01.07.2024

Маємо непотрібну деревину: як розпорядитися?

Бюджетна установа провела видалення зелених насаджень, після чого було оприбутковано деревину, придатну для подальшого використання. Але наша установа не має потреби у використанні цієї деревини. Як правильно вчинити в цій ситуації?

Які є варіанти?

Ситуація, коли на балансі установи обліковується майно, придатне для використання, але з тих чи інших причин не потрібне установі, не рідкість. Як-от, наприклад, у ситуації нашого читача — деревина, котра залишилася після видалення зелених насаджень.

Про основні правила відображення в бухобліку операцій з видалення зелених насаджень та оприбуткування деревини читайте у матеріалі «Видалення аварійних зелених насаджень: процедурні та облікові питання» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 12).

Які ж існують варіанти подальшої долі деревини, оприбуткованої на баланс установи? Наразі чинне законодавство дає право бюджетним установам застосувати один з варіантів розпорядження такими запасами:

продаж;

безоплатна передача іншим бюджетним установам.

Кожен із цих варіантів має свої особливості документального оформлення та відображення в бухобліку. Далі розповімо про них детальніше.

Варіант 1. Продаж деревини

Насамперед установі варто спробувати продати деревину, що залишилася після видалення насаджень. Поготів, що за це вона отримає додаткові кошти, які ніколи зайвими не бувають.

Чи є така операція правомірною? Навіть не сумнівайтеся: бюджетні установи мають повне право продати запаси, потреба у використанні яких наразі відсутня. Жодних законодавчих перепон для здійснення такої операції немає.

Втім, під час продажу запасів слід урахувати кілька важливих нюансів.

По-перше, установа може продати запаси без застосування електронних аукціонів з використанням електронної торгової системи ProZorro.Продажі. Адже процедура відчуження майна, передбачена Порядком № 803*, поширюється на матеріальні активи, які відповідно до законодавства визнають основними засобами, а також на інші активи у випадках, передбачених законом. Детально це питання ми пояснювали в матеріалі «Як бюджетнику продати запаси?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 12).

* Порядок відчуження об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 06.06.2007 № 803.

По-друге, здебільшого керівники бюджетних установ можуть самостійно ухвалювати рішення про відчуження запасів. Але перш ніж це зробити, все ж таки радимо переглянути свої установчі документи.

Також не зайвим буде звернутися з цим питанням до свого головного розпорядника (суб’єкта управління майном).

По-третє, кошти, отримані від продажу деревини, установа залишає у своєму розпорядженні в повному обсязі (тобто 100 %).

Кошти від реалізації активів (крім нерухомого майна) є складовою частиною доходів спецфонду. Зокрема, такі надходження належать до підгрупи 4 першої групи власних надходжень бюджетних установ. Для відображення таких надходжень використовуйте код класифікації доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)».

Зауважте: напрями використання таких надходжень чітко прописано в ч. 4 ст. 13 БКУ*.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

Зокрема, установа має право витратити такі кошти на:

— проведення ремонту, модернізацію та придбання нових необоротних активів (крім будівель і споруд) та інших матеріальних цінностей;

— господарські потреби установи, включаючи оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Якщо ж надходження від продажу запасів не заплановано у кошторисі установи, необхідно внести зміни до кошторису за спеціальним фондом.

УВАГА!

Зміни до спецфонду кошторису за власними надходженнями слід вносити на підставі довідки про підтвердження надходжень на спеціальні реєстраційні рахунки

Такі зміни розпорядники вносять протягом бюджетного періоду відповідно до вимог абз. 5 п. 49 Порядку № 228*.

* Порядок складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджений постановою КМУ від 28.02.2002 № 228.

Нагадаємо основні правила документального оформлення та бухобліку операцій з продажу запасів:

1) відпуск деревини зі складу під час реалізації слід оформлювати накладною (вимогою) за типовою формою, затвердженою наказом № 431*;

* Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання запасів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.12.2022 № 431.

2) балансова вартість реалізованої деревини підлягає списанню на витрати звітного періоду, в якому визначаємо дохід від реалізації. При цьому на суму вартості реалізованої деревини дебетуємо субрахунок 8211 «Собівартість проданих активів» і кредитуємо відповідний субрахунок 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу»;

3) на суму коштів, отриманих від реалізації деревини, показуємо дебіторську заборгованість за Дт субрахунку 2111 «Поточна дебіторська заборгованість за розрахунками за товари, роботи, послуги» та дохід за Кт субрахунку 7211 «Дохід від реалізації активів».

Докладніше про оформлення та облік операцій з продажу запасів читайте у матеріалі «Як бюджетнику продати запаси?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 12).

Варіант 2. Передача деревини іншій установі

Звісно, продаж непотрібної деревини є більш привабливою операцією для установи, ніж її безоплатна передача. Та не виключаємо, що установа може з певних причин не мати можливість її продати. Наприклад, установа «не отримала зелене світло» на здійснення такої операції від головного розпорядника бюджетних коштів. Оскільки останній вирішив, що доцільніше передати такі запаси іншій підпорядкованій йому бюджетній установи, скажімо, для опалення приміщення або для господарської діяльності.

У будь-якому разі рішення щодо передачі запасів (і зокрема, деревини, отриманої у результаті видалення зелених насаджень) іншій установі ухвалює відповідний суб’єкт управління майном. Передачу таких запасів іншій установі здійснюємо на підставі розпорядчого документа головного розпорядника.

Далі нагадаємо основні правила документального оформлення та бухобліку операцій з внутрівідомчої передачі запасів:

1) передачу деревини оформляємо Актом приймання-передачі запасів типової форми, затвердженої наказом № 431;

2) балансову вартість безоплатно переданої в межах уповноваженого органу деревини до її використання слід відображати як збільшення дебіторської заборгованості за розрахунками з внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) запасів за Дт субрахунку 2711 «Дебіторська заборгованість за внутрішніми розрахунками». При цьому одночасно кредитуємо субрахунок 1815;

3) списання використаної деревини, отриманої безоплатно в межах уповноваженого органу, в бухобліку установи, що передала цю деревину, відображається як збільшення витрат та зменшення дебіторської заборгованості за розрахунками з внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) запасів: Дт 8013 — Кт 2711.

Такий запис установа робить після отримання від установи, яка використала безоплатно отриману деревину, примірника Акта списання запасів, оформленого за типовою формою.

Саме такий підхід до відображення в бухобліку операцій з внутрівідомчої передачі запасів передбачено пп. 27, 28 розд. ІІ Методрекомендацій з обліку запасів*.

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектора, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.

Висновки

  • Бюджетна установа має право застосувати один з варіантів розпорядження запасами: продати їх або безоплатно передати іншим бюджетним установам.
  • Кошти, отримані від продажу деревини, установа залишає у своєму розпорядженні в повному обсязі. Такі кошти є складовою доходів спецфонду.