Темы статей
Выбрать темы

Індексація орендної плати

Станкус Татьяна, эксперт журнала «Бюджетная бухгалтерия»
Як правильно проводити індексацію орендної плати? Які існують особливості індексації орендної плати в період дії воєнного стану? Відповіді на ці запитання ви зайдете в цій статті.

Щоб визначитися з питанням індексації орендної плати, насамперед слід з’ясувати, на яких умовах відповідне майно передається в оренду: за результатами аукціону чи без аукціону. Саме від цього залежить порядок проведення індексації.

Тож почнімо саме з цього.

Оренда за аукціоном та без

Державне та комунальне майно може надаватися в оренду:

— за результатами проведення аукціону

або

без проведення аукціону.

При цьому перелік суб’єктів, які можуть отримати майно в оренду без проведення аукціону, визначено ч. 1 та 2 ст. 15 Закону № 157*.

* Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.

ВАЖЛИВО!

Цей перелік є вичерпним

Тож далі пояснимо, хто саме може претендувати на оренду майна БЕЗ аукціону.

Так, безперечне право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону мають:

1) органи державної влади та органи місцевого самоврядування (далі — ОМС), інші установи та організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів;

2) релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній;

3) Пенсійний фонд України та його органи;

4) дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав, представництва міжнародних міжурядових організацій в Україні для виконання функцій дипломатичного представництва, консульських і статутних функцій міжнародних міжурядових організацій;

5) орендарі земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом — щодо оренди гідротехнічних споруд, які можуть бути передані в оренду.

Крім того, право на отримання в оренду державного та комунального майна, яке не міститься в Переліку першого типу, без проведення аукціону також мають:

1) музеї;

2) державні та комунальні підприємства, установи, організації у сфері культури і мистецтв чи громадські організації у сфері культури і мистецтв (у т. ч. національні творчі спілки або їх члени під творчі майстерні);

3) заклади освіти всіх форм власності, які мають ліцензію на провадження освітньої діяльності;

4) громадські організації ветеранів для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів;

5) реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю для розміщення таких реабілітаційних установ;

6) надавачі соціальних послуг, які включені до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, відповідно до Закону № 2671* (таким надавачам соціальних послуг заборонено укладати договори суборенди щодо цього майна);

* Закон України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 № 2671-VIII.

7) державні видавництва і підприємства книгорозповсюдження;

8) вітчизняні видавництва та підприємства книгорозповсюдження, які забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 % книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру);

9) народні депутати України і депутати місцевих рад для розміщення громадської приймальні;

10) потенційні орендарі:

— для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк до п’яти календарних днів протягом шести місяців, а також щодо майна, яке передається суб’єктам виборчого процесу з метою проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії;

— для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк до 30 календарних днів протягом одного року щодо кожного орендаря, якщо балансоутримувачем є державне або комунальне підприємство, установа, організація, що здійснює діяльність з організації конгресів і торговельних виставок;

— для організації та надання послуг з метою боротьби та протидії поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб у період дії карантину, встановленого КМУ;

11) державні та комунальні спортивні клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров’я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, а також бази олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки;

12) громадські об’єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, які є неприбутковими організаціями та внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, утворені ними спортивні клуби (крім спортивних клубів, що займаються професійним спортом), дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, — виключно для проведення спортивних заходів або надання послуг у сфері фізичної культури і спорту;

13) молодіжні та дитячі громадські об’єднання, які протягом останніх двох років, що передують року звернення, співпрацюють з органами державної влади та/або ОМС щодо виконання державних цільових, регіональних, місцевих та інших програм у сфері молодіжної політики;

14) молодіжні центри, що є неприбутковими установами державної та комунальної форм власності;

15) переможці аукціону з розподілу квоти підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газу, а з використанням гідроенергії — лише мікро-, міні- та малі гідроелектростанції), проведеного згідно із ст. 93 Закону № 555*, за умовами якого в оренду для будівництва (монтажу) об’єктів електроенергетики, що виробляють електричну енергію з енергії сонячного випромінювання, надаються дахи та/або фасади будівель та інших капітальних споруд.

* Закон України «Про альтернативні джерела енергії» від 20.02.2003 № 555-IV.

Водночас п. 13 Методики № 630* містить перелік орендарів, яким може бути надано майно в оренду за 1 грн на рік і теж без аукціону.

* Методика розрахунку орендної плати за державне майно, затверджена постановою КМУ від 28.04.2021 № 630.

Нагадаємо: Методика № 630 визначає механізм визначення розміру плати за оренду об’єктів державної власності. Тоді як ОМС можуть розробити та затвердити свої місцеві методики розрахунку орендної плати комунального майна.

За відсутності ж такої затвердженої на місцевому рівні методики в питаннях оренди комунального майна слід керуватися нормами саме Методики № 630. Це прямо передбачено ч. 2 ст. 17 Закону № 157.

У будь-якому разі перелік майна, яке може бути передане в оренду без аукціону, має відповідати перелікам, наведеним у ч. 1 та 2 ст. 15 Закону № 157.

Між іншим, з правилами та нюансами оренди в умовах воєнного стану можна ознайомитися в матеріалі «Оренда в умовах воєнного стану: вивчаємо нові правила» // «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 22.

Утім, жодних особливостей індексації орендної плати в період дії воєнного стану законодавством не передбачено. Тому перейдемо до загального порядку проведення індексації.

Загальні правила індексації орендної плати

Як ми вже зазначали вище, порядок індексації орендної плати залежить насамперед від того, чи передано майно в оренду за результатами аукціону чи без проведення аукціону.

Для вашої зручності згрупуємо та наведемо правила індексації орендної плати в таблиці нижче.

Правила індексації орендної плати

Умови надання майна в оренду

Умови визначення орендної плати

Правила індексації

Оренда БЕЗ аукціону

Орендна плата визначена за Методикою № 630 або Законом № 157. Між датою визначення орендної плати за базовий місяць і датою підписання акта приймання-передачі об’єкта оренди минуло більше ніж календарний місяць

Розмір орендної плати за перший місяць оренди встановлюється шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекс інфляції в місяцях, що минули з дати визначення орендної плати за базовий місяць

Оренда з аукціоном

Орендна плата визначена за результатом проведення аукціону

Орендна плата за січень — грудень другого року оренди визначається шляхом коригування орендної плати за перший місяць оренди на річний індекс інфляції року, на який припадає перший місяць оренди.

Оренда плата за січень — грудень третього і кожного наступного календарного року оренди визначається шляхом коригування місячної орендної плати, яка сплачувалася в попередньому році, на середньорічний індекс інфляції такого року

При цьому чіткого законодавчого визначення середньорічного індексу інфляції немає. Тому свого часу ФДМУ в листі від 26.08.2021 № 10-16-19614 пояснив, що для таких цілей слід застосовувати річний індекс інфляції.

УВАГА!

Індексація «одногривневої» орендної плати не проводиться

Числові приклади індексації орендної плати

Тепер від слів до діла. Розглянемо, як саме слід проводити розрахунок індексації орендної плати. А позаяк переважна більшість запитань виникає щодо індексації орендної плати в разі передачі в оренду за результатами аукціону, то спочатку розглянемо саме такий приклад.

Приклад 1. За результатами аукціону у вересні 2022 року було укладено договір оренди майна. Суму орендної плати за місяць установлено на рівні 2500 грн.

За даними Держстату, індекс інфляції становив за:

2022 рік — 126,6 %;

2023 рік — 105,1 %;

2024 рік — 112,0 %.

Показник

Розрахунок

Орендна плата за перший місяць оренди (жовтень 2022 року)

2500,00 грн

Орендна плата за місяць протягом 2023 року

2500,00 грн х 126,6 % = 3165,00 грн

Орендна плата за місяць протягом 2024 року

3165,00 грн х 105,1 % = 3326,42 грн

Орендна плата за місяць протягом 2025 року

3326,42 грн х 112,0 % = 3725,59 грн

Приклад 2. Державний заклад освіти надає в оренду приміщення для розміщення державного видавництва без проведення аукціону. Орендну ставку з урахуванням додатка 1 до Методики № 630 установлено на рівні 4 %. Вартість майна згідно зі звітом про незалежну оцінку на 8 жовтня 2024 року становить 1350000 грн. 16 грудня 2024 року було укладено договір оренди та підписано Акт приймання-передачі об’єкта оренди. Значення індексів інфляції за даними Держстату:

за жовтень 2024 року — 101,8 %;

за листопад 2024 року — 101,9 %;

за грудень 2024 року — 101,4 %;

за січень 2025 року — 101,2 %.

Розрахунки наведено в таблиці нижче.

Показник

Розрахунок

Річна орендна плата

1350000 грн х 4 % = 54000,00 грн

Орендна плата за базовий місяць (жовтень 2024 року)

54000 грн : 12 міс. = 4500,00 грн

Орендна плата за перший місяць оренди (грудень 2024 року)

4500,00 грн х 101,8 % х 101,9 % х 101,4 % = 4733,39 грн

Сума орендної плати за фактичний період користування об’єктом оренди у грудні 2024 року (з 16 по 31 грудня 2024 року)

4733,39 грн : 31 к. дн. х 16 к. дн. = 2443,04 грн

Орендна плата за січень 2025 року

4733,39 грн х 101,2 % = 4790,19 грн

Орендна плата за індивідуально визначене майно: чи потрібно індексувати?

Якщо об’єктом оренди є окреме індивідуально визначене майно (крім транспортних засобів), то розмір стартової орендної плати визначається на підставі Методики № 630. Це передбачено в п. 52 Порядку № 483*.

* Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, затверджений, затверджений постановою КМУ від 03.06.2020 № 483.

У разі якщо відповідним ОМС було розроблено та затверджено місцеву методику розрахунку орендної плати комунального майна, то слід керуватися саме нею.

При цьому слід чітко розуміти, що наразі чинне орендне законодавство базується на видах орендарів та орендодавців, а не на видах майна, як це було раніше.

З огляду на це, правила індексації орендної плати окремого індивідуально визначеного майна нічим не відрізняються від індексації орендної плати нерухомого майна. Тож орендна плата за окреме індивідуально визначене майно підлягає індексації в загальному порядку.

Орендну плату сплачено несвоєчасно: як індексувати?

На суму заборгованості орендаря із сплати орендної плати нараховується пеня в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості за кожний день прострочення перерахування орендної плати. Це прямо передбачено п. 3.9 Примірного договору № 820*.

* Примірний договір оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, затверджений постановою КМУ від 12.08.2020 № 820.

Також майте на увазі: припинення договору оренди не звільняє орендаря від обов’язку сплатити заборгованість за орендною платою, якщо така виникла, у повному обсязі, враховуючи пеню та неустойку (за наявності). Вказівку на це містить п. 3.11 Примірного договору № 820.

При цьому індексацію орендної плати слід проводити за загальним правилом незалежно від того, чи сплатив орендар орендну плату, чи заборгував її. А отже, якщо орендар своєчасно не сплатив орендну плату, то пеня нараховується на орендну плату, скориговану на індекс інфляції.

ВИСНОВКИ

  • Порядок індексації орендної плати залежить від того, на яких умовах майно передано в оренду: за результатами аукціону чи без проведення аукціону.
  • Жодних особливостей проведення індексації в період дії воєнного стану законодавством не передбачено. Слід застосовувати загальний порядок.
  • Орендна плата за окреме індивідуально визначене майно підлягає індексації в загальному порядку.
  • Якщо орендар своєчасно не сплатив орендну плату, то пеня нараховується на орендну плату, скориговану на індекс інфляції.
App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с лицензионным договором и договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше