11.06.2018

Положення про касові операції: «революція» триває

Перший день літа ознаменувався несподіваним, як грім серед ясного неба, набуттям чинності змін у Положенні про ведення касових операцій у національній валюті в Україні*. Настільки ж несподіваним, як була й поява самого оновленого Положення № 148** на початку цього року. Хоча про проект змін було відомо давно, проте їх не було так довго, що про них уже встигли забути. І ось… У чому ж суть змін? Зізнаємося, на деякі моменти регулятор змусив поглянути «під новим кутом». Давайте ж розберемося!

* Затверджені постановою Правління НБУ від 24.05.18 р. № 54 (далі — постанова № 54).

** Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148.

Запізніле відстрочення

Постанову НБУ від 29.12.17 р. № 148, якою затверджено Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, доповнено п. 11. Згідно з цим пунктом суб’єкти господарювання мають право до 30.06.18 р. (включно) використати у своїй діяльності форми:

• відомості на виплату грошей (додаток 1 до Положення № 637***);

*** Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.04 р. № 637.

• прибуткового касового ордера (ПКО) (додаток 2);

• видаткового касового ордера (додаток 3);

• журналу реєстрації прибуткових і видаткових касових документів (додаток 4);

• касової книги (додаток 5);

• книги обліку виданої і прийнятої старшим касиром готівки (додаток 6);

• акта про результати інвентаризації наявних коштів (додаток 7) — що затверджені «старим» Положенням № 637.

Трохи пізно як для перехідних положень... Усі вже й так адаптувалися без допомоги НБУ, тож дароване право вже мало кого зацікавить.

Переходимо до наступних «родзинок».

Встановлено граничний строк (новий п. 12 Постанови НБУ від 29.12.17 р. № 148), до закінчення якого треба розробити і затвердити порядок оприбутковування готівки в касі****. Це знову-таки 30.06.18 р. (включно).

**** Детальніше про виконання цього обов’язку див. статтю «Касові операції: вивчаємо нове Положення» // «БТ», 2018, № 3.

Тим, хто вже впорався з цим завданням, треба співвіднести його положення з «новинками» в Положенні № 148 (про які ми говоритимемо далі) і при необхідності їх імплементувати.

Нагадаємо, що жодних штрафних наслідків сама собою відсутність власного порядку оприбутковування готівки не спричиняє.

До цієї ж дати (фактично — до кінця цього місяця) суб’єктам господарювання наказано:

• розробити і затвердити порядок розрахунку ліміту каси***** (що передбачено п. 11 постанови НБУ від 29.12.17 р. № 148);

***** Більше інформації з цієї теми ви можете дізнатися із статті «Ліміт каси: новації в порядку розрахунку» // «БТ», 2018, № 5.

користуватися лімітами каси, встановленими і затвердженими до 05.01.18 р.

Не дуже вдале формулювання! А якщо порядок розрахунку ліміту каси, розроблений з урахуванням Положення № 148, і власне сам ліміт уже затверджені підприємством?! Знову увесь червень (з 01.06.18 р. по 30.06.18 р. (включно) орієнтуватися на старий ліміт?

Формально, саме так і виходить. Хоча логіка підказує, що малося на увазі інше. Що старим лімітом треба користуватися до затвердження свого положення і нового ліміту. Якщо з цим завданням впоралися, то й «перехідна» норма нам ні до чого.

Але знову ж таки слів «мають право» немає, а перевищення ліміту — річ штрафонебезпечна.

Оприбуткування готівки: ось вона — ясність

У зв’язку з оновленням з 05.01.18 р. визначення терміна «оприбутковування готівки» усередині нового «касового» Положення № 148 виявилася низка серйозних суперечностей. А «оступатися» в цих питаннях — ну, дуже дорого. Адже «супутник» неоприбуткування — 5-кратний штраф.

Тепер же НБУ «поспішив» виправитися. А задумки авторів Положення № 148 нарешті прояснилися.

Увага, з 01.06.18 р. маємо оновлене визначення «оприбутковування готівки» (п.п. 18 п. 3 Положення № 148). Це проведення суб’єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі / книзі обліку доходів і витрат / книзі обліку доходів / фіскальному звітному чеку / розрахунковій квитанції.

Як і раніше, гроші, що надходять до каси, повинні прибуткувати в день отримання готівки в повній сумі (згідно з п. 11 Положення № 148).

Також «розтлумачений» абз. 2 п. 11 Положення № 148, в якому НБУ свого часу «зліпив у купу» низку моментів. Тепер замість одного «універсального» правила прописані чіткі «рецепти» для кожної ситуації оприбуткування готівки.

Ті, хто ведуть касову книгу. Оприбуткування готівки установ/підприємств і їх відокремлених підрозділів, що проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами, — це здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі ПКО. Тут усе без змін, по суті.

Підприємці без РРО. ФОП, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх товарними чеками (квитанціями) і веденням Книги обліку доходів і витрат (Книга ОДВ) або Книги обліку доходів (Книга ОД). Оприбуткуванням готівки для них є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у Книзі ОДВ (чи Книзі ОД) на підставі товарних чеків (квитанцій).

Підприємці з РРО. Тобто ФОП, які застосовують РРО та/або Книгу обліку розрахункових операцій (КОРО). Оприбуткуванням готівки для них є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі цих розрахункових документів шляхом формування і друку фіскальних звітних чеків та їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО / занесення даних з розрахункових квитанцій до КОРО.

Тобто без запису в КОРО (+ підклеювання фіскального звітного чека в КОРО на РРО) оприбуткування готівки все-таки не відбувається.

По суті, повертаємося до тієї «традиції», що існувала до появи Положення № 148. Але вже без проблем з «неповним/несвоєчасним» оприбуткуванням (якщо не буде зроблений запис у Книзі ОДВ / Книзі ОД).

Відокремлені підрозділи з РРО. Відокремлені підрозділи установ/підприємств, що застосовують РРО та/або КОРО, касової книги не ведуть. Оприбуткуванням готівки для них є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі цих розрахункових документів шляхом формування і друку фіскальних звітних чеків та їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО/занесення даних з розрахункових квитанцій до КОРО.

Саме так ми свого часу трактували новації в Положенні № 148 (див. статтю «Відокремлені» каси: працюємо за новим Положенням» // «БТ», 2018, № 6).

Тепер уже точно можна не сумніватися — відокремленим підрозділам з РРО або КОРО з РК, які не приймають (не видають) готівку за касовими ордерами, касова книга не потрібна навіть у разі здачі готівкової виручки прямо до банку!

Крім того, в п. 11 Положення № 148 уточнено, що суб’єкти господарювання, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО, використовують КОРО для:

1) підклеювання і зберігання фіскальних звітних чеків на відповідних сторінках КОРО;

2) здійснення операцій із розрахунковими квитанціями у разі виходу з ладу РРО або відключення електроенергії;

3) обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, перевірок конструкцій і програмного забезпечення РРО.

Також уточнили, що документи, перераховані в п. 29 Положення № 148, не лише свідчать про здачу виручки до банку, але й є підтвердженням оприбуткування готівки в касі суб’єктів господарювання. Нагадаємо, серед них:

1) квитанція до прибуткового документа банку на внесення готівки, підписана відповідальними особами банку і засвідчена печаткою банку;

2) квитанція/чек банкомату або програмно-технічного комплексу самообслуговування;

3) примірник (а не копія) супровідної відомості до сумки з готівковою виручкою (готівкою), засвідчений підписом і відбитком печатки інкасатора-збирача;

4) чек платіжного термінала в разі проведення інкасації коштів у режимі реального часу з використанням платіжних терміналів.

Очевидно, що відсутність таких документів не можна розцінювати як єдиний доказ того, що готівка не оприбуткована. Адже, наприклад, ФОП можуть працювати без рахунку в банку. І для них є свій механізм оприбуткування, який жодним чином не пов’язаний із здачею грошей до банку.

Для ФОП Книга ОД рівна в правах Книзі ОДВ

Як ви, мабуть, встигли помітити, у частині оприбуткування готівки Книга ОД (ведуть єдиноподатники — неплатники ПДВ) тепер згадується разом з Книгою ОДВ. Утім, рівноправ’я цих книг податківці відстоювали й раніше. А відстоювання протилежної точки зору не мало перспектив.

З 01.06.18 р. Книга ОД, як і Книга ОДВ (а також касова книга, книга обліку виданих і прийнятих старшим касиром готівки, КОРО) відповідає поняттю Книги облікуп.п. 13 п. 3 Положення № 148).

Підпункт 14 п. 3 Положення № 148 тепер дає визначення не лише Книги ОДВ, але й Книги ОД, не роблячи між ними жодної принципової відмінності.

Тобто тепер НБУ в Положенні № 148 врахував той факт, що не всі підприємці ведуть Книгу ОДВ. Є ще ті, хто веде Книгу ОД. Для цілей оприбутковування Книга ОДВ = Книзі ОД.

Готівкові обмеження: є зміни

До передбаченого в п. 6 Положення № 148 обмеження в сумі 50 тис. грн. на готівкові розрахунки між суб’єктами господарювання і фізичними особами додали, здавалося б, аналогічне обмеження за розрахунками фізичних осіб із суб’єктами господарювання.

Запитання — навіщо це зроблено?

Адже існуюче раніше обмеження і так працювало «в обидва боки»: у суб’єкта господарювання враховувалися як вихідні платежі на користь фізичних осіб, так і вхідні платежі від фізичних осіб. Принаймні в цьому були переконані податківці.

Крім того, якщо придивитися, можна виділити відмінну рису новоприбулого обмеження.

Так, якщо щодо юросіб і підприємців у п. 6 Положення № 148 прямо зазначено, що кількість суб’єктів господарювання і фізичних осіб, з якими здійснюються готівкові розрахунки, протягом дня не обмежується (тобто ліміт розрахунків, по суті, кратний кількості «контрагентів»), то для фізичних осіб такої обмовки не передбачено.

Відповідно, є підстави вважати, що у НБУ була задумка:

• «лімітувати» для фізичних осіб суму вихідних готівкових платежів з суб’єктами господарювання за день;

• дати їм «на усе про все» 50 тис. грн. (а не за кожним «контрагентом»).

Те ж стосується і готівкових розрахунків фізичних осіб між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню.

Чи можна тепер говорити, що після змін суб’єкти господарювання повинні будуть «звіряти» з 50 тис. грн. виключно вихідні платежі на користь фізичних осіб? Мовляв, для вихідних від фізичних осіб платежів є окрема норма.

Вважаємо такий підхід поки дуже ризикованим. На наш погляд, діяти треба як і раніше. Чіткості недостатньо. Відповідно, податківці можуть додержуватися своєї думки.

Знову ж таки не зовсім «клеїться» це нововведення з тим фактом, що адміністративна відповідальність за порушення готівкових обмежень згідно зі ст. 16315 КпАП на фізичних осіб не поширюється.