25.10.2021

Е-лікарняні: робота комісії із соцстрахування

З моменту відкриття до дня оплати лікарняний лист проходить довгий шлях. Одна із «зупинок» — зустріч із комісією або уповноваженим із соцстрахування установи-страхувальника. Саме вони виносять вердикт: бути чи не бути оплаті лікарняного. Сьогодні розберемо правила роботи комісії (уповноваженого) в умовах функціонування е-лікарняних.

Основи роботи комісії (уповноваженого)

Наразі правила роботи комісії (уповноваженого) із соціального страхування все ще регулює Положення № 131. Для е-лікарняних нового документа не розроблено і до чинного зміни не внесено. Тому доводиться діяти за старою схемою, враховуючи при цьому нюанси для е-лікарняних.

1 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затверджене постановою правління ФСС від 19.07.2018 № 13.

Для початку пройдемося загальними організаційними моментами роботи комісії (уповноваженого) із соцстрахування. Так, якщо у вашій установі кількість працівників (застрахованих осіб) не перевищує 15, то можна обійтися без комісії із соцстрахування. Достатньо обрати уповноваженого із соціального страхування. Якщо працівників 16 і більше, то потрібна комісія.

Цікаве запитання: чи є порушенням відсутність в установі комісії (уповноваженого) та чи передбачена за це відповідальність?

ФСС у листі від 20.08.2019 № 1694-03-1 відповів на нього таким чином: відповідальність за нестворення комісії (необрання уповноваженого) із соцстрахування прямо не передбачено. Але надалі, у разі виявлення факту відсутності комісії (уповноваженого), ФСС залишає за собою право відмовити в наданні фінансування за заявами-розрахунками, сформованими не на підставі Протоколів комісії (уповноваженого) із соціального страхування, до моменту ухвалення рішення саме комісією (уповноваженим).

Аргумент на користь цього: Законом № 11052 чітко визначено, що рішення про призначення матеріального забезпечення приймає саме комісія (уповноважений) із соціального страхування.

2 Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 № 1105-XIV.

У новоствореній установі комісію (уповноваженого) із соцстрахування створюють (обирають) в місячний строк після держреєстрації. До складу комісії входять, з одного боку, представники адміністрації установи, а з іншого — представники застрахованих осіб, тобто працівників.

Основною формою роботи комісії із соцстрахування є засідання. Члени комісії беруть участь у них особисто без права передачі своїх повноважень іншим особам. Комісія правомочна приймати рішення на засіданні за наявності більше половини її членів і за одночасної наявності представника кожної зі сторони.

Засідання проводять відповідно до затвердженого комісією плану, але не рідше двох разів на місяць. Проте якщо в цей період не надійшли документи для призначення виплат і комісії розглядати нічого, то засідання проводити не обов’язково.

Уповноважений із соцстрахування розглядає питання надання матзабезпечення у міру надходження відповідних звернень.

Рахуємо 10 днів

Документи, необхідні для призначення допомоги з тимчасової втрати працездатності і по вагітності та пологах, комісія (уповноважений) розглядає не більше 10 днів з дня їх надходження (ч. 1 ст. 32 Закону № 1105).

Зверніть увагу: ця норма Закону № 1105 не змінилася з часів панування паперових лікарняних. При цьому вона не передбачає особливих умов для е-лікарняних. Однак раніше 10 днів, відведених на розгляд «лікарняної справи», відлічували від дня отримання лікарняного листа від працівника. Нині ж дата надходження прив’язана до дат видачі та закриття е-лікарняних.

З 01.10.2021 електронний лікарняний вважається виданим через сім днів після дати його закриття. Це прямо передбачено п. 3 розд. ІІ Порядку № 12343. Причина криється у тому, що протягом цих семи днів до е-лікарняного може бути вносено зміни (шляхом коригування медвисновку). Водночас електронний лікарняний із причиною непрацездатності «Вагітність і пологи» вважається виданим через сім днів з дати його відкриття. Хоча наразі все ще є проблема зі зміною його статусу на «Готово до сплати». Тому головний орієнтир — восьмий день після дати закриття.

3 Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом МОЗ від 17.06.2021 № 1234.

За роз’ясненнями фахівців ФСС4, діяти потрібно так: якщо е-лікарняний створено, припустимо, 1 жовтня строком на 10 днів, то він має дату закриття 10.10.2021. Такий листок непрацездатності вважається виданим з 18.10.2021. Отже, брати е-лікарняний в роботу (у тому числі розглядати комісією або уповноваженим) слід не раніше восьмого дня після дати його закриття.

4 Див. роз’яснення за посиланням: fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977639.

Наразі алгоритм зміни статусів налаштований так, аби статус змінювався із «Закритий» на «Готово до сплати» (або ж за оновленою версією «Готовий до сплати (виданий)») саме на восьмий день після дня закриття. Та все ж, як-то кажуть: довіряй, але перевіряй. Перевірте, чи уже минув тиждень від дати закриття е-лікарняного. Якщо так, то можна брати його в роботу. Звісно, за умови, що на цю дату його статус не змінився, наприклад, на «Помилково сформований». Таке може статись, якщо лікар протягом тижня уніс зміни до е-лікарняного, створивши новий медвисновок.

У зв’язку з описаною «7-денною» новацією, виникає запитання: як правильно визначити 10-денний строк для прийняття рішення про призначення (відмову у призначенні) допомоги по тимчасовій непрацездатності? Відповідь очевидна: 10 днів рахуємо від дня видачі е-лікарняного, тобто від восьмого дня після дати його закриття — дня зміни статусу на «Готово до сплати». Тобто саме день видачі е-лікарняного слід вважати днем надходження листка непрацездатності.

Вивантаження даних

І ще одне поширене запитання: як комісії (уповноваженому) працювати з е-лікарняними, адже роздрукувати їх з порталу ПФУ технічно неможливо? Це, дійсно, так. Але за час роботи з е-лікарняними уже маємо кілька лазівок для їх друку. Найпоширеніша — друк скрин-копії сторінки з листком непрацездатності.

Також зверніть увагу на нову функціональну можливість Порталу ПФУ — вивантаження даних листків непрацездатності (див. рис. 1). Це дозволяє передати комісії (уповноваженому) необхідну інформацію за е-лікарняними: роздрукувавши або переславши в електронному вигляді.

Рис. 1. Функція вивантаження даних е-лікарняних у кабінеті страхувальника на Порталі ПФУ

Вивантажити дані зовсім нескладно. Це можна зробити у кілька кроків:

1. На Порталі ПФУ в розділі «Листки непрацездатності» обираємо необхідний період (рік та місяць).

2. Натискаємо на кнопку «Вивантажити дані ЛН».

3. Обираємо місце збереження файлу «export.xml».

Найпростіший варіант відкриття вивантаженого файлу — через програму Excel. Там можна побачити інформацію з е-лікарняних за обраний місяць у форматі таблиці (див. рис. 2).

Рис. 2. Фрагмент вивантажених даних е-лікарняних

На перший погляд здається, у таблиці наведено якісь незрозумілі літери. Так, розробники використали умовні позначення. Але їх нескладно розшифрувати. Допоможе у цьому таблиця нижче.

Розшифрування умовних позначень у вивантажених даних е-лікарняних

Умовне позначення

Розшифрування

WIC_NUM

Номер електронного лікарняного листа

WIC_CASE_NUM

Номер випадку непрацездатності

WIC_DT_BEGIN

Дата початку непрацездатності

WIC_DT_END

Дата закінчення непрацездатності

WIC_STATUS

Статус е-лікарняного (А — «Закритий», Р — «Готово до сплати»)

WIC_CD

Код причини непрацездатності*

WIC_CD_Name

Назва причини непрацездатності

SIGN_ANLK_NARKOTIK_INTOXICATION

Перебування у стані сп’яніння: ИСТИНА (Так) або ЛОЖЬ (Ні)

VIOLATION_EXTENSION

Відмітка про порушення режиму: ИСТИНА (Так) або ЛОЖЬ (Ні)

NP_SURNAME

Прізвище працівника

NP_NAME

Ім’я працівника

NP_PATRONYMIC

По батькові працівника

NP_NUMIDENT

Код РНОКПП (ідентифікаційний код) працівника

NP_DOC_NUM

Номер паспорта працівника

NP_PDT

Містить цифри «1» чи «2». Вочевидь, цей показник пов’язаний із форматом паспорта (книжечки чи ID-картки)

* Від 1 до 12. Див роз’яснення ФСС за посиланням та у формі заяви розрахунку: fssu.gov.ua/fse/control/sum/uk/publish/article/101788;jsessionid=F18C9A225B116BCFA66B06E9CA6ED7A7

Протокол

Свій вердикт стосовно призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності або відмові у ній комісія (уповноважений) виносить у формі Протоколу засідання комісії із соціального страхування або рішення уповноваженого. Його форму наведено у додатку до Положення № 13. Цей документ оформлюють у день прийняття рішення як про призначення допомоги, так і про відмову в призначенні.

ВАЖЛИВО!

На паперові та електронні лікарняні листи можна складати один Протокол

На відміну від зави-розрахунку, для Протоколів не вимагається розділяти паперові та електронні лікарняні. Тому в перехідний період (поки ще «ходять» листки обох видів) питання оформлення Протоколу віддано на власний розсуд страхувальника. Дійте, як вам зручно.

При цьому враховуйте: нумерація причин непрацездатності в паперовому лікарняному та в е-лікарняному не збігаються. Також е-лікарняні не мають серії.

Відмова

Якщо з певних причин комісія (уповноважений) не може винести позитивну ухвалу про виплату допомоги, заповнюють розділ II Протоколу із зазначенням причин відмови в допомозі.

Перелік підстав для відмови в допомозі наведено у ст. 23 Закону № 1105 (ср. ). Так, допомогу по тимчасовій непрацездатності не надають, зокрема:

• у разі одержання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні кримінального злочину;

• за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи;

• за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження зарплати, творчій відпустці, додатковій навчальній відпустці;

• у разі тимчасової непрацездатності, пов’язаної із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп’яніння або дій, пов’язаних з таким сп’янінням;

• у разі порушення застрахованою особою режиму лікування в період отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови та порядку оскарження обов’язково видайте працівнику — застрахованій особі. Строк — не пізніше п’яти днів після винесення відповідної ухвали.

Пам’ятайте: рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування про відмову в призначенні матзабезпечення може бути оскаржене застрахованою особою у відділенні робочого органу виконавчої дирекції ФСС, де перебуває на обліку установа. Строк для оскарження — п’ять днів з моменту отримання повідомлення про відмову. Також застрахована особа може звернутися з цього приводу до суду (розд. V Положення № 13).

ВИСНОВКИ

• 10-денний строк розгляду документів для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності рахуємо від дня видачі е-лікарняного — восьмого дня після дати його закриття

• Портал ПФУ має функцію вивантаження даних за е-лікарняними у формі exel-таблиці

• На електронні та паперові лікарняні листи можна оформлювати один Протокол

• У разі відмови у призначенні оплати лікарняного необхідно заповнити розділ II Протоколу із зазначенням причин відмови