Темы статей
Выбрать темы

Інспектування за скаргою фізособи

Ярмак Мария, юрист
При космічних штрафах із КЗпП сваритися зі співробітником дуже небажано. Адже його скарга може стати підставою для інспекційного відвідування. Але як перевірити, чи була скарга насправді? Раптом представники Держпраці злукавили і скарги зовсім не було? Чи може трудовий контролер, проводячи інспекційне відвідування в межах «кляузи» фізособи, заразом перевірити всі інші трудові питання? Відповіді — у цій статті.

Виходячи з п. 5 Порядку № 295* стати підставою для інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) можуть скарги від:

* Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 26.04.2017 р. № 295. Цей документ визнано нечинним (див «ОП», 2019, № 10, інформаційну сторінку), але Кабмін має затвердити аналогічний документ.

1) співробітника (про порушення щодо нього трудового законодавства);

2) фізособи (щодо якої порушено правила оформлення трудових відносин);

3) будь-якої іншої фізособи.

Інспекційні відвідування проводяться за рішенням керівника на підставі аналізу інформації, отриманої, зокрема, з інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством. Водночас Закон про звернення громадян** передбачає таку форму звернення, як скарга.

** Закон України «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР.

Як бачите, поскаржитися може будь-хто.

За логікою роботодавець повинен ознайомитися зі змістом скарги. Але з погляду законодавчих норм не все так просто. Відповідно до п.п. 6 п. 13 Порядку № 295 інспектору заборонено:

а) розголошувати джерело будь-якої скарги на недоліки або порушення у роботодавця і

б) повідомляти тому, хто перевіряється, або його представникові про те, що відвідування було проведене у зв’язку з отриманням такої скарги.

Крім того, п. «с» ч. 1 ст. 15 Конвенції МОП № 81*** передбачає, що слід вважати абсолютно конфіденційним джерело будь-якої скарги на недоліки або порушення правових норм та утримуватися від повідомлення роботодавцю або його представнику про те, що інспекційне відвідування було проведене у зв’язку з отриманням такої скарги. Тобто інспектор праці не зобов’язаний пред’являти госпсуб’єкту скаргу, за якою проводиться інспектування. Але нюанси все ж є.

*** Конвенція є частиною національного законодавства і має над ним пріоритет (ст. 19 Закону України «Про міжнародні договори України» від 29.06.2004 р. № 1906-IV).

Наприклад, не може стати підставою для інспекційного відвідування анонімне звернення (див. статтю «Перевірки Держпраці за анонімкою — не законні» цього номера).

Чи можуть інспектори праці перевіряти все підряд, незалежно від змісту скарги?

Прямої відповіді на це запитання ви в Порядку № 295 не знайдете. Але ми вважаємо, що інспектори повинні триматися в межах конкретної скарги. Побічно цей висновок підтверджує п.п. 2 п. 11 Порядку № 295: інспектор праці може ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування.

У судовій практиці зустрічаються випадки, коли штрафні санкції за ст. 265 КЗпП скасовували через те, що інспектор вийшов за межі скарги, тобто за межі предмета інспекційного відвідування. Хоча цей факт послугував лише додатковим аргументом. Госпсуб’єкту довелося доводити ще й відсутність виявлених порушень (див. постанову Восьмого апеляційного адмінсуду від 26.03.2019 р. у справі № 857/1709/19).

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше