21.03.2016

«Першоквітневий сюрприз», або Нова форма податкової накладної

Мінфін упевнено крокує у бік вдосконалення ПДВ-звітності. Спершу він підкоригував форму ПДВ-декларації («БТ», 2016, № 6, с. 11). Ну а тепер справа за податковою накладною. Добре, що зі змінами в такому документі можна розібратися не кваплячись. Адже, незважаючи на те що нову форму податкової накладної (як і порядок її заповнення) вже затвердили, використовувати її можна буде тільки з 01.04.16 р. Та ми не гаятимемо часу і постараємося максимально підготуватися до цієї події. Що ж, почнемо.

Першочергові моменти

Отже. Усе розпочнеться 01.04.16 р.

Увага! З цього моменту ви зобов’язані використовувати нову форму під час складання ПН.

Але це ще не все. Порядок № 1307 містить унікальну вимогу: з 01.04.16 р. усі ПН підлягають реєстрації в ЄРПН у порядку та за формою, чинними на день такої реєстрації ( п. 3 Порядку № 1307).

А це означає, що з 01.04.16 р. реєструвати в ЄРПН за новою формою доведеться усі без винятку ПН, навіть якщо вони були складені до зазначеної дати.

Звідси порада: якщо у вас є можливість зареєструвати в ЄРПН «доквітневі» ПН до запровадження нової форми, то останній день для такої можливості — 31.03.16 р. Інакше доведеться переробляти такі ПН, дотримуючись уже вимог нового Порядку № 1307. Які вони будуть — розповімо далі.

Перетворення шапки ПН

Кутова таблиця. Таблиця у верхньому лівому кутку ПН тепер складатиметься з трьох полів. Одне з них вам уже давно знайоме, два інших — новенькі. Розглянемо їх по черзі:

1. Заповнювати поле «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини (зазначається відповідний тип причини)» платникам ПДВ не новина. До речі, його суть не змінилася й цього разу.

Тому, як завжди (під час виписки ПН, що не підлягає видачі покупцю), тут ставимо позначку «Х» і зазначаємо тип причини.

Тільки будьте уважні! У переліку типів причин сталася заміна. Так, тип причини ( п. 8 Порядку № 1307):

«01» — тепер проставляйте в ПН, складеній на суму збільшення компенсації вартості товарів/послуг, якщо на дату такого збільшення покупець став неплатником ПДВ. Таку ситуацію ми розглядали в «БТ», 2016, № 10-11, с. 9;

«12» — ставимо у разі постачання неплатникам ПДВ у випадках, зазначених у  п. 10 Порядку № 1307 (постачання для потреб дипмісій в Україні, постачання товарів/послуг, що придбавалися за рахунок міжнародної техдопомоги, тощо);

«17» — вносимо до ПН, виписаної на суму перевищення звичайної ціни самостійно виготовлених товарів/послуг над фактичною ціною їх постачання.

2. Одним із новеньких полів є поле «Зведена податкова накладна».

Нагадаємо, що такі ПН платники ПДВ мають право скласти у двох випадках:

• у разі здійснення ритмічних та безперервних постачань ( п. 201.4 ПКУ);

• у разі нарахування «компенсуючих» ПЗ, дотримуючись вимог пп. 198.5 та 199.1 ПКУ.

У кожному з перелічених випадків у зазначеному полі ставимо помітку «Х» ( п. 19 Порядку № 1307).

При цьому зверніть увагу! «Компенсуючі» зведені ПН не видаються покупцю, тому додатково доведеться зазначити і відповідний тип причини («04», «08», «09» або ж «13») у полі, призначеному для таких даних ( п. 11 Порядку № 1307).

3. Ще одне поле-новачок — поле «Складена на операції, звільнені від оподаткування».

У разі здійснення пільгових постачань у ньому доведеться ставити особливу помітку.

Увага! Такою спеціальною поміткою буде фраза «Без ПДВ» ( п. 17 Порядку № 1307).

А ось поле для проставляння відмітки у разі складання ПН оператором інвесторові за багатосторонньою угодою про розподіл продукції у таблиці ви більше не побачите.

Воно просто перемістилося… у порядковий номер ПН.

Оновлений порядковий номер. Тепер він має такий вигляд:

Новий вид порядкового номера ПН

Як бачите, він не містить комірки для внесення номера філії. Такі дані тепер потрібно зазначати у спеціальних місцях поряд з полями, призначеними для ІПН продавця та ІПН покупця ( п. 7 Порядку № 1307).

Крім того, тут слід акцентувати увагу ще на одному моменті: у разі здійснення ПДВ-операцій з філіями (структурними підрозділами) поряд з найменуванням головного підприємства необхідно через кому зазначати і найменування такої філії ( п. 1 Порядку № 1307).

Ще з нововведень у порядковому номері ПН можна виокремити:

• запровадження нового коду «5» у номері ПН, який необхідно зазначати в комірці з поміткою «(1)» у разі складання ПН оператором інвестору за багатосторонньою угодою про розподіл продукції ( п. 6 Порядку № 1307);

• заборону на присвоєння ПН порядкового номера, який починається з «0» ( п. 6 Порядку № 1307). Крім того, не забувайте, що порядковий номер ПН не повинен містити також букви або інші символи (тільки цифри!).

Решта — без змін.

Нові «умовні» ІПН. Уже вкот­ре законодавці внесли зміни і до «умовних» ІПН, що використовуються при заповненні ПН, які не видаються покупцям. Їх пов­ний перелік ви знайдете в табл.1 далі.

Таблиця 1. Новий перелік умовних ІПН

1

2

Умовний ІПН

Вид ПН

«100000000000»

постачання неплатнику ПДВ (у тому числі підсумкова ПН, «ритмічна» зведена ПН)

ПН на суму збільшення суми компенсації вартості товарів/послуг, якщо на дату такого збільшення покупець втратив ПДВ-статус

«200000000000»

пільговані постачання особам, переліченим у  п. 10 Порядку № 1307 (постачання для власних потреб дипмісій в Україні, постачання товарів/послуг, що придбавалися за рахунок міжнародної техдопомоги, тощо)

«300000000000»

експортні постачання товарів

«400000000000»

постачання товарів/послуг у межах балансу для невиробничого використання (окрема «компенсуюча» ПН)

постачання для операцій, що не є об’єктом обкладення ПДВ(1) (окрема «компенсуюча» ПН)

постачання для операцій, звільнених від обкладення ПДВ(1) (окрема «компенсуюча» ПН)

використання виробничих або невиробничих ОЗ, інших товарів/послуг у негоспдіяльності(1) (окрема «компенсуюча» ПН)

«умовне» постачання товарів / послуг / необоротних активів у разі анулювання ПДВ-реєстрації(1)

переведення виробничих основних коштів до складу невиробничих

ліквідація основних засобів за самостійним рішенням платника ПДВ

постачання товарів/послуг працівникам у рахунок оплати праці

«500000000000»

ПН на послуги від нерезидента, придбані для госпдіяльності

«600000000000»

зведені ПН, складені відповідно до вимог пп. 198.5 та 199.1 ПКУ

(1) Важливо! Такі ПН виписуємо у разі дотримання двох умов ( п. 12 Порядку № 1307):

ви раніше сформували ПК (за залишками, придбаними до 01.07.15 р.);

ви не нараховували «компенсуючі» ПЗ у момент придбання.

Приємне видалення. Нагадаємо, що з 29.07.15 р. зі списку обов’язкових реквізитів ПН випали:

• місцезнаходження платника ПДВ (податкова адреса і продавця, і покупця);

• вид цивільно-правового договору, його номер і дата.

Відповідно, у новій формі ПН ви таких полів уже не побачите.

Але зверніть увагу! При складанні ПН на експортні постачання або на отримання послуг від нерезидента разом з найменуванням (П. І. Б.) нерезидента не забудьте зазначити через кому країну його реєстрації ( п. 12 Порядку № 1307).

У той же час не доведеться наводити в ПН:

• номери телефонів (продавця та покупця);

• форму проведених розрахунків.

Хоча контролери вже давно дозволяли так діяти (лист ДФСУ від 29.07.15 р. № 27651/7/99-99-19-03-02-17).

«Догори ногами»

Що вражає в новій формі ПН, так це її таблична частина. Тепер вона складається з двох частин:

розділ А — містить підсумкові показники щодо операції та дані про зворотну тару;

розділ Б — конкретизує підсумкові дані, зазначені в першій частині.

Фактично форму ПН перевернули з ніг на голову. Адже тепер підсумкові показники наводяться згори, і тільки потім вони розшифровуються в нижній частині таблиці. Тому цілком логічно заповнювати таку ПН починаючи з розділу Б.

Розділ Б. Що стосується цього розділу, то порівняно зі старою формою ПН тут є як втрати, так і поповнення:

1. Із втрат:

• стара гр. 2 «Дата виникнення податкового зобов’язання (постачання (оплати))»;

• старі гр. 8 — 12, в яких зазначався загальний обсяг постачань (без ПДВ) у розрізі ставок ПДВ. У новій формі їх об’єднала в собі гр. 10 «Обсяги постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість». При цьому деталізація щодо ставок ПДВ тепер буде лише в підсумкових рядках розділу А;

• підсумкова стара гр. 13 «переїхала» до розділу А.

2. З поповнень:

гр. 1 «№ з/п» — тепер обмежує кількість товарів/послуг, яку можна зазначити в ПН, у рамках 9999 позицій;

гр. 8 «Код ставки», за якою обкладається ПДВ те чи інше постачання. Їх перелік ви знайдете в табл. 2 нижче;

гр. 9 «Код пільги».

Таблиця 2. Коди рядків для гр. 8 ПН

Код ставки

Ставка / вид операцій

20

Основна ставка (20 %)

7

«Лікарська» ставка 7 %

901

Експортні операції

902

Постачання на митній території України за ставкою 0 %

903

Пільгові постачання (без ПДВ)

Увага! Графа 9 заповнюється тільки у разі здійснення постачань, звільнених від ПДВ. Код відповідної пільги щодо ПДВ беремо з довідників податкових пільг (Довідник податкових пільг, що є втратами доходів бюджету, або Довідник інших податкових пільг), затверджених ДФСУ на дату складання ПН ( п.п. 7 п. 16 Порядку № 1307).

Нагадаємо, що на сьогодні чинними є:

Довідник від 28.12.15 р. № 77/1 податкових пільг, що є втратами доходів бюджету;

Довідник від 28.12.15 р.  77/2 інших податкових пільг.

Якщо ж ПДВ-пільгу не буде зазначено в жодному зі згаданих довідників на дату складання ПН, до гр. 9 вноситься умовний код «99999999». При цьому в заключній частині ПН обов’язково наводимо відповідні пункти (підпункти), статті, підрозділи, розділи ПКУ та/або міжнародного договору (угоди), якими передбачено таке звільнення.

У решті випадків заповнювати таке додаткове поле не потрібно.

Розділ А. Усі підсумкові показники за операцією знайдуть своє місце в розділі А. Зверніть увагу: він увібрав у себе лише частину тих сумарних рядків, які були в старій формі ПН. Усього вийшло 10 рядків (див. табл. 3 нижче).

Таблиця 3. Співвідношення підсумкових рядків старої та нової форм ПН

Розділ А нової ПН

Аналог у старій формі ПН

І

Загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість

гр. 13 розд. ІV

ІІ

Загальна сума податку на додану вартість, у тому числі:

гр. 13 розд. ІІІ

ІІІ

загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою

гр. 8 розд. ІІІ

ІV

загальна сума податку на додану вартість за ставкою 7 %

гр. 9 розд. ІІІ

V

Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20)

гр. 8 ряд. «Усього за розділом I»

VI

Усього обсяги постачання за ставкою 7 % (код ставки 7)

гр. 9 ряд. «Усього за розділом I»

VII

Усього обсяги постачання при експорті товарів за ставкою 0 % (код ставки 901)

гр. 11 ряд. «Усього за розділом I»

VIII

Усього обсяги постачання на митній території України за ставкою 0 % (код ставки 902)

гр. 10 ряд. «Усього за розділом I»

ІХ

Усього обсяги операцій, звільнених від оподаткування (код ставки 903)

гр. 12 ряд. «Усього за розділом I»

Х

Дані щодо зворотної (заставної) тари

гр. 13 розд. ІІ

Звичайно, не при кожному постачанні у вас вийде внести дані до всіх полів розділу А. Деякі з них залишаться порожніми. Наприклад, не заповнюються ( п.п. 8 п. 16 Порядку № 1307):

рядки III  IX у ПН, складеній у межах виконання багатосторонньої угоди про розподіл продукції оператором інвестору;

рядки II  VIII у ПН, виписаній на пільгові постачання;

рядки VII  IX у «компенсуючій» зведеній ПН тощо.

Прикінцеві нюанси

Невелике доповнення чекає на вас і в прикінцевій частині ПН:

1. Акцентовано увагу на тому, що ПН може складати посадова (уповноважена) особа або законний представник платника ПДВ.

2. Крім ініціалів та прізвища зазначеної особи, необхідно також зазначати її ІПН. Ну а в особливих випадках (для фізосіб, які з релігійних переконань відмовляються від прийняття ІПН і мають відповідну відмітку в паспорті) — серію та номер паспорта.

Зведені ПН — особливості заповнення

«Компенсуючі» зведені ПН. Під час складання таких ПН:

1. У шапці ПН:

• у полі «Зведена податкова накладна» ставимо помітку «X», а далі наводимо відповідний тип причини («04», «08», «09» або «13»).

Увага! Якщо ви скористаєтеся іншими типами причин (наприклад, «05», «10»), умовний ІПН, який ви впишете далі, буде вже іншим («400000000000»);

• у полі «Отримувач (покупець)» вноситься власне найменування (П. І. Б.);

• у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» — умовний ІПН «600000000000».

2. У табличній частині:

• у гр. 2 зазначаємо дати складання та порядкові номери ПН, за якими нараховуються «компенсуючі» ПЗ (у звичайній «компенсуючій» ПН наведено номенклатуру товарів/послуг повністю);

гр. 3 залишаємо порожньою ( п.п. 8 п. 16 Порядку № 1307);

• у гр. 4 «Умовне позначення (українське)» пишемо «грн» (без крапки!), а гр. 5 не заповнюємо;

графи 6 — 9 пропускаємо;

• до гр. 10 вносимо вартість (частину вартості) товару/послуги, необоротних активів, на яку нараховуємо ПДВ;

• до рядків VII  IX розділу А дані не вносимо.

«Ритмічні» зведені ПН. Запов­нення таких ПН також має свої нюанси:

• у верхній таблиці в полі «Зведена податкова накладна» також ставимо помітку «Х». А ось тип причини («02») вноситься лише у тому разі, якщо таку ПН складено на неплатників ПДВ, яким здійснювалися ритмічні постачання товарів/послуг протягом звітного місяця;

• у гр. 2 зазначаємо всю номенклатуру поставлених протягом місяця товарів/послуг.

РК-цікавинки

Враховуючи, що порядок запов­нення РК аналогічний порядку, передбаченому для ПН, щоб зайвий раз не повторюватися, зупинимося лише на основних змінах, що стосуються форми розрахунку.

1. У шапці РК кутова таблиця «потовщала» не лише на поля, призначені для поміток про виписку зведеної ПН і ПН, виписаної на пільгове постачання, а й на поле «Підлягає реєстрації в ЄРПН постачальником (продавцем)».

Тепер у цій таблиці доведеться ставити «Х» під час заповнення кожного РК, який має зареєструвати продавець.

2. У порядковому номері ПН, до якої виписується РК, зберегли чотири останні комірки, що призначалися для зазначення номера філії. Причина проста — вони потрібні для коригування ПН, складених за старою формою, де номер філії був частиною порядкового номера ПН.

3. У табличній частині РК (розділ Б) з’явилася нова гр. 1 «№ з/п рядка податкової накладної, що коригується».

Заповнити її вам допоможе гр. 1 «№ з/п» у ПН (також нова). Просто перенесіть її значення до РК, якщо саме в цьому рядку відбувається коригування даних.

Увага! Якщо ви додаєте до РК рядки, яких не було в ПН, що коригується, то тут можливі два варіанти:

• або залишити гр. 1 порожньою,

• або зазначити номер рядка, в якому ви відмінусували дані.

Оскільки податківці ще не коментували описану ситуацію, то тут усе вирішуватиме те, як спрацює програма.

4. Тепер і в  Порядку № 1307 зазначено, що саме постачальник реєструє РК ( п. 22 Порядку № 1307):

• до ПН, складених до 01.02.15 р.;

• до ПН, які не видаються покупцям.

Увага! Мінфін додав виняток. «Зменшуючі» РК, складені після 01.07.15 р. до ПН, виписаних до 01.07.15 р. (у тому числі й до 01.02.15 р.), на постачання платникам ПДВ, реєструє покупець. Хоча про такий відступ від загальних правил у ПКУ не сказано ані слова.

Документи та скорочення статті

Порядок № 1307 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307 (набирає чинності з 01.04.16 р.).

ПК  податковий кредит.

ПН — податкова накладна.

ПЗ  податкові зобов’язання.

ЄРПН  Єдиний реєстр податкових накладних.

РК — розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної.