.
App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше