Темы статей
Выбрать темы

Передача МНМА між різними органами управління майном: що в бухобліку?

Матвеева Виктория, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Бюджетна установа на підставі рішення органу місцевого самоврядування передає малоцінні необоротні матеріальні активи (далі — МНМА) установі, яка підвідомча іншому суб’єкту управління майном. Як правильно показати в бухобліку передачу МНМА в такому разі? Чи нараховувати на такі об’єкти решту амортизації (50 % їх первісної вартості) під час їх вибуття?

Операції з безоплатної передачі майна між бюджетними установами, підпорядкованими різним органам управління майном (різним головним розпорядникам), завжди викликають чимало запитання у бухгалтерів. Та й не дивно. Адже чинне законодавство з питань бухобліку з цього приводу й досі не містить чітких норм та правил.

Фактично єдиним орієнтиром під час розв’язання подібних питань наразі є лист Мінфіну*. Саме в цьому листі фахівці Міністерства фінансів свого часу пояснювали, як слід відображати в бухгалтерському обліку операції з безоплатної передачі-отримання активів між різними органами управління об’єктами державної (комунальної) власності.

* Лист Мінфіну «Щодо відображення в бухгалтерському обліку операцій з безоплатної передачі, отримання активів» від 05.01.2018 № 35200-02-2/609.

Нагадаємо порядок відображення таких операцій у бухобліку з огляду на висновки, наведені у вищезгаданому листі.

Так, операції з передачі МНМА між бюджетними установами, які підпорядковані різним органам управління майном та/або які утримуються за рахунок різних бюджетів, не є внутрівідомчою передачею майна.

Це означає, що під час передачі таких активів установа має списати їх з балансу у загальному порядку, передбаченому п. 3 розд. VI НП(С)БО 121*.

* Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

Отже, відображення в бухобліку операцій з безоплатної передачі МНМА між різними органами управління майном передбачає виконання таких трьох кроків.

1. Нараховуємо амортизацію. За загальним правилом під час вибуття (списання) необоротних активів установа має нарахувати амортизацію в місяці їх вибуття.

Причому у разі списання МНМА у місяці їх вибуття необхідно нарахувати решту амортизації у розмірі 50 % первісної вартості таких активів.

Нарахування амортизації на МНМА показуємо в обліку таким чином: Дт 8014, 8114 — Кт 1412.

2. Списуємо первісну вартість та суму амортизації. Традиційно, під час списання (вибуття) необоротних активів установа має списати первісну вартість такого об’єкта та суму нарахованої амортизації.

Проте у разі списання МНМА таку операцію показуємо в бухобліку одним записом: Дт 1412 — Кт 1113.

3. Зменшуємо внесений капітал + коригуємо фінрезультат. Під час списання необоротних активів, які були придбані за рахунок загального чи спеціального фондів або безоплатно отримані за операціями з внутрішнього переміщення в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної (комунальної) власності, необхідно первісну вартість таких активів віднести до накопичених фінансових результатів. Тим самим ми зменшуємо суму внесеного капіталу на суму первісної вартості активів, що вибули: Дт 5111 — Кт 5512. Ця кореспонденція передбачена п. 1.32 Типової кореспонденції*.

* Типова кореспонденція субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затверджена наказом Мінфіну від 29.12.2015 № 1219.

І декілька слів про документальне оформлення такої операції.

Залежно від того, кому установа передає МНМА, застосовують різні форми документів:

— у разі передачі активів з комунальної власності у комунальну, між установами, підпорядкованими різним органам місцевого самоврядування, — Акт приймання-передачі ОЗ за типовою формою, затвердженою наказом № 818*;

* Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 № 818.

— у разі передачі активів з комунальної власності у державну і навпаки — Акт приймання-передачі за формою, наведеною у додатку до Порядку № 1482*.

* Порядок подання та розгляду пропозицій щодо передачі об’єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об’єктів у державну власність, затверджений постановою КМУ від 21.09.98 № 1482.

У будь-якому випадку в такому Акті обов’язково наводимо назви об’єктів МНМА, їх номенклатурні номери, первісну вартість та суму нарахованої амортизації (на момент списання). Також зазначаємо характеристики об’єктів та інші відомості.

На підставі Акта приймання-передачі бухгалтер має зробити відповідній запис до Інвентарної картки обліку об’єкта ОЗ.

Також не забудьте передати разом з МНМА первинні документи й облікові регістри (оригінали або їх копії) та інші документи, у яких зазначено вартість придбання (створення) таких об’єктів. Це передбачено п. 5 розд. III Методрекомендацій з бухобліку ОЗ*. Крім того, слід передати технічну документацію та Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ.

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.

Приклад. На підставі рішення місцевої ради з балансу школи безоплатно передано на баланс професійного ліцею обласної ради побутову техніку, яка обліковувалася на субрахунку 1113.

Передачу було оформлено Актом приймання-передачі ОЗ типової форми. Згідно з даними бухобліку первісна вартість переданих об’єктів та сума нарахованого зносу — 35 тис. грн.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Нараховано амортизацію в місяці списання побутової техніки (решту 50 %)

8014

1412

17500

17

2

Списано первісну вартість побутової техніки та нарахований знос

1412

1113

35000

9

3

Віднесено до накопичених фінрезультатів первісну вартість техніки під час передачі

5111

5512

35000

17

4

Закриття рахунку витрат

5511

8014

17500

17

Висновки

  • Передача МНМА між різними органами управління майном не є внутрівідомчою передачею майна.
  • У разі передачі МНМА установа має списати такі об’єкти зі свого балансу. При цьому слід списати їх первісну вартість та суму нарахованого зносу.
App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше